Akár egy ilyen szlogennel is útnak indulhatott volna Tolna megye új, helyi szolgáltatója, a Paksi Közlekedési Kft. Paks így Tatabánya, Veszprém és Kecskemét után a negyedik olyan város kicsiny hazánkban aki kivette a helyileg illetékes volán kezéből a település helyi járatait. A negyedik hely épp lecsúszik a dobogóról, de emelett a PKK büszkélkedhet egy igen fényes első hellyel is, hiszen ők az első, aki tisztán elektromos hajtású flottával vágott neki a szereplésnek.
A Paksi Közlekedési Kft már 2020 januárjában megalakult, de a szolgáltatást teljes egészében csak most, 2021. február 1-jén vette át az önkormányzati tulajdonú cég, az állami – most már – Volánbusz Zrt-től. Ám messzebb kell visszatekintenünk ahhoz, hogy hogyan is jött létre ez az új szolgáltató. 2014. május 21-én döntés született a Paksi Elektromobilitási Project-ről, melynek keretében elindult a Protheus Project. Ennek a projectnek a fő célja, hogy Pakson és a környező településeket, térségekben az elektromobilitás kiépítése és a villamosenergiahálózat fejlesztése, természetesen a megújuló energiák minél nagyobb százalékú felhasználása és a szén-dioxid kibocsájtás csökkentése mellett. Nem kell sokat gondolkodni, de ebbe teljes mértékben beleillik a – lokálisan – zéró emissziós helyi közlekedés kialakítása.
Dunakömlőd határában ereszkedik az 1-es viszonylat.
2019 novemberében kötettet meg a megállapodás Paks önkormányzata és a Solaris között a járművek tekintetében. A flottát jelenleg 10 darab autóbusz jelenti, melyből négy darab midi – Solaris Urbino 8,9 LE electric –, a maradék hat darab pedig a hazánkban megszokott méretekkel rendelkező szóló – Solaris Urbino 12 electric. Igen, a midi típusjelölésében az az LE valóban a LowEntry-t jelenti, hiszen ezen a 8,9 méterre kell “belezsúfolni” minden egyes gépészeti elemet, akkumulátort és egyéb segédberendezéseket. Sajnos ez okozza azt a kényelmetlenséget, hogy alacsonypadlós ülésből csak egyetlen 1,5-es ülést találunk.
Az autóbuszok fényezése kapcsán megjegyzendő, hogy a kerekek körül nevezetes paksi épületek, motívumok jelennek meg.
Mivel a Solaris a midi szekciójából még nem készült 4. generációs formavilág, így ők még az előző generáció stílusjegyeit viselik magukon, de a 12 méteres társaik a legújabb dizájnnal érkeztek a tolna megyei városba. Hajtásban és hatótávban nem különböznek, mindkét változat nagyjából 200 kilométert képes megtenni egy töltéssel, természetesen ezt a számot számos tényező befolyásolja.
1/A viszonylat, háttérben a Makovecz Imre tervei alapján készült Szentlélek templom. A templom sziluettje szintén megjelenik a buszok fényezésén.
A járműpark után a másik szembetűnő változás, vagy mondhatjuk javulásnak is, az a vonalhálózat, illetve a járatsűrűség bővülése. Durván 2,5-szer több járatindulást kínál az utasoknak a PKK, mint tette ezt korábban a Volánbusz. Ez jelentős túlszolgáltatás Paks vonatkozásában, hisz az önkormányzat nem titkolt célja, hogy a lakosokat megpróbálja átcsábítani az egyéni közlekedésről a közösségire. Szép nagy fába vágták a fejszéjüket, némi pandémiával súlyosbított időszakban, de bízzunk benne, hogy sikerrel járnak.
Ismét Dunakömlőd, ezúttal a központban halad az 1-es viszonylat.
Ottjártunkkor az Ipari parkos járatra épp midi jutott.
A hálózat gerincét az 1-es viszonylat adja, mely félóránként köti össze Dunakömlődöt Paks belvárosán át, a Gesztenyés utcai lakóteleppel. Hétköznaponként Paks közigazgatási határán belül szintén félóránként 1/A jelzéssel betétjáratot is kapott ez az irány, így 15 perces közös követést biztosít, ami valóban vonzó színvonal. A 2-es viszonylat egy körjárat formájában valósult meg némi csavarral, hiszen a bejárt kört délelőttönként az egyik, míg délutánonként a másik irányba teszi meg óránkénti követéssel. A 3-as viszonylat a 2-eshez hasonlóan szintén órás követéssel bír, illetve ehhez pluszban tartozik 2 alternatív változatuk is. A 3/I, mely az Ipari parkot szolgálja ki, igazodva a műszakkezdésekhez, illetve -végzésekhez. A 3/B, mely Biritópusztát szolgálja ki, szintén igazodva a műszakokhoz, és iskolákhoz. A hálózati térképet és részletes menetrendet megtaláljátok a szolgáltató honlapján.
A menetrendi laptábla nekem kicsit fájó, hiszen minden megállóban csak a végállomási indulások vannak feltüntetve, az utas pedig számolgathat.
A hálózatbővítés megvalósulásához főként a midibuszoknak köszönhető, hiszen így a város olyan részei is beköthetőek a hálózatba, ahová normál autóbusszal nem, vagy csak nagyon körülményesen lehetne eljutni. Többek között ilyen a 3-as viszonylat Üstökös utcai része.
3-as viszonylat fordul vissza az Üstökös utca megállóhelynél. Ide valóban nem kellene erőltetni a nagyobb buszt.
A 10 darab elektromos busz 2020 decemberében érkezett meg Paksra, ahol el is kezdődött mind a járművezetők, mind a karbantartó személyzet oktatása, közvetlenül a Solaris emberei által. A decemberi próbafutások még főként oktatási és ismerkedési céllal zajlottak, természetesen utasok nélkül. 2021 januárjában úgynevezett promóciós járatokat indított a helyi cég, melynek kettős szerepe is volt. Főként, hogy a leendő utasok megismerkedjenek az új viszonylatokkal és járművekkel. Másrészt üzemi szempontoknak is nagy hangsúly jutott, hiszen hiába a decemberi próbafutások, számos információt csak valós, utasforgalmi körülmények között lehet begyűjteni.
Az utastájékoztatás egyelőre táblákkal történik. Sajnos nem sikerült mindegyik járműbe időben beszerelni a kijelzőket, de amint ez kész, a deszkás viszonylatjelzés csak végszükség esetén lesz alkalmazandó.
A Paksi Közlekedési Kft. nyitott a lakossági észrevételekre is, és szeretnének is visszajelzéseket kapni, hogy további módosításokat, finomhangolásokat tudjanak eszközölni a menetrenden, esetlegesen a hálózaton is
3/B viszonylat Biritópuszta felé halad a délutáni fényekben.
Ezek az elektromos buszok a zajterhelést és a légszennyezést mindenképpen csökkentik, és hatalmas előrelépés Magyarországon a környezetvédelem irányába ez a megvalósult project. Az, hogy összességében az elektromos buszok (nem ideértve a trolibuszokat) széleskörű elterjedése minden kétséget kizárólag csak pozitívumot tartalmaz egy üzem működtetésében ez szerintem vet fel kérdéseket. Mindenképpen ez lehet a jövő? Ez egy messzemenő gondalatmenet lenne, és nem is szorosan kapcsolódik a PKK-hoz, így ennek nyitok inkább egy új dokumentumot, és a közeljövőben elmélkedünk az elektromobilitásról.
Mindent összevéve, üdvözlendő Paks új szolgáltatója, és bízom a hosszútávú sikereikben, és a tapasztalt kezdeti lendület és lelkesedés nem hagy alább az atomerőmű városában.