Közlekedési Osztály

Facebook

Keresés

Figyelj ránk:

Tovább a Facebook-ra

Érdemes megnézni

  • Aaron-Művek
  • bobalt.hu
  • BusWorld blog
  • Busport Online
  • Busztípusok
  • Csengessünk Blog
  • CsigaOvi-blog
  • Győri Buszok Katalógusa
  • Gábrisvitéz
  • HBweb
  • Hajmási Tibor honlapja

Címkék

alba volán (9) alfabusz (13) alfa regio (9) autosan (6) bács volán (5) bakony volán (5) bécs (7) bkv (7) blaguss (6) budapest (5) credo (38) dakk (16) ddkk (5) dr.richard (5) eag (30) gemenc volán (10) honvédség (5) ikarus (65) Ikarus (6) irisbus (21) irizar (11) isuzu (5) iveco (7) kapos volán (7) karosa (10) kisalföld volán (12) kmkk (6) kunság volán (12) magán (36) man (53) máv (18) mercedes (32) mercedes-benz (35) műszakváltás (8) neoplan (17) pannon volán (7) partiscum busz (5) postbus (5) rába (19) scania (5) setra (38) siemens (5) skoda (8) solaris (11) sor (7) tatra (6) tisza volán (13) van hool (6) vasút (20) vértes volán (8) volánbusz (22) volvo (48) wien (7) zala volán (6)

Egyéb

PaksBusz, az atomjó szolgáltató

PaksBusz, az atomjó szolgáltató

›
PaksBusz, az atomjó szolgáltató

2021/2/04 : Soondee 1 komment

Akár egy ilyen szlogennel is útnak indulhatott volna Tolna megye új, helyi szolgáltatója, a Paksi Közlekedési Kft. Paks így Tatabánya, Veszprém és Kecskemét után a negyedik olyan város kicsiny hazánkban aki kivette a helyileg illetékes volán kezéből a település helyi járatait. A negyedik hely épp lecsúszik a dobogóról, de emelett a PKK büszkélkedhet egy igen fényes első hellyel is, hiszen ők az első, aki tisztán elektromos hajtású flottával vágott neki a szereplésnek.

001 nyitó

A Paksi Közlekedési Kft már 2020 januárjában megalakult, de a szolgáltatást teljes egészében csak most, 2021. február 1-jén vette át az önkormányzati tulajdonú cég, az állami – most már – Volánbusz Zrt-től. Ám messzebb kell visszatekintenünk ahhoz, hogy hogyan is jött létre ez az új szolgáltató. 2014. május 21-én döntés született a Paksi Elektromobilitási Project-ről, melynek keretében elindult a Protheus Project. Ennek a projectnek a fő célja, hogy Pakson és a környező településeket, térségekben az elektromobilitás kiépítése és a villamosenergiahálózat fejlesztése, természetesen a megújuló energiák minél nagyobb százalékú felhasználása és a szén-dioxid kibocsájtás csökkentése mellett. Nem kell sokat gondolkodni, de ebbe teljes mértékben beleillik a – lokálisan – zéró emissziós helyi közlekedés kialakítása.

002 SHA054Dunakömlőd határában ereszkedik az 1-es viszonylat.

2019 novemberében kötettet meg a megállapodás Paks önkormányzata és a Solaris között a járművek tekintetében. A flottát jelenleg 10 darab autóbusz jelenti, melyből négy darab midi – Solaris Urbino 8,9 LE electric –, a maradék hat darab pedig a hazánkban megszokott méretekkel rendelkező szóló – Solaris Urbino 12 electric. Igen, a midi típusjelölésében az az LE valóban a LowEntry-t jelenti, hiszen ezen a 8,9 méterre kell “belezsúfolni” minden egyes gépészeti elemet, akkumulátort és egyéb segédberendezéseket. Sajnos ez okozza azt a kényelmetlenséget, hogy alacsonypadlós ülésből csak egyetlen 1,5-es ülést találunk.

003 SHA050Az autóbuszok fényezése kapcsán megjegyzendő, hogy a kerekek körül nevezetes paksi épületek, motívumok jelennek meg.

Mivel a Solaris a midi szekciójából még nem készült 4. generációs formavilág, így ők még az előző generáció stílusjegyeit viselik magukon, de a 12 méteres társaik a legújabb dizájnnal érkeztek a tolna megyei városba. Hajtásban és hatótávban nem különböznek, mindkét változat nagyjából 200 kilométert képes megtenni egy töltéssel, természetesen ezt a számot számos tényező befolyásolja.

004 SHA0571/A viszonylat, háttérben a Makovecz Imre tervei alapján készült Szentlélek templom. A templom sziluettje szintén megjelenik a buszok fényezésén.

A járműpark után a másik szembetűnő változás, vagy mondhatjuk javulásnak is, az a vonalhálózat, illetve a járatsűrűség bővülése. Durván 2,5-szer több járatindulást kínál az utasoknak a PKK, mint tette ezt korábban a Volánbusz. Ez jelentős túlszolgáltatás Paks vonatkozásában, hisz az önkormányzat nem titkolt célja, hogy a lakosokat megpróbálja átcsábítani az egyéni közlekedésről a közösségire. Szép nagy fába vágták a fejszéjüket, némi pandémiával súlyosbított időszakban, de bízzunk benne, hogy sikerrel járnak.

010 SHA054Ismét Dunakömlőd, ezúttal a központban halad az 1-es viszonylat.

011 SHA050Ottjártunkkor az Ipari parkos járatra épp midi jutott.

A hálózat gerincét az 1-es viszonylat adja, mely félóránként köti össze Dunakömlődöt Paks belvárosán át, a Gesztenyés utcai lakóteleppel. Hétköznaponként Paks közigazgatási határán belül szintén félóránként 1/A jelzéssel betétjáratot is kapott ez az irány, így 15 perces közös követést biztosít, ami valóban vonzó színvonal. A 2-es viszonylat egy körjárat formájában valósult meg némi csavarral, hiszen a bejárt kört délelőttönként az egyik, míg délutánonként a másik irányba teszi meg óránkénti követéssel. A 3-as viszonylat a 2-eshez hasonlóan szintén órás követéssel bír, illetve ehhez pluszban tartozik 2 alternatív változatuk is. A 3/I, mely az Ipari parkot szolgálja ki, igazodva a műszakkezdésekhez, illetve -végzésekhez. A 3/B, mely Biritópusztát szolgálja ki, szintén igazodva a műszakokhoz, és iskolákhoz. A hálózati térképet és részletes menetrendet megtaláljátok a szolgáltató honlapján.

005 menetrendA menetrendi laptábla nekem kicsit fájó, hiszen minden megállóban csak a végállomási indulások vannak feltüntetve, az utas pedig számolgathat.

A hálózatbővítés megvalósulásához főként a midibuszoknak köszönhető, hiszen így a város olyan részei is beköthetőek a hálózatba, ahová normál autóbusszal nem, vagy csak nagyon körülményesen lehetne eljutni. Többek között ilyen a 3-as viszonylat Üstökös utcai része.

  • 007 SHA052
  • 008 SHA052
  • 009 SHA052
3-as viszonylat fordul vissza az Üstökös utca megállóhelynél. Ide valóban nem kellene erőltetni a nagyobb buszt.

A 10 darab elektromos busz 2020 decemberében érkezett meg Paksra, ahol el is kezdődött mind a járművezetők, mind a karbantartó személyzet oktatása, közvetlenül a Solaris emberei által. A decemberi próbafutások még főként oktatási és ismerkedési céllal zajlottak, természetesen utasok nélkül. 2021 januárjában úgynevezett promóciós járatokat indított a helyi cég, melynek kettős szerepe is volt. Főként, hogy a leendő utasok megismerkedjenek az új viszonylatokkal és járművekkel. Másrészt üzemi szempontoknak is nagy hangsúly jutott, hiszen hiába a decemberi próbafutások, számos információt csak valós, utasforgalmi körülmények között lehet begyűjteni.

006 SHA052Az utastájékoztatás egyelőre táblákkal történik. Sajnos nem sikerült mindegyik járműbe időben beszerelni a kijelzőket, de amint ez kész, a deszkás viszonylatjelzés csak végszükség esetén lesz alkalmazandó.

012 SHA055

A Paksi Közlekedési Kft. nyitott a lakossági észrevételekre is, és szeretnének is visszajelzéseket kapni, hogy további módosításokat, finomhangolásokat tudjanak eszközölni a menetrenden, esetlegesen a hálózaton is

013 SHA0533/B viszonylat Biritópuszta felé halad a délutáni fényekben.

Ezek az elektromos buszok a zajterhelést és a légszennyezést mindenképpen csökkentik, és hatalmas előrelépés Magyarországon a környezetvédelem irányába ez a megvalósult project. Az, hogy összességében az elektromos buszok (nem ideértve a trolibuszokat) széleskörű elterjedése minden kétséget kizárólag csak pozitívumot tartalmaz egy üzem működtetésében ez szerintem vet fel kérdéseket. Mindenképpen ez lehet a jövő? Ez egy messzemenő gondalatmenet lenne, és nem is szorosan kapcsolódik a PKK-hoz, így ennek nyitok inkább egy új dokumentumot, és a közeljövőben elmélkedünk az elektromobilitásról.

Mindent összevéve, üdvözlendő Paks új szolgáltatója, és bízom a hosszútávú sikereikben, és a tapasztalt kezdeti lendület és lelkesedés nem hagy alább az atomerőmű városában.

Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
1 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Troliünnep Plzeň-ben Troliünnep Plzeň-ben
  • Újabb segélycsomag a Dél-Alföldre... Újabb segélycsomag a Dél-Alföldre...
  • Trolibusz közlekedés Csehországban – Ústi nad Labem Trolibusz közlekedés Csehországban – Ústi nad Labem
  • Egész úton hazafelé... Egész úton hazafelé...
  • Milyen volt 2017? Milyen volt 2017?

A bejegyzés trackback címe:

https://kozlekosztaly.blog.hu/api/trackback/id/tr5416415796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KissGecihuszár 2021.02.06. 21:46:24

dicséretes kezdeményezés, még akkor is, ha az egyik hivatkozott, 2 évvel ezelőtt nagy arccal , dirrel és durral elindított "példakép" ,azaz a V-Busz lassú (vagy inkább gyors?) haláltusáját vívja, ugyanis áprilistól pályázati formában keresnek új, lehetőleg jéghideg profi szolgáltatót, aki majd remélhetőleg a V-Busznál sikeresebben lesz képes valóban SZOLGÁLtatni?! PKK-hoz annyi megjegyzésem lenne, hogy nincs az a város, ahol 1 órás járatkövetéssel -de még a 30 percessel sem- érdemi átszokást lehet generálni a városon belüli modal splitben, ugyanis az valahol a 15 percnél kezd vonzóvá válni, tekintve hogy nem az utasoknak kell alkalmazkodni a buszokhoz, hanem fordítva, azaz az utasnak ne kelljen minden egyes utazásánál előre számolgatni, tervezgetni, mert az a nonsence non plus ultrája, ha előre meg kell tervezni, mikor menjünk a boltba, a postára, az ide vagy az amoda. Épp elég a munkahelyre történő eljutást tervezni, hadd ne kelljen már a szabadidőt is úgy beosztani, hogy az a buszok indulása /érkezése körül forogjon.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
süti beállítások módosítása
Dashboard