Közlekedési Osztály

Facebook

Keresés

Figyelj ránk:

Tovább a Facebook-ra

Érdemes megnézni

  • Aaron-Művek
  • bobalt.hu
  • BusWorld blog
  • Busport Online
  • Busztípusok
  • Csengessünk Blog
  • CsigaOvi-blog
  • Győri Buszok Katalógusa
  • Gábrisvitéz
  • HBweb
  • Hajmási Tibor honlapja

Címkék

alba volán (9) alfabusz (13) alfa regio (9) autosan (6) bács volán (5) bakony volán (5) bécs (7) bkv (7) blaguss (6) budapest (5) credo (38) dakk (16) ddkk (5) dr.richard (5) eag (30) gemenc volán (10) honvédség (5) Ikarus (6) ikarus (65) irisbus (21) irizar (11) isuzu (5) iveco (7) kapos volán (7) karosa (10) kisalföld volán (12) kmkk (6) kunság volán (12) magán (36) man (53) máv (18) mercedes (32) mercedes-benz (35) műszakváltás (8) neoplan (17) pannon volán (7) partiscum busz (5) postbus (5) rába (19) scania (5) setra (38) siemens (5) skoda (8) solaris (11) sor (7) tatra (6) tisza volán (13) van hool (6) vasút (20) vértes volán (8) volánbusz (22) volvo (48) wien (7) zala volán (6)

Egyéb

Közlekedik: a hetek első iskolai előadási napját megelőző munkaszüneti napokon

Közlekedik: a hetek első iskolai előadási napját megelőző munkaszüneti napokon

›
Közlekedik: a hetek első iskolai előadási napját megelőző munkaszüneti napokon

2017/11/20 : Száguldó fotóriporter Szólj hozzá!

Még a nyár beköszöntére esett a ma esti olvasmányunk alapjául szolgáló kirándulás, azonban a - szerintem - jó képanyag és az emlékek kettőse által úgy döntöttem, nem hagyom veszni a témát. Még 2013-ban írtam egy hasonló című blogposztot, melyben az iskolai időszak egyik forgalmas napjával, a "sulipéntekkel" foglalkoztam - emlékeztetőül itt elolvasható - még akkor eldöntöttem, hogy annál több idővel szintén szentelni fogok egy napot a talán még forgalmasabb "sulivasárnap" részére is. Őszintén szólva nem gondoltam volna, hogy majd' kerek 4 év telik el az ötlettől a megvalósításig, de valóban ez történt... Azóta pedig változott ez-az a hazai távolsági és úgy unblock a buszközlekedésben. Képes beszámolónkat erre a vonalra felültetve tálalnám most nektek:

nyitokep.JPG

Az alapkoncepció változatlan: egy nap, lehetőleg minél több időt eltöltve a fonódó távolsági buszos útvonalak mentén. Bár 4 éve csak egy bő fél nap állt rendelkezésemre, most szerencsére mind a keleti, mind a nyugati "part" belefért az időmbe, sőt, még némi átfedés is megmutatkozott a korábbi túrával. Téma akad bőven: a hazai szolgáltatók az elmúlt 1-2 évben erőteljes járűbeszerzésekbe kezdtek, ennek következtében az éveken át konstansnak mondható távolsági állomány is elkezdett szépen lassan változni, hellyel-közzel fiatalodni is.

Napunkat a Könyves Kálmán körúton, egy köpésnyire a Népliget autóbusz-pályaudvartól kezdtük. A rendkívül alacsony gépjárműforgalomnak megörülve rögtön ráugrunk az első témára:

p1720886.JPGAlacsonypadlós territóriummá vált a Nagyonnagykörúti 1-es

A buszos képeket váró olvasóink most biztos köptek egyet, de ahogy 4 éve is, úgy most is lesz offtopic téma, amin még az elején túl fogunk esni, megígérem! Ekkor már pár hónapja futottak hétvégente a Siemens Combinok az 1-es vonalon, de ennek megörökítése részemről még hiányzott. A CAF Urbosokkal kiegészülve pedig nagyon komoly témát és szolgáltatást ad vele a BKK.

Ottartózkodásunk első 20 percében egy nagyon erős rezsifutó etapot bonyolított le a VT-Arriva:

p1720894.JPGEgy a sok közül - a csuklósok mellett MAN Lion's City-k is iparkodtak észak felé

A Volánbusz és a hazai társszolgáltatók norvég eredetű Volvoit tényleg nem kell már bemutatni senkinek sem. Az alábbi nyolclábú is főleg azért érdekes számunkra, mivel a kissé megszorongatott kocsikiadással küzdő cég (akadt néhány év, hogy Ikarus 280-ast hétvégente nem láttunk a Népligetnél, mostanság ismét ez van...) Volvo 8500-asai között akadt olyan, amelyet kénytelen volt beforgatni a Budapest - Dunaújváros tengelyre:

p1720901.JPG

Nemzetközi fronton pedig elképesztő változásokat lehet tapasztalni a fővárosban, de lassan-lassan már az ország több más pontján is. A német alapítási FlixBus alapjaiban kavarta fel a fapados légitársaságok néhány évvel ezelőtti forradalmához hasonlóan a kicsit már talán haldoklófélben lévő nemzetközi autóbusz-hálózatot. A korábban Eurolines égisz alatt futó járatok helyett a zöld (és nyomokban narancssárga) szolgáltató számos európai partnercégének egységes megjelenésű autóbuszai jelentek meg a Népliget vonzáskörzetében.

p1720905.JPGSchröder Reisen-féle MAN Lion's Coach

Ismét egy kis Volánbusz: a cég az év elején szabadult meg jónéhány használható távolsági autójától. De ha nem is feltétlenül voltak kifejezetten távolságis autók a Bundeswehr FuhrPark eredetű Lion's Comfort ÜL313-ak, távozásuk mennyiségileg bőven zavarba ejtette a járműgazdálkodást. A későbbi beszerzésű (LHZ, LLB) példányok futnak még, de azzal a bizonyos nagy szarkavaró kanállal jól megforgatták őket a fordákon...

p1720914.JPGMost már legalább nem csak Kecskemétről van meg...

Nem tudunk betelni a látvánnyal... 

p1720917.JPGAz alépítménnyel is kellene már kezdeni valamit

Még két kép és elhagyjuk első állomáshelyünket. A következő két autóbusznak, bár egy gyártótól származnak és csak egy altípussal térnek el egymástól - további közös pontja is van. Az első egy jelenleg is aktív, a második pedig egy korábban német jármű:

p1720926.JPGIrisbus Evadys H - Werner Reisen: a magyar felirat a korábbi Volánbusz-alvállalkozás miatt került fel

A minimáldizájnú FlixBus járat után egy szintén minimáldizájnú és Bundeswehr-eredetű busz érkezett:

p1720932.JPGEgy a négyből: Irisbus Evadys HD - ÉNyKK Zrt.

Egy fecske még itt sem csinál nyarat: a négy darab Evadys HD-ból egy példány jutott Balatonfüredre, ami viszont még nem elegendő a szintén távolsági kialakítású, de öregecskedő Irizar Centuryk kiváltására...

Következő etapunkat az Irinyi József utcánál kezdjük meg. Éppen időben érkezünk, nem sok idő volt élesíteni gépeinket:

p1720933.JPGZirc - Székesfehérvár - M7 - Budapest

Az ezen a fordán jelentékeny időt eltöltő GSG-314 kiváltására egy hasonló kaliberű autóbuszt sikerült beállítani. Aprócska érdekesség, hogy az MZF az első, idehaza forgalmi engedélyt szerő ICOM Transport eredetű MB Intouro. Bizonyítja ezt a többitől eltérő, még M-es rendszámplakett is.

A zalai vonalcsoporton kis különbséggel típustalálkozó zajlott:

p1720937.JPGPEP-697 a Volánbusz alvállalkozója...

p1720942.JPG... eggyel több tengelyű társa pedig az ÉNyKK prezentálásában

A Volánbusz által üzemeltetett zalaegerszegi telephelyű fordákon a Homm Kft. Van Hool Acronjai helyett idén tavasz óta már a Partiscum Busz Kft. - M6L.O.G. Kft. tandem által beszerzett és üzemeltetett Mercedes-Benz Tourismok láthatóak főképpen. De persze a műsorváltoztatás joga fenntartva, ahogyan ennek szellemében a dányi vonalcsoportról ismerős MAN Lion's Intercity is megtalálható...

A pápai hármas (Pápa - Csákvár - Budapest, Pápa - Veszprém - Budapest, valamint a gyorsvonatpótló Pápa - Győrszemere - Budapest) is megérkezik. Ekkor még a FINA 2017 előtt jártunk egy hónappal, így még érdekességnek hatott a pápaiak - végül nem bevetett - Inovellje:

p1720952.JPGA kijelző még nem aktív, de cserébe a tábla már az új, ÉNyKK szabvány

A reggeli és kora délelőtti csúcsóra lassan elcsendesedik, így az ebédig hátralévő időt hasznosan eltöltve átugrunk még néhány villamosfotóra a Fehérvári útra.

p1720965.JPGMég így, CAF nélkül is jócskán változott itt a táj az UV-korszak óta

Bár megemlítettem az ebédet, valójában nem igazán tudtuk még, hogy mikor és hol fogjuk abszolválni. Az biztos, hogy délben még az Üllői úton vártunk 1-1 távolsági járatra, valamint az ajándék képként érkező CAF-okra és 1-1 reptéri transzferre. Életem első FINA dekorációval ellátott autóbuszát pedig itt fényképezhettem:

p1720991.JPGMár sejthető volt, hogy nem ezek a kocsik végzik majd a munka javát a világbajnokságon

Végül gond nélkül megebédeltünk és a kissé elfáradt hangulatunk is újból inkrementálódni kezdett. Hamarosan már a Helsinki úton kattogott a gép. A dél-pesti hétvégi szólósítási láz is mindeddig kimaradt az életünkből - az utóbbi hónapokban megszaporodó MAN Lion's City-k első generációja itt is megjelent:

p1730008.JPGÉs persze közben benépesült a Szállító utca is...

A dunaújvárosi/pécsi irányt a bejegyzés elején emlegettük utoljára. Ez így nem mehet tovább, így hát némi 103-as busszal vegyítve következhetett egy kis függönybemutató a Szerémi útról:

p1730015.JPGDél-dunántúli reménység

A Bundeswehr-szállítmányos Irisbus Crossway-ek még 2014-ben érkeztek hazánkba. A DDKK Zrt. szolgáltatási területén 20 példány dolgozik napjainkban, főképp Baranya és Somogy megyében, de a tolnaiaknak is jutott belőlük. A típus gépészetileg szinte tökéletesen illeszkedik a Kravtex Kft. gyártmányai nyújtotta irányvonalba, így fenntartás szempontjából mindenképp előnyös üzlet köttetett. A buszokat - a többi felhasználó társcéghez képest - azonban nagyszámban használják regionális, illetve távolsági feladatok elvégzésére. A fiatal kocsikkal ugyan kiválthatóvá váltak az idősebb EAG-ok, azonban komfortban nem feltétlen jelent előrelépést egy 398/E98 után egy teljesen helyközis Crossway. Bízom benne, hogy 1-2 éven belül rendes távolsági buszok is érkeznek a céghez.

És hogy mitől függönybemutató?

p1730016.JPGA szegedi fordakocsi hazaindulás előtt még benéz Kéményfalvára is

A 4 évvel korábbi itinerhez képest az időközben Groupama Arénává nemesedett FTC-pálya előtt jóval kevesebb időt töltünk el. Néhány távolságis találat mellett a FlixBus hálózat újabb finomságokkal kedveskedik számunkra:

p1730038.JPGNémet alvállalkozó, cseh rendszámos - és saját arculatos - Setrával

p1730044.JPGPEPe is elindult Zágrábba

Hadd idézzem magunkat: a Facebookon már szemlézett PFB-772-höz hasonlóan szintén friss, 1 és 3 év közötti MB Tourismokkal végzi a Volánbusz a FlixBus járatait. A buszokat jelenlegi ismereteim szerint a Partiscum Busztól bérlik, ez azonban nyilván egy lazább eszközgazdálkodást feltételez mindkét fél részéről.

Az idő nagyon gyorsan telik, hiszen máris a mai utolsó helyszínünkön éljük át a "sulivasárnapi" forgalom igazi erejét. Az M3 bevezető is egy lerágott csont típusú fotóhely, de tagadhatatlanul hatékony... És persze 2 éve volt már, hogy utoljára itt jártam. Kezdésnek rögtön egy ál-SST 12 érkezik a 74-esen:

p1730050.JPGA régebbi kasztni is jól fest ebben a színárnyalatban

Az M3-as vonalcsoport és a körülötte fekvő kiterjedt Kelet-Pest megyei hálózat volt az első, ahol igazán érezhetővé vált a Volánbusz alvállalkozók piacának újraosztása. A King Longok kiváltása elsődleges célként fogalmazódott meg a szervezkedések során, noha az elegendő autóbusz mennyiség akkoriban nem állt még rendelkezésre, de a helyzet azóta sem lett sokkal jobb.

p1730051.JPGCsak a szokásos...

Az újdonsült alvállalkozó, a Partiscum Busz Kft. járműigényét a korábban a térségben szolgáltató Color Tours Kft. igyekszik kielégíteni. Ehhez a fent látható Mercedes-Benz Intourokon kívül számos, nemrég még a Volánbusznál tevékenykedő autóbuszt hívott segítségül. A kocsik a lízingszerződés lejárta miatt távoztak, számomra ma is ismeretlen okból kifolyólag nem maradhattak a Volánbusz állományában... Bár erős a gyanúm, hogy a nagy csúszásban ez volt az egyedüli lehetőség, hogy legalább bizonyos területeken leállíthassák a mostanra már igencsak elfáradt King Longokat. Pozitívum, hogy legalább a cégjelzéseket nem kellett eltávolítani:

p1730053.JPGNem ehhez voltak hozzászokva az egri utasok

A korábban a szigethalmi garázsnál is nagyobb számban tevékenykedő, portugál eredetű SÜ MAN-ok mellett a szintén visszaadott KMY-rendszámú Lion's Comfort ÜL313-asok is megjelentek:

p1730066.JPGA sárga rendszámú példányokat pedig átrendszámozták (lásd a nyitóképet)

Jó volna tudni, hogy ez a szükségállapot meddig tart még, hiszen senkinek sem kívánatos, hogy az utazóközönség hasonlóképpen "szavazzon", mint ahogy a 2000-es évek elején tette a gödöllői üzem fapados autóbuszainak salgótarjáni színrelépésekor. Apró szépségtapasz, hogy a Volánbusz időről-időre megújuló Tempo100 flottájába továbbra is normális kocsik érkeznek:

p1730069.JPGElődje is egy Lion's Coach volt

Újabb régi ismerős érkezik - a korábban a Budapest - Szabadka nemzetközi járat (mint évekig egyetlen, nem alvállalkozós nemzetközi VB-járat) egyik stabil kocsijának tekintett FKE-606, immáron fehér rendszámmal:

p1730071.JPG

A BKV csuklós Conectoi már nem jelentenek nagy újdonságot, azonban a 32-es vonali szereplésük ekkortájt indult még csak be:

p1730075.JPG

Zárszónak pedig egy egri zászlóshajó, a korábbi autó díszítéseit megöröklő NZA-654 érkezik Eger felől - ezzel a busszal legalább nem jártak rosszul az ottaniak.

p1730085.JPG

Egészségünkre!

Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Szólj hozzá!

Ajánlott bejegyzések:

  • Őrségváltás a háromtengelyeseknél Őrségváltás a háromtengelyeseknél

A bejegyzés trackback címe:

https://kozlekosztaly.blog.hu/api/trackback/id/tr5313312001

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
Dashboard