Úgy gondolom, hogy nem okozok hatalmas meglepetést azzal, hogy a trolibuszközlekedés felderítésére több energiát fektetek, mint a többi ágazatra. Igaz, a lassan két éve megfogadott „egy év alatt a cseh trolis városok körül” projekt ilyen jó MÁV szellemiségben majd egyszer jön. De nyugalom, nincsen kidobva semmi a kukába, hiszen kicsit most Plzeň városába látogatunk. És nem, ez még nem az cikk mely sorozatba anno belekezdtem, de az alapanyag ahhoz is megvan. No, de nézzük meg, hogyan ünnepeltek a nyugat-bohémiai városban, ahol 80 éve közlekednek trolibusszal, és 85 éve építették meg az első trolibuszt.
Hogy pontosak legyünk a dátumokkal, 1941. április 9-én indult el a menetrendszerű közlekedés Plzeň-ben, Doubravka és Městské lázně (a mai Anglické nábřeží megállóhely) között. Mint az majd mindenhol lenni szokott, számos bővítés és fejlesztés követte az elindulást. Jelenlegi formában a hálózatot 10 viszonylat alkotja, melyből 9 nappali és kizárásos alapon egy éjszakai, mellyel nagyjából 87 km hosszban szövik be a várost a trolibuszok. Viszont magáról a hálózatról nem ebben a cikkben szeretnék bővebben megemlékezni, az maradjon meg a megszokott sorozat szereplőjeként.
A Škoda első trolibusza 1936-ban készült el Prága számára, a Skoda 1Tr személyében. A prototípus, illetve az egyetlen legyártott jármű a Praga TOT-tal és a Tatra T86-tal együtt kezdte meg pályafutását a modernkori trolibuszközlekedést Csehszlovákiában.
Pár mondatban folytassuk a múltidézést a Škoda trolibusz termékeivel. Az 1Tr-t követte 1938-ban – meglepő módon – a 2Tr, mely mondhatni az előd finomítása, ráncfelvarrása. Eme típusból már 5 darab készült szintén a prágai üzem számára.
Folytassuk a számolást Škoda módra. 1941-ben elkészt az első 3Tr, melyet még 33 darab követett 1948-ig bezárólag. Mind a 34 darab Plzeň városába került és eme típussal indult el a trolibuszos közlekedés a városban.
Škoda 6Tr kezdte meg útját Doubravka végállomásról a DEPO2015-be.
Nos, most tessék figyelni, mert itt kicsit több volt a malátaszörp egy termelői értekezlet után, így a következő megvalósult típus a 6Tr volt a gyár történelmében. Természetesen a tervezőasztalon minden szépen, számsorrendben készült. A 6Tr számos technikai fejlesztés történt a tervek szintjén, többek között már csak két tengellyel (az előző járművek még háromtengelyesek voltak) szerelték a típust, valamint ez volt az első önhordó karosszériás trolibusz Škodáéknál.
A 31-es pályaszámú Škoda 7Tr és az 509-es pályaszámú 24Tr várakozik az indulására Doubravka végállomáson.
A követő 7Tr az elődökhöz képest nagyobb darabszámban gördült le a gyártósorról, összesen 173 darab készült 1950 és 1955 között. Ez a típus már nem csak belpiacra készült, 5 darabot Varsó is rendelt. Az 1968 után még fogalomban lévő 7Tr-ek átestek némi felújításon, mely főként az elektronikai berendezéseket érintette, így a 8Tr-rel azonos járművek születtek. És ha már a 8Tr-ig eljutottuk, 1956-tól gördültek le a gyártósorról, egészen 1961-ig. Ezen öt év alatt összesen 742 darabot gyártottak, melyek közül 92 darab ázsiai piacra, pontosabban Kínába és Grúziába készült.
Mondhatni, hogy az áttörést a gyárnak a 9Tr hozta meg, mely a Ziu-9 és a Ziu-5 után a harmadik legnagyobb darabszámban gyártott trolibusz a világon. Az első példány 1958-ban, míg a 7372. legyártott 9Tr 1981-ben gördült le a „szalagról”. Sokan a Tatra T3-assal hasonlítgatják a gömbölyded formavilága miatt.
Eredeti fényezést viselő 14Tr.
A következő kvázi "sikerszéria” tervezői elől elbújt a 9Tr-nél oly kellemesen használt lekerekítő sablon, így megszülettek a "kocka-Škoda” néven által is emlegetett 14Tr prototípusai 1972-ben és 1974-ben. A típus szériagyártása 1981-től 1998-ig tartott. 1994-től egészen 2004-ig készült a típus modernizált verziója, mely kreatív módon a 14TrM típusjelet hordozta magán. Ha már a kreatív típusjelzéseket említettem, a 14Tr széria meghódította a tengerentúlt is, ugyanis 2000 és 2004 között 241 darab készült San Francisco számára – dobpergés – 14TrSF típusjelzés alatt. És ha már tengerentúl, akkor ne feledkezzünk meg arról az 57 járműről sem, amik 1998-ban és 1999-ben kerültek Daytonba. Akik pedig jártasak a trolis világban, azok tudhatják – a többiek pedig figyeljenek –, hogy a 9803-as pályaszámú Škoda 14TrE 2020-ban „hazatért” szülőhazájába.
Kicsit maradva a kockák világában, semmiképpen nem hagyhatjuk szó nélkül, hogy az első csuklós járművei a gyárnak azok eme kellemes formavilágú járművekből született meg 15Tr néven 1988-ban, gyártása szintén 2004-ig datálható, igaz 1995-től, hasonlóan a szóló társához, itt is a modernizált verzió gördült le a gyártósorról. Szintén a 14Tr-hez hasonlóan, a 15Tr-ből is készült San Franciscoba néhány példány.
1995-ben legördült az első alacsonypadlós trolibusz a Škoda gyártószalagjáról, a hírhedt 21Tr személyében. A 14Tr-rel párhuzamosan 2004-ig gyártották a típust, összesen 135 darabot. Az első, sorozatgyártott csuklós, alacsonypadlós troli 2002-ben készült el, ez lett a 22Tr. 2004-ig mindösszesen 13 darabot gyártottak, tehát mondhatjuk, hogy nem ez lett a legsikeresebb konstrukció.
H viszonylat érkezik a DEPO2015-höz.
A 21/22Tr típuscsalád után a Škoda nem tervezett saját karosszériával, hanem csak az elektronikára és a hajtásrendszerre fókuszált a gyártás terén, így a külcsínt azt más gyártókra bízták. Itt ugranék kicsit vissza az időbe, hisz ugyanezen elv alapján készült a Škoda T11 az 1960-as években. Az elkészült 8 darab trolibusz karosszériája a Karosa ŠM11-es autóbusztól kölcsönözte.
Škoda T11 Doubravka végállomáson.
2004 utáni típusok három nagy gyártó karosszériáiba kerültek az elektronikák. Az Irisbus/IVECO/Karosa/Renault (megfelelő rész aláhúzandó) bódéit kapta a 24Tr, a 25Tr és a 35Tr. A Solaris gyártotta a kasztnit a 26Tr, a 27Tr és a 28Tr típusaiba, valamint a 30Tr, a 31Tr, a 32Tr és a 33Tr szériák a SOR által lettek karosszálva.
A már facelift-en átesett 24Tr.
Röviden, tömören ennyit a Škoda által gyártott trolibuszokról, és térjünk át, hogy hogyan emlékezett meg a plzeňi közlekedési vállalat, a Plzeňské městské dopravní podniky a.s. a 80 éves trolibusz közlekedésükről, valamint a 85 éves plzeňi gyárról.
2021 október első hétvégéjén, azaz 2-án és 3-án került megrendezésre a troliünnep. A fő nap 2-a szombat volt, mikor is a régi garázs, azaz a DEPO2015 megnyitotta kapuit az érdeklődők előtt, akik számos programmal, kiállítással és előadással találkozhattak. Többek közt szokásos gyermek játszósarkon, járműbemutatón és büfésátron túl itt lehetett elsőként beszerezni két, új olvasmányt is, mely meglepő módon a Škoda gyár 85 évét és a plzeňi trolibusz közlekedés 80 évét mutatja be. Jelenleg kizárólag cseh nyelven érhetőek el, de a készítők, szerkesztők dolgoznak az angol, illetve német nyelvű verzión is, igaz ezek kizárólag online lesznek elérhetőek.
Igen nagy érdeklődés mutatkozott az újonnan megjelent könyvekre, melyet egyből a bejáratnál lehetett beszerezni.
A statikus kiállítások mellett három különjárati viszonylat is közlekedett, az A, a K, és a H jelzésűek. Az A viszonylat volt a dedikáltan nosztalgiaviszonylat, mely a DEPO2015 és a város észak-keleti részén található Doubravka végállomás és városrész között közlekedett 10 és 18 óra között. Minden érdeklődő választhatott, hogy a 6Tr-rel, a 7Tr-rel, a T11-vel, a 15Tr-rel, a 21Tr-rel vagy esetleg többel szeretne utazni, ugyanis a szervezők előre meghirdették a viszonylat menetrendjét, és azt is, hogy mely indulásban, mely típus fog közlekedni. A viszonylat külön díjszabás szerint nosztalgiajeggyel volt igénybe vehető.
Előadásokat, bemutatókat a régi csarnoképületben voltak megtekinthetőek.
Felsővezeték szerelvények, alkatrészek is bemutatásra kerültek.
Természetesen a felsővezetéket valakiknek karban is kell tartania.
A szív, azaz a villanymotor.
Azok a bizonyos csápok!
Mivel a rendezvényt a régi garázsban tartották, de az új garázs egy részét is megtekinthette a rendezvényre látogató. Erre a célra közlekedett a K viszonylat, mely szintén a DEPO2015-től indult, elvitte utasait a karlovi garázshoz, ott bent a fedett tárolótéren tett egy kört, majd visszatért indulási helyére. A viszonylaton Škoda 27Tr teljesített szolgálatot.
Távirányítós 15Tr és 21Tr kiváló részletességgel megcsinálva!
A harmadik, azaz a H viszonylat ráhordó szerepet töltött be a rendezvényen. A város főpályaudvarától szállította a DEPO2015-be tartókat. A H viszonylaton három típus fordult meg a 15Tr, a 21Tr és a 27Tr. Utóbbi típus az esélyegyenlőség jegyében.
A ráhordó járat két főszereplője.
Szombat este előzetes regisztrációhoz kötött nosztalgiamenet, mondhatni, hogy nosztalgiakonvoj közlekedett a városban. Vasárnap az N viszonylatot indították be a szervezők mely a szombati A viszonylaton közlekedő járműveken felül 9Tr-rel és 14Tr-rel is találkozhatott, illetve utazhatott a főpályaudvar és Božkov között, aki kilátogatott – az előző napi A viszonylattal megegyező díjszabás szerint.
A helyszíni zavarelhárítást...
...és a forgalomirányítást is bemutatták.
Természetesen mit sem érünk megfelelően ellenőrzött utastájékoztatás nélkül.
Részemről csak a szombati napon tudtam részt venni, viszont azt biztosan állíthatom, hogy a szervezők kitettek magukért, és egy nagyon színvonalas, minden korosztályt megmozgató rendezvényt sikerült megszervezniük és lebonyolítaniuk. Én nagyon jól éreztem magam, úgyhogy ha bárhol hasonló rendezvény lesz, igyekszem eljutni, és természetesen majd nektek is beszámolni írásban és képekben is a látottakról.
Köszönöm, hogy végigolvastátok, viszont most mennem kell megtanulni csehül, hogy a nyíltnapon vásárolt könyvekben ne csak a képekben gyönyörködjek.