Mai bejegyzésünkről is elmondható sajnos, hogy nem éppen a legfrissebb utamról szól: még 2018 tavaszán történt, hogy a DAKK Zrt. akkoriban még viszonylag új beszerzésűnek mondott Credo Econell 12 típusú buszai után eredtem. Az év elején forgalomba állított 20 darab példány mindegyikét – véleményem szerint – elhibázott módon Kecskemét üzemegység kapta, így a buszokat is a megyeszékhely környékén kellett keresni. Lássunk is hozzá! Jó szokásomhoz híven persze más témákkal is foglalkozunk majd, nem csak a győri remekművekkel.
Utamat immáron a saját tulajdonomnak mondható gépjárművel kezdtem meg, hagyományosan az 5-ös úton haladva. Utunk a Pálmonostora – Gátér – Kiskunfélegyháza – Lakitelek etappal kezdődött. Pálmonostorán rögtön belefutottam egy új Econellbe, mely egy Rába Contactot váltott a faluban, Gátéren pedig a JDY-541 pihengetett ilyenkor. Lakitelekre érve egy újabb Econell várt, igaz, a cégjelzés nem teljesen az volt, amit vártam:
Az egyébként Bács-Kiskunban telephelyező PIG-470 Kunszentmártonból
A lakiteleki telephelyű fordán ekkor a korábban bajai illetőségű HVP-135 lakott, mely egy orosházi kitérő után tért vissza honos megyéjébe, annak is az északi ágába:
Tiszakécske következik: a városban egy kisebb autóbusz-lerakat és fordagyűjtemény telephelyezik… A DAKK 8-9 autóbuszán felül több magánvállalkozói busz és a Volánbusz autóbuszai is fellelhetők. Mi viszont elsődlegesen a Credokra utazunk – 3 busz tölti itt hétvégéit:
Járatra várva
A teljesség igénye nélkül: itt egy helybéli kocsi is
A tiszakécskei állomány felhasználási területeit ismerve kijelenthető, hogy az új eszközök a vártnál kisebb futásteljesítményű fordákra kerültek. A bevezetésben már szóltam róla, hogy a környéken elhelyezett Econelleket nyugodt szívvel lehetett volna a megye többi részére kihelyezni: míg egy megyével odébb hétvégén is találni fordás, 20 éven felüli járművet, addig itt a vadonatúj járművek hétvégén a falvakban állnak… Tudom persze, hogy a klasszikus, egysofőrös fordákon dolgozó autóbuszvezetők is megérdemlik az új eszközt, ez kétségtelen. Amennyiben mondjuk egy 80 darabos flotta pottyant volna rá a cégre, akkor teljesen bele is férne az ilyen „ajándékozás”, de jelen esetben összesen 20 darabról van szó, mely papíron három megyére jutott. Pici spoiler, de nem a kécskei kocsik voltak az utolsók, amelyek nem dolgoztak látogatásomkor.
Ekkoriban még nem sejtettük, hogy az 50 darabos Volvo 8900 család létszáma drasztikus nyesést fog szenvedni – köztük volt a tiszakécskei MXU-940 is, mely ekkoriban Daimlerezett:
Szentkirályon – és egy újabb nem dolgozó Econellen – át vezetett az út Kecskemétre. Itt végre újabb dolgozó példánnyal találkozhattam… Illetve egy NGZ-230-cal:
Meg kell már becsülni, ha hétvégén 280-asba botlunk
A Volánbusz SL-sorozatú MAN-jai mára már a perifériára visszaszorulva tevékenykednek. Az örök lerakat, a ceglédi üzemegység sem nélkülözheti a típust!
Szépen kilakatolt „öregfiú”
Kecskemétet elhagyva következett az „agglomeráció”: Helvécián újabb pihenő Credo, csak hogy ne felejtsük el a korábbi tézist… A sors fintora, hogy a településen lakó számos busz közül pont az új busz volt a legkevésbé fotógén, de ez ne szegje kedvünket! A többiek sem piskóták:
HOPp, egy MAN!
A másik, ex Kunságos hosszú EAG sem lakik sokkal messzebb
A falu zászlóshajója
Kadafalván a másik debreceni csuklós, a KPY-669 tartotta hétvégi pihenőjét – a busz, vagyis a fordája alapesetben egy csuklós Volvo és Ballószögön lakik.
Kissé nyakatekert, de így is jó!
Az 52-es út most is rettentő unalmas és nyílegyenes, de ez kell ahhoz, hogy Szabadszállásig viszonylag jó tempóban eljussak, ha már az ágasegyházi és az izsáki kocsik negatívak… Posztunk borítóképének elkészítése és a normálisan megörökíthető – szintén nem dolgozó – Econellek után nézzük meg az OFFTOPIC témát:
Égből pottyant O407, egyenesen Németországból
Solton, bár Econell nem lakik ott, de mindig érdemes tenni egy kanyart a városban telephelyező buszok felé. A már megszokott halászcsárdás placcon az Infinitours Bovája várt – a cég augusztusig szolgáltatott az Ibiden Hungary műszakszállításán:
Mára már történelemmé vált…
Hangulatos helyen lakik az egyik itteni, Partiscum Buszos MB Intouro:
Háttérben a „hínáros” :)
Az Akasztói Független Köztársaság lakosát, az LPA-486-ot már napiképeink közt megismerhette a Kedves Olvasó, de most újból megmutatom, mert annyira örültem a busznak akkor is, mint most:
Soltszentimrén újabb Econell, mást már nem is kell mondanom:
Kiskőrösön, a helyi buszlerakatban egy érdekes jármű állt ott akkortájt: a ma már Kiskunhalason helyi járatozó, POF-701 forgalmi rendszámon ismert MB Citaro G még próbarendszámmal várta kirepülését:
Közvetlen rokonok
Utunk lassan befejeződik – ha már útba esik, akkor a másik nagy Volán—telepen, Kiskunmajsán is érdemes egy kört futni. Nem eredmény nélküli az itt elfüstölt üzemanyag-mennyiség sem! Olyannyira nem, hogy kapásból egy „Akkor és most” képpárt is tudok belőlük prezentálni:
Progresszív járműgazdálkodás
Az alapvetően hódmezővásárhelyi FLN-320 itt éppen Szegeden segített be a járműkiadásba, mégpedig egyből egy típustárs helyén:
HOG-563 pótló
Zárásképp még egy gondolat az Econellek ügyével kapcsolatban:
A kocsik elosztásának okairól hallani sokféle pletykát, a leggonoszabb nyelvek szerint a napjainkra már leváltott DAKK vezérigazgató kifejezett kérése volt, hogy kecskeméti látogatásai során minél több új busszal találkozhasson… Remélem, hogy ez tényleg csak a „nép gonosz vágya” típusú anekdota és nem egy felelős vezetőnek a gyerekes attitűdje miatt alakulhatott egy sovány járműbeszerzés elosztása a lehető legrosszabbul. Hiába indult el az utóbbi években a hazai állami szolgáltatók járműparkjának fejlesztése, az ilyen kis mennyiségű beszerzéseknél – amennyiben valamilyen üzemeltetési korlátozó tényező nem jelent akadályt – érdemes elgondolkodni azon, hogy ha csak 1-1 példányt is, de a járműcserére jobban rászoruló térségek is kapjanak új autóbuszokat. Konkrétan ismételten Békés megyére gondolok: a térség járműparkjának öregedését korábbi, a DAKK Zrt. állományával foglalkozó blogbejegyzéseimben is megemlítettem. Újfent csak remélem, hogy a tárgyévi beszerzésekből az a forgalmi térség is részesedni fog és nem csak a kényszerből visszaadott autóbuszok pótlása kapcsán, kvázi véletlenül találkozhattak 2018-ban a viharsarkiak új autóbuszokkal…