Közlekedési Osztály

Facebook

Keresés

Figyelj ránk:

Tovább a Facebook-ra

Érdemes megnézni

  • Aaron-Művek
  • bobalt.hu
  • BusWorld blog
  • Busport Online
  • Busztípusok
  • Csengessünk Blog
  • CsigaOvi-blog
  • Győri Buszok Katalógusa
  • Gábrisvitéz
  • HBweb
  • Hajmási Tibor honlapja

Címkék

alba volán (9) alfabusz (13) alfa regio (9) autosan (6) bács volán (5) bakony volán (5) bécs (7) bkv (7) blaguss (6) budapest (5) credo (38) dakk (16) ddkk (5) dr.richard (5) eag (30) gemenc volán (10) honvédség (5) ikarus (65) Ikarus (6) irisbus (21) irizar (11) isuzu (5) iveco (7) kapos volán (7) karosa (10) kisalföld volán (12) kmkk (6) kunság volán (12) magán (36) man (53) máv (18) mercedes (32) mercedes-benz (35) műszakváltás (8) neoplan (17) pannon volán (7) partiscum busz (5) postbus (5) rába (19) scania (5) setra (38) siemens (5) skoda (8) solaris (11) sor (7) tatra (6) tisza volán (13) van hool (6) vasút (20) vértes volán (8) volánbusz (22) volvo (48) wien (7) zala volán (6)

Egyéb

DAK(K)ták - 2. rész: Új és használt járművek a Dél-Alföldön

DAK(K)ták - 2. rész: Új és használt járművek a Dél-Alföldön

›
DAK(K)ták - 2. rész: Új és használt járművek a Dél-Alföldön

2017/7/13 : Száguldó fotóriporter Szólj hozzá!

Sorozatunk első részében - mely itt olvasható el - 2015 késő őszéig jutottunk el, amikor is forgalomba álltak az újabb háromtengelyes 8900-as Volvok. A jelentős létszámú helyközi frissítés után egy újabb terület következett: megkezdődött a helyi járati feladatokra szánt autóbuszok üzembeállítása is. A cég szolgáltatási területére eső helyi üzemegységek járműállományát illetően is akadt bőven feladat...

nyitokep2.jpg

7. Isuzu Citybus B902

Első körben 5 darab Isuzu midibusz állt forgalomba december közepén: 2 darabot Hódmezővásárhely, 1-1 példányt pedig Szentes, Makó és Gyula városok üzemegységei vehettek állományba. A buszok szemmel láthatóan olyan városokban álltak forgalomba, ahol a jelentkező utasforgalom sajnálatos módon már egyre kevésbé teszi szükségessé akárcsak egy "normál", 12 méteres szóló autóbusz üzemeltetését. Kérdés azonban, hogy a jövőben a kisforgalmú helyi járatok midibuszokkal történő ellátása folytatódik-e, avagy ez az 5 darab Isuzu amolyan "Egy fecske megpróbált nyarat csinálni" beszerzés marad...?

  • A gyulaiak új autóbusza
  • Japán családi egyterűek találkozása Hódmezővásárhelyen
  • Szentesen közel 20 év után vadonatúj autóbusz került a város zsugorodó helyi járatára

A képre kattintva galéria nyílik

A buszok egyik sajátossága az első ajtó fölé benyúló, futófényű szöveg megjelenítésére alkalmas kijelző. Ezen tulajdonságukat az első hetekben voltak képesek bemutatni az utasok irányába, azonban a járművek OBU-egységgel történő ellátásával összefüggésben az eredeti kijelzővezérlőket már nem használják a továbbiakban. Viszont a más járművek kijelzőihez képest extra nagy felületű kijelzőkre más kijelzőképet kell majd szerkeszteni...

kijelzo.jpgMég használatban az eredeti kijelzővezérlés

8. Scania Citywide LF

A DAKK Zrt. által üzemeltetett helyi járatok közül kétségtelenül a szegedi a legnagyobb és a "legbonyolultabb". Míg más városokban az illetékes Önkormányzatokkal kötött Közszolgáltatási szerződések lényegében laza feltételeket tartalmaznak ("csak jöjjön a busz"), addig a szegediben a menetrendi paraméter-kötöttségeken felül a járművek kialakítására, illetve életkorára (járművenkénti, illetve flotta is) is szigorú előírások vonatkoznak, egyébként teljesen jogosan. Az utolsó új járművek a 2007 és 2009 között beszerzett Mercedes-Benz Conecto LF és Conecto G típusú autóbuszok voltak. Hiába történt azonban 2009 és 2015 között több, főképpen a buszhálózatot érintő teljesítménycsökkentés, a megmaradt járművek átlagéletkora beszerzések nélkül magától értetődően tovább növekedett. A 2017. január 1-től életbe lépett Közszolgáltatási szerződés pályáztatási időszakában pedig látni lehetett, hogy az elvárások a korábbinál is szigorúbbak lesznek, így mondhatni, hogy kötelező jelleggel új járművekkel kellett előállni. Sokak meglepetésére az új buszokat 19 darab, Scania Citywide típusú autóbusz jelentette. A buszok 2015 december elején érkeztek meg Szegedre, azonban az ünnepélyes átadót követően csak az év utolsó napján láthattuk őket először menetrend szerinti járaton. Az utastájékoztató rendszerben jelentkezett problémákat több héten át próbálták gyógyítani, mire végül már 2016 január hónapjának első napjaiban egyszer és mindenkorra kiadhatóvá vált a teljes flotta.

  • A tiszavirágéletű 20A vonalon is mindennapos szereplők voltak a Citywide-ok
  • ‘Huszonegyezés‘
  • A Szegeden futó Fradi-Taxi után a helyi FTC drukkerek újabb, számukra kedves járművel találkozhatnak :)
  • A 2017. évi Országos Közlekedésbiztonsági Vetélkedő ‘versenyautói‘
  • Scaniás enteriőr

A képre kattintva galéria nyílik

A Scania flotta a helyi járati állomány gerincévé vált már az első fordamódosításokat követően, a buszok kis túlzással élve éjjel-nappal közlekednek. A viszonylag nagy létszámú jövevény természetesen nem hagyta érintetlenül a meglévő állomány összetételét: az egyetlen Ikarus 412-es, a szóló MB Conectok, illetve a Volvo 7700-asok egy kivétellel Kecskemétre lettek áthelyezve. Ezen felül számos - többek között külső telephelyes -  Ikarus 260G helyébe is Citywide lépett. 

52.jpg

53.JPGTípusváltás Kiskundorozsmán 

Ha már szóbakerült Szeged legnagyobb - valaha önálló egységként kezelt - városrésze, egy érdekességet érdemes megemlíteni. A településrészen nagyszámú - tanév tartalma alatt 8 db, nyáron 7 - helyi járatos autóbusz telephelyezik. A Scaniák beszerzése a szóló kocsik terén jelentett változást: a szolgálati járatos fordán dolgozó Volvo 7700 mellett a két Ikarus 260G helyét szintén Citywide-ok foglalták el. Utóbbi kocsik közül azonban az egyik gázos hétvégente nem dolgozott. Így egy hónapon át az egyik Scania a hétvégéket Kiskundorozsmán legelészve töltötte... Ez persze nem maradhatott így sokáig, a 2016. februárjától bevezetett fordamódosítások között ezt az autóbuszt is munkára fogták; helyette egy csuklós MB Conecto hétvégéjének egy részét, egy Ikarus 280G pedig a teljes hétvégét állva tölti azóta.

54.JPG

55.JPGPihenő a #Sohaelnemkészülős ház tövében 

9. Volvo B9L 7700

2016-ban a járműbeszerzések csendesebb mederben csordogáltak tovább a cég háza táján. A hazai "Volános" buszpiacot csőstül árasztotta el 2016 őszén a közel 180 darab, norvég eredetű és különböző típusú Volvo autóbusz. A Közlekedési Központok egységesebb, kedvezőbb járműbeszerzéseinek elősegítésére megalapított Volán-Buszpark Kft. által terített járművekből a DAKK is részesült, bár értelemszerűen közel sem akkora léptékben, mint egyes társszolgáltatók. A beszerzett autóbuszok között a kisebbik tételt jelentette az az 5 darab kétajtós Volvo 7700, amely 2016 novemberében állt forgalomba. A fiatal, 6 éves buszok a Nettbuss AS állományában dolgoztak korábban. A társszolgáltatóknál főképp helyközi feladatokkal bízták meg az oslói kocsikat, míg a DAKK esetében mind az öt busz Kecskeméten, helyi járaton állt forgalomba.

  • Ülőhelyből nincs hiány
  • Kamerarendszerrel felszerelve

A képre kattintva galéria nyílik 

Nehéz volna nem elsütnöm az alábbi képhármast: bár az első képen látható JZY-064 eltűnése és az oslói Volvok megjelenése között azért eltelt néhány év és megfordult néhány busz Kecskeméten, mégis picit szemléltetni tudom velük a Széchenyi tér és a város buszparkjának egymáshoz való viszonyulását:

jzy-064_4.JPG

61.JPG

62.JPG

10. Volvo B7RLE 8700 / Volvo B12BLE 6x2 Säffle 8500

2016 decemberétől kezdődően, több lépcsőben állt forgalomba a fentiebb már emlegetett "norvégvolvo" adag számottevőbb, a közlekedésbarátok által már "zöldvolvo" névvel ellátott része. A norvégiai Stavangerben telephelyező Boreal Transport Sør AS (korábban Veolia Transport) járművei között 10 darab Volvo 8700-as és 5 darab háromtengelyes Volvo 8500-as állt hadrendbe. A 2007-es évjáratú buszok Bács-Kiskun és Csongrád megyében leltek otthonra: Hódmezővásárhelyre 2 darab 8700-as és egy darab 8500-as, Kecskemétre 5 darab 8700-as és 2 darab 8500-as, Szegedre pedig 3 darab 8700-as és 2 darab 8500-as érkezett.

  • Sándorváros ‘új‘ kocsija
  • Vonatpótláson is bemutatkoztak már
  • Kishíján egy ‘Mellettem az utódom‘ kép :)
A képre kattintva galéria nyílik

A buszok a kialakításuknak megfelelő munkakörben dolgoznak (ez most már fontos lesz ilyen esetekben megjegyezni!), fordára kerülésükkel több Ikarus 415-ös és néhány újabb 395-ös is elbúcsúzhatott a közforgalmú közlekedéstől.

68.JPG

69.JPGSzabadszálláson váltottak

Kecskeméten, az 52-es út mellett fekvő Szarkás-tanyán üzemel a Mihály Kertje Waldorf Óvoda és Iskola. Az intézmény iskolabusz igényét évek óta a Kunság Volán, illetve napjainkban a DAKK Zrt. szolgálja ki, az utóbbi években jellemzően egy Ikarus 415-ös közlekedett ki Kecskemétről az iskolához. A 8700-as Volvok forgalombaállásával azonban az iskola kiszolgálását is egy ilyen autóbusz végzi már.

70.JPG

71.JPG

Cikkünk nem volna teljes, ha nem foglalkoznánk a Partiscum Busz Kft. által a rendszerbe juttatott autóbuszokkal. A cég jelenléte korábban csak Szeged helyközi üzeménél volt megfigyelhető, azonban ez a vizsgált időszakban gyökeresen megváltozott.

11. Volvo B7RLE 8700 / B12BLE 8700

A PB Kft. 2009 január 1-től mint alvállalkozó tevékenykedett a jogelőd Tisza Volán Zrt. területén. A cég egy évvel korábban alakult, első évében csak különjárati tevékenységet folytatott, menetrend szerinti autóbuszjáratokat a fent nevezett naptól fogva közlekedtet. A cég járműparkja túlynomórészt a Tisza Volántól bérelt autóbuszokból állt, de saját tulajdonú járművei között is több, korábban az anyacég tulajdonában álló busz volt. Legnagyobb létszámban Ikarus 415-ösök voltak a flottában, azok közül is többségében 1994-es példányok, tehát a vizsgált időszakban már nem voltak frissnek mondhatóak. Bérelt státuszuk pedig előrekódolta, hogy idővel saját tulajdonú járművekkel kell majd felváltani őket. Erre a problémára jelentett megoldást a 2015 májusában üzembe helyezett, 6 darab Volvo 8700-as. A buszok 2004-ben és 2005-ben épültek, előzőleg pedig a Veolia Transport Sverige AB és a Nobina Sverige AB alkalmazásában álltak. Az utóbbi cégtől származó buszok teljes mértékben megegyeznek a 2014-ben a jogelőd Volán-társaságok által beszerzett Volvo 8700-asokkal - valószínűleg ezek és a Veoliás példányok is 2014-ben érkeztek meg Magyarországra, csak akkor még nem értékesítették őket.

  • Skandináv hangulat fogad minket...
  • Ülőhelyből itt sincs hiány

A képre kattinttva galéria nyílik

A járművek ebben az esetben is helyközi közlekedésben kezdtek el dolgozni, azonban jellemzően rövid, 20 kilométernél nem hosszabb, városkörnyéki településeken telephelyező és ottani járatokat végző autóbuszok helyére kerültek.

77.JPG

78.JPGEkkoriban kezdett Röszkén a helyzet forrósodni - na persze nem a buszok miatt :)

A bevezetésben már említettem, hogy a hat darab kocsi két felhasználótól érkezett: ez természetesen nem csak ebben, hanem a buszok típusában és kialakításában is különbséget jelent. Az alvázak eltérő típusai (B7R vs. B12BLE) a buszok karosszériáján és ajtóelrendezésén is észrevehető nyomot hagynak - az első képen látható NDV-819 a B12BLE, a második képen látható '824 pedig a Nobinás - az MRY-szériával megegyező kivitelű - B7RLE változat.79.JPG

80.JPG

A kéttengelyes 8700-asok mellett még érkezett egy darab háromtengelyes Volvo B12BLE 6x2 8700 is. A kérdéses jármű 2005-ös évjáratú, előző tulajdonosa pedig a hollandiai Connexxion Holding BV volt.

81.JPG

12. Mercedes-Benz 633.05 Intouro 15-R

Ha volt olyan használt autóbusztípus, aminek hazai elterjedésére a dömpingszerű kifejezés is meglehetősen enyhe, az a mára már "ICOM-os Intouro" néven elhíresült típusra tökéletesen igaz. A csehországi ICOM Transport A.S. különböző tagvállalatainál többszázas nagyságrendben szolgált és még napjainkban is megtalálható MB Intourok magyarországi megjelenése mindenki számára közismert. A venmilliószor megénekelt járműveket 2008 és 2011 között szerezte be a csehországi szolgáltató. Első körben hazánkban a 2008-ban és 2009-ben gyártott példányok jelentek meg. A Partiscum Busz Kft. és a DAKK Zrt. számára egyértelmű volt, hogy a járművek rendelkezésre álló mennyiségével magasabb sebességre kapcsolható a járművek cseréje, ami még abban az esetben is jó üzlet lehet, hogy ha csak használt járművekről volt szó. Egészen pontosan 60 darab MB Intouro állt forgalomba 2016 februárjától kezdődően Bács-Kiskun és Csongrád megyében. A megvalósult leosztás szerint Bács-Kiskun megye 35 példánnyal gyarapodott (Kecskemét, Kiskunfélegyháza), míg Csongrád megyébe 25 példány került (Szeged, Makó, Szentes, illetve az ekkorra már önállóságát elveszítő csongrádi üzem számára). A buszok többsége az első, 2008-as gyártmányok közül való - 9 darab 2009-es évjáratú Intouro került ebbe a szállítmányba. A 2009-es kocsik közül kettő Szegedhez, hét pedig Kecskeméthez tartozik.

A járművek beszerzésének hasznossága nem kérdőjelezhető meg. Felhasználásuk azonban már vitára adhat okot. Bár alapvetően helyközi járati feladatokra használhatóak az új jövevények (érdemes megnézni az üléseket...), azonban számos esetben kerültek Intourok komoly távolsági járatokra is. Olyan járatokra is, mint a Kecskemét-Pécs, Kecskemét-Balatonfüred, de Csongrád megye súlyosabb példákkal tud előállni: az alig néhány hónappal korábban forgalomba állt Tourismok helyett Intourok kezdtek el dolgozni a Szeged-Győr, Szeged-Sopron és Szeged-Bükfürdő járatokon is, de hasonlóképpen sokkolhatta az utazóközönséget a típus megjelenése az egri, vagy a hajdúszoboszlói járaton is. A tavasz folyamán, 1-2 hónapon belül a kilométerbajnok járatokra visszatértek a Tourismok, de ettől függetlenül számos országos járaton a mai napig megtalálhatóak az Intourok...

  • Egy kifejezetten helyközi felhasználású példány
  • Kalocsa már inkább a regionális szegmensbe tartozik...
  • A távolsági forgalomból hamar leváltott példányok szintén rövidebb helyközi fordákon leltek új otthonra
  • Természetesen a ‘Daimlerezés‘ sem maradhatott ki a járművek életéből

A képre kattintva galéria nyílik

A járművek gyakoriságára és széleskörű felhasználására való tekintettel nem volt nehéz néhány "Akkor és most" típusú képpárt találnom...

88.JPG

89.JPGA Zöldmező TSZ jobban teljesít

90.JPG

91.JPGLe sem tagadhatnák egymást

92.JPG

93.JPGSzerencsére a dísztárcsa csak ideiglenesen került le a buszról

Ezek voltak az elmúlt 2, illetve 3 év járműbeszerzése a DAKK Zrt.-nél és alvállalkozójánál, a Partiscum Busz Kft-nél. Most pedig számolgassunk egy keveset!

Mit jelentett mindez a járműparkra nézve?

Az első, illetve a mostani második részben természetesen nem véletlenül emeltem ki minden esetben a beszerzett járművek pontos darabszámát. Első lépésként összegezzük, hogy a Volán-korszak végén elkezdődött járműbeszerzésekkel együttvéve összesen hány új, vagy használt jármű állt forgalomba!

Évekre lebontva a következőképpen néz ki a helyzet:

  • 2014: 74 darab
  • 2015: 75 darab + 7 darab (Partiscum Busz)
  • 2016: 20 darab + 60 darab (Partiscum Busz)

Ez összesen 236 darab új/használt autóbuszt jelent, helyivel és helyközivel együtt természetesen. Nem kevés mennyiség, de egy közel 950 darabos autóbuszállományt igénylő térségben ennél kevesebb mennyiséggel nem lehet elérni érezhető változást. Természetesen ahogy az országban bárhol, úgy a Dél-Alföldön is volt mit lecserélni... A 2015-ös év volt a legerősebb - főképpen az anyavállalat terén - de nem túlzás állítani, hogy a legnagyobb változások 2016-ban következtek be a cég járműállományában.

Néhány átlagéletkor- és darabszámadat a jogelőd társaságok záróállományából, tehát a 2014. december 31-i állapotból - saját feljegyzéseken alapuló értékek következnek:

Bács Volán Zrt.: 

  • 93 darab, forgalmi állományban lévő autóbusz
  • Átlagéletkor: 11,8 év
  • 20 éves, vagy annál idősebb járművek száma: 12 darab

Körös Volán Zrt.:

  • 219 darab, forgalmi állományban lévő autóbusz
  • Átlagéletkor: 11,5 év
  • 20 éves, vagy annál idősebb járművek száma: 17 darab

Kunság Volán Zrt.:

  • 246 darab, forgalmi állományban lévő autóbusz
  • Átlagéletkor: 15,74 év
  • 20 éves, vagy annál idősebb járművek száma: 90 darab (!!!)

Tisza Volán Zrt.:

  • 362 darab, forgalmi állományú autóbusz
  • Átlagéletkor: 13 év
  • 20 éves, vagy annál idősebb járművek száma: 39 darab

Összesen:

  • 920 darab, forgalmi állományban lévő autóbusz
  • Átlagéletkor: 13 év
  • 20 éves, vagy annál idősebb járművek száma: 158 darab


A Partiscum Busz Kft. ekkori járműállományának létszáma még csak 24 darab, a többségében bérelt járművek átlagéletkora pedig 18 év volt. 20 éves, vagy annál idősebb autóbuszból pedig a flottához mérten sok, 15 darab volt megtalálható. Ezen adatokkal kiegészítve Csongrád megyében ekkor 386 darab helyi- és helyközi autóbusz közlekedett a Tisza Volán szolgáltatási területén, a két cég állományának együttes átlagéletkora pedig 15,5 év...

Régiós szinten a Partiscum Busszal kiegészítve 944 darab autóbusszal számolhattunk akkoriban, melynek átlagos életkora pedig 14 év volt a vizsgált időpontban.

Lehetne még cizellálni, de felesleges. Ha csak a Nyugat-Európában lassan-lassan már soknak is számító 10 éves átlagéletkor elváráshoz hasonlítjuk az adatokat, volt honnan elindulni...  Az állomány rendkívül heterogén, mind típusra, gépészeti berendezésre, mind pedig a karbantartás és az általános műszaki állapotra való tekintettel. Az is élesen megmutatkozik, hogy az első részben már említett, Bács-Kiskun megyei (volt Kunság Volános) korosodó autóbuszállomány azonnali beavatkozást igényelt. Az új járművek beszerzésében is érezhető volt, hogy Bács-Kiskun és Csongrád megye kapta a legtöbb új járművet, Békés megyébe jóval kevesebb jutott. Azonban az adatokat nézve szembeötlő, hogy az egykori Körös Volán a járműállományát figyelembe véve is a legjobb helyzetben volt mind átlagéletkor, mindpedig az idős autóbuszok számát tekintve.

Sorozatunk harmadik és negyedik részében a járműbeszerzésekkel párhuzamosan futó átcsoportosításokkal és selejtezésekkel fogunk foglalkozni. A negyedik részben szintén elővesszük a négyzethálós papírt és számot fogunk vetni a napjainkra kialakult járműállomány összetételéről és életkoráról. Érdekes lesz! :)

 

Hamarosan folytatjuk!

Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Szólj hozzá!

Ajánlott bejegyzések:

  • Őrségváltás a háromtengelyeseknél Őrségváltás a háromtengelyeseknél

A bejegyzés trackback címe:

https://kozlekosztaly.blog.hu/api/trackback/id/tr4212639411

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
Dashboard