Ma esti témánkat eredendően blogunk felélesztéséhez találtam ki, ám bizonyos - főleg szubjektív - okok miatt nem sikerült addigra teljesen tető alá hozni az anyagot. Mostanra viszont összeállt mindaz, amiről beszélni és amit megmutatni szerettem volna!
Többrészesre tervezett blogposzt-sorozatunk első és második epizódjában a DAKK Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. megalakulása óta beszerzett autóbuszokkal fogunk foglalkozni. A téma elsőre unalmasnak hathat, hiszen ezek a tények mindenki előtt ismertek - azonban úgy gondolom, hogy érdemes egy esszenciát készíteni mindarról, ami a társaság járműparkjában bekövetkezett változásokat jelenti. Az elmúlt bő 2 év mozgalmas időszaka után most egy nyugodtabb periódusában jár a cég járműcseréje, így most nyílik lehetőség arra, hogy számot vethessünk. A végén még arra is fény derül egy kis fejszámolást követően, hogy ez a vérfrissítés egészen pontosan mit is jelentett a járműállományra nézve.
A fennmaradó másik kettő rész pedig nem lesz más, mint a desszert: a járműbeszerzésekkel párhuzamosan futó selejtezések, járműátcsoportosítások összefoglalása. Ez a témakör sokkal érdekesebb információkat, állításokat tartalmazhat a közönség számára: a történet végére érve itt is elkövetek majd egy számvetést. A legvégén pedig szembeállítom egymással a mérleg két serpenyőjében tanyázó számokat is, remélve, hogy érdekes következtetésekkel leszünk majd gazdagabbak.
Előzmények
Bár a bevezetésben ígértek szerint a DAKK Zrt. - tehát 2015. január 1 utáni - járműbeszerzéseivel fogok foglakozni, rögtön meg kell szegnem ígéretemet. A Közlekedési Központok jogilag 2012-ben alakultak meg, miután a Volán-társaságok tulajdonosi jogkörét gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. 100%-ban állami tulajdonú, "összevont" autóbuszközlekedési társaságokat alapított. Ezen cégek számára nagyjából 3 év állt rendelkezésre, hogy a cégek egyesülése a gyakorlatban is érezhető módon megtörténjen. A cégek együttműködése innentől kezdődött: az egyedüli, markáns különbséget az jelentette, hogy melyik társaság mennyire "mert" nagyban gondolkodni. A DAKK Zrt.-t alkotó jogelőd Volán-társaságok (Bács, Körös, Kunság, Tisza) a kötelező előkészületeken túl már 2015 január 1-ét megelőzően is bonyolítottak le közös, a cégek járműparkját érintő fejlesztéseket. Első közös projektként meg kell említenem az utastájékoztatás terén elért fejlesztéseket: részben Európai Uniós, részben pedig a magyar államtól kapott fejlesztési forrásokból régiós utazástervező program készült, valamint közös fogalomirányító- és járműkövető rendszer került kiépítésre mind a négy cég helyközi autóbuszain. Ennek a fejlesztésnek az informatikai hátterének megteremtése végett fedélzeti számítógépes egységeket (OBU) telepítettek a buszokba, valamint közös finanszírozásban vásárolt külső kijelzőket is felszereltek. Ezeket főképpen Bács-Kiskun és Békés megyében rendszeresítették.
A szegedi EMKE Kft. "híres" zöld LED-kijelzője
A következőkben tárgyalandó járműbeszerzések következtében a selejtezett, EMKE kijelzős autóbuszok kijelzői időközben Csongrád megyében is megjelentek, ahol annak idején a kijelzősítési program nem futott le, a cég a már meglévő járműveit utólagosan nem kívánta felszerelni kijelzőkkel.
Emke kis kitérőt követően az autóbuszbeszerzések hosszú sorával fogunk megismerkedni. Továbbra is maradunk a "predakk" időszakában, hiszen 2015 előtt már a járműgazdálkodás terén is megmutatkozott az előrelátó gondolkodás. A Volán-társaságokat érintő, közel 3,5 éves járműbeszerzési stop feloldását követően a dél-alföldi régió társaságai ébredtek a legkorábban. 2014 tavaszán és késő őszén került sor az első két, nagyobb volumenű járműbeszerzésre.
1. Volvo B12BLE 8700
Az első - még használt - járműbeszerzés eredményeként 2014 április - május hónapban 22 darab, a svédországi Nobina Sverige AB állományából származó Volvo busz állt forgalomba. A járművekből kettő példány került a Kunság Volán (Kecskemét), 3 darab a Bács Volán (Baja), 7 darab a Körös Volán (Békéscsaba, Békés, Szarvas, Gyula), 10 darab pedig a Tisza Volán (Szeged, Makó, Szentes, Csongrád) akkori állományába.
A képre kattintva galéria nyílik
A járművek helyi kialakításúak, azonban túlnyomórészt helyközi forgalomban használják őket a mai napig. A Békéscsabán, helyi járati feladatokat ellátó három autóbuszt 2016-ban helyezték át helyközi feladatokat tartalmazó fordákra.
2. Volvo B8R/B8RLE/B8RLE 6x2 8900
A Volán-korszak utolsó hónapjai emlékezetesen teltek: egyfajta búcsúajándékként 50 darab két- és háromtengelyes Volvo 8900 típusú autóbusz állt forgalomba a jogelőd társaságok állományában. Pontos típus szerinti bontásban:
- 7 darab Volvo B8R 8900 (6 darab a Bács, 1 darab pedig a Körös Volánnál)
- 36 darab, 12 és 13 méteres Volvo B8RLE 8900 (16 darab a Kunság, 2 darab a Bács, 8 darab a Tisza és 10 darab a Körös Volánnál)
- 7 darab, háromtengelyes Volvo B8RLE 6x2 8900 (5 darab a Tisza és 2 darab a Körös Volánnál)
A képre kattintva galéria nyílik
A nagy mennyiségből adódóan sok üzemegység részesülhetett az új buszokból: Bács-Kiskun megyében Baja, Kiskunhalas, Kecskemét; Csongrád megyében minden üzemegység; Békés megyében pedig Békéscsaba, Gyula, Mezőkovácsháza és Orosháza állíthatott forgalomba valamilyen - főképpen kéttengelyes új Volvot.
Bács-Kiskun megyében a Kunság Volánhoz került példányok közül számos kocsi újkorától fogva, illetve újkorától kezdve 1-1,5 éven át a kecskeméti Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft gyárához közlekedő menetrend szerinti járatok ízébe is belekóstolhatott.
A típuscsalád eddigi egyetlen átrendszámozását az akkoriban Csongrádhoz tartozó MXU-934 prezentálta. Egy balesetet követően kellett a jármű sérüléseinek kijavításával egyidőben a rendszámát is cserélni.
A járművek elhelyezése során alapvető szempont volt, hogy azok lehetőleg a legtöbb kilométert futó fordákra kerüljenek. Szegeden azonban a helyi üzemnél fellépő időszakos csuklós autóbuszhiány a helyközi üzemet is negatívan érintette: a két darab Ikarus 417-est - melyek korábban a helyi üzletágnál voltak rendszeresítve - ismét át kellett adni részükre. Ebből kifolyólag két 8900-as olyan fordára került, ahol már tizenéve csuklós autóbuszok teljesítettek szolgálatot, ellenben viszont csak tanítási napokon közlekedtek. Ez az állapot egészen a 2015-ös tanév befejeztéig fennált: a kocsikat nyáron más, a feltételeknek jobban megfelelő fordákra helyezték át. Az alábbi két képen mindez dokumentálva is látható.
Bordányban is járt MXU
A távolsági közlekedésre szánt példányokat leszámítva az autóbuszok helyközi forgalomban közlekednek, időről-időre elfordulhatnak azonban pénteki és vasárnapi mentesítő- és iskolás járatokon, ahogyan arra már több ízben is volt példa.
3. Volvo B11R 9700 UG
A 8900-as Volvok beszerzésével egyidőben érkezett a céghez két darab, kifejezetten távolsági járatokra és különjárati tevékenységekre szánt Volvo 9700-as autóbusz, mindkettő példányt a kecskeméti üzem kapta.
A képre kattintva galéria nyílik
A beszerzések folytatódnak, immáron már ugyanazon zászló alatt
Az előbb ismertetett két, jelentősebb tételű beszerzés lebonyolításával a cég flottája elindult az évek óta tartó stagnálás után a fejlődés útján. A járműbeszerzések a DAKK Zrt. ténykedésének "tényleges" elindulását követően sem álltak le. Égetően fontos volt ugyanis a meglévő járműpark cseréje: országos problémát jelentett és jelent még naojainkban is a Volán-társaságok elöregedett járműállománya. A Dél-Alföldön a legkritikusabb állapotban az egykori Kunság Volán flottája volt. A Daimler-gyár termelésének felfutásával egyidőben jelentős többletjárati- és ezzel együtt eszközigény merült fel. Ezt az igényt a központi (új) buszbeszerzések tiltásának ideje alatt csak használt, nem éppen fiatal autóbuszok vásárlásával tudták kielégíteni Kecskeméten, ami természetesen nem volt üdvözítő megoldás. Az alaphelyzetben is koros flottát megdúsítva ezekkel a 13-15 éves járművekkel egy igencsak öregedő állományhoz jutottak, melynek fiatalítása már a jogutód cégre hárult. A többi jogelőd cég állománya kevésbé volt kritikus állapotban, de ettől sok függetlenül tennivaló volt Csongrád és Békés megyében is. Ezért nem is kellett sokat várni a 2015. év első beszerzésére.
4. Volvo B9LA 7700
A szóló járművek terén egy nagyobb adag vérfrissítés érkezett 2014-ben, azonban a cégcsoportnál közlekedő csuklós járművek között számos példány megérett a cserére. 2015 májusában forgalomba állt 10 darab, korábban a Veolia Transport Nederland BV állományában futó háromajtós Volvo 7700A. A buszok 2007-es évjáratúak és a pécsi Tüke Busz Zrt.-nél ezzel egyidőben zajlott járműbeszerzésekből ismert csuklós Volvok "alomtársai" voltak. A tíz csuklós Volvo Csongrád megyében állt forgalomba: 6 darabot Szeged, kettőt Hódmezővásárhely, 1-1 példányt pedig Makó és Szentes állított hadrendbe.
A képre kattintva galéria nyílik
A járművek helyközi forgalomban kezdték meg tevékenységüket. Első helyi járati bevetésükre 2015 októberében került sor: Szegeden, a földgázüzemű autóbuszok tankolását lebonyolító DÉGÁZ-kúton bekövetkezett baleset miatt a gázüzemű járművek üzemeltetése hetekre ellehetetlenült. Talán nem is kell többet írnom az eseményről, a pótlásra érkezett járművek képeiből bőségesen lehet találni a világhálón. A csuklós kocsik közül 1-2 példány szintén megfordult a város helyi járatán, főképp akkor, ha már nem maradt tartalék alacsonypadlós autóbusz. A buszok - kifejezetten helyközi közlekedésre szánt üléseivel - messzemenően kitűntek kényelmükkel a városi flotta tagjaihoz képest.
LPK-538 helyett
Algyőn korábban több, Szeged helyi járatán dolgozó autóbusz is szerencsét próbált, több-kevesebb sikerrel. Az egykoron szolgálataikat Szegeden kezdő athéni Volvo 7000-esek, a szintén Szeged helyiből átcsoportosított MB Citaro CNG-k után a közelmúltban még Ikarus 435-ösök is megfordultak ott, ahol sokáig stabilan Ikarus 280-as járműkiadás volt. Ezen fordákra is jutott természetesen a holland csuklósokból.
Típusváltás Algyőn
A típus eddig egy átrendszámozást könyvelhetett el: bő két héttel ezelőtt az NDV-817 plakettet felváltotta a PFN-675.
5. Mercedes-Benz 632.07 Tourismo 16-RH
A helyközi állomány 2015 nyarára egy jelentősebb fejlesztésen esett át. A következő feladat immáron a távolsági szegmens vérfrissítése. A jogelőd cégek ezen a területen is hiányt szenvedtek új járművek tekintetében: a buszstop előtt beszerzett, így viszonylag fiatal Körös Volános MAN Lion's Regiok (melyek alapvetően nem kifejezetten távolsági forgalomra szánt járművek) mellett sem a Kunság, sem a Tisza Volán nem bővelkedhetett 10 évesnél fiatalabb távolsági autókban. A bajai állomány ilyen szempontból a 8900-as Volvok érkezésével fel lett javítva, de korábban ott sem volt jobb a helyzet. 2015 novemberének utolsó napjaiban egy ünnepség keretében Kecskeméten adták át a cég 31 darab, vadonatúj Mercedes-Benz Tourismo 16-RH típusú autóbuszát.
A képre kattintva galéria nyílik
A buszok az egykori Kunság és Tisza Volán Zrt. felségterületén kezdték meg tevékenységüket. Előbbi terület összesen 20 darab (Kecskemét [+Kiskunfélegyháza], Kiskunhalas), utóbbi pedig 11 darab autóbuszt (Szeged, Hódmezővásárhely, Makó) vehetett állományba. Csongrád megyében egyértelműen az érintett üzemegységek távolsági (köztük a kilométerbajnok Szeged-Bükfürdő és Szeged-Sopron) járatainak végzése lett a fő feladat, míg a Bács-Kiskun megyei példányok esetében a fontosabb távolsági járatok (Budapest-Szeged, Kecskemét-Pécs, Kecskemét-Salgótarján, stb.) mellett számos autóbusz helyközi feladatot, vagy Daimler-gyári járatokat is kapott (lásd Kiskunhalas). Ez a feladat- és üzemegységleosztás 2016 tavaszáig változatlan maradt, de hogy mi történt utána, arról még szó lesz később.
Csongrád megyében az ekkorra már eléggé elhasználódott Volvo 7250-esek (alias 'Kékvolvok') leváltása égőten sürgőssé vált: ne feledjük, hogy a buszok mindenféle fődarabcsere nélkül ~1,5 millió kilométert futottak! Ennek okán az idekerült új autóbuszok főképp ezen járművek helyére álltak be. Jómagam ekkoriban már második éve utaztam rendszeresen a Szeged - Solt - Székesfehérvár - Győr országjáró autóbuszvonalon, az új járműre ekkorra már nagyon szükség volt a vonalon előforduló Volvok helyett...
Típusváltás az 1507-es autóbuszvonalon
IES-036 leváltója a képen látható NIJ-368 lett - a kocsi a kép készültekor még csak második hete közlekedett: igazi felüdülést jelentett a busszal utazni a már erősen elfáradt Volvo helyett. :)
6. Volvo B8RLE 8900 6x2
A 2014 őszén beszerzett 50 darab Volvo 8900-assal szerzett kedvező tapasztalatok okán további 10 darab, háromtengelyes példány érkezett 2015 november végén a céghez, majd december második hetétől kezdve forgalomba is álltak. A mennyiség nem volt az igazi, de minden új járműnek örülni kellett ekkoriban. A 10 kocsiból 3 darab Békés megyébe (Békéscsaba, Gyula), 3 darab Csongrád megyébe (Szeged, Hódmezővásárhely, Csongrád), 4 darab pedig Bács-Kiskun megyébe (Kecskemét, Baja) került. NIG-154 személyében ekkor köszönthették a bajai üzem első, saját háromtengelyes autóbuszát. Korábban csak a társszolgáltatók - főképp a Tisza Volán - színeiben járt arrafelé nyolclábú busz.
A képre kattintva galéria nyílik
A következő részben a mozgalmasra sikeredett 2015-ös év további buszbeszerzései mellett a közelmúltban érkezett járművekkel is foglalkozunk, valamint a blogposzt végén egy kicsit matekozni is fogunk majd. Hamarosan folytatjuk!