Közlekedési Osztály

Facebook

Keresés

Figyelj ránk:

Tovább a Facebook-ra

Érdemes megnézni

  • Aaron-Művek
  • bobalt.hu
  • BusWorld blog
  • Busport Online
  • Busztípusok
  • Csengessünk Blog
  • CsigaOvi-blog
  • Győri Buszok Katalógusa
  • Gábrisvitéz
  • HBweb
  • Hajmási Tibor honlapja

Címkék

alba volán (9) alfabusz (13) alfa regio (9) autosan (6) bács volán (5) bakony volán (5) bécs (7) bkv (7) blaguss (6) budapest (5) credo (38) dakk (16) ddkk (5) dr.richard (5) eag (30) gemenc volán (10) honvédség (5) ikarus (65) Ikarus (6) irisbus (21) irizar (11) isuzu (5) iveco (7) kapos volán (7) karosa (10) kisalföld volán (12) kmkk (6) kunság volán (12) magán (36) man (53) máv (18) mercedes (32) mercedes-benz (35) műszakváltás (8) neoplan (17) pannon volán (7) partiscum busz (5) postbus (5) rába (19) scania (5) setra (38) siemens (5) skoda (8) solaris (11) sor (7) tatra (6) tisza volán (13) van hool (6) vasút (20) vértes volán (8) volánbusz (22) volvo (48) wien (7) zala volán (6)

Egyéb

DAK(K)ták - 1. rész: Új és használt járművek a Dél-Alföldön

DAK(K)ták - 1. rész: Új és használt járművek a Dél-Alföldön

›
DAK(K)ták - 1. rész: Új és használt járművek a Dél-Alföldön

2017/7/06 : Száguldó fotóriporter Szólj hozzá!

Ma esti témánkat eredendően blogunk felélesztéséhez találtam ki, ám bizonyos - főleg szubjektív - okok miatt nem sikerült addigra teljesen tető alá hozni az anyagot. Mostanra viszont összeállt mindaz, amiről beszélni és amit megmutatni szerettem volna!

Többrészesre tervezett blogposzt-sorozatunk első és második epizódjában a DAKK Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. megalakulása óta beszerzett autóbuszokkal fogunk foglalkozni. A téma elsőre unalmasnak hathat, hiszen ezek a tények mindenki előtt ismertek - azonban úgy gondolom, hogy érdemes egy esszenciát készíteni mindarról, ami a társaság járműparkjában bekövetkezett változásokat jelenti. Az elmúlt bő 2 év mozgalmas időszaka után most egy nyugodtabb periódusában jár a cég járműcseréje, így most nyílik lehetőség arra, hogy számot vethessünk. A végén még arra is fény derül egy kis fejszámolást követően, hogy ez a vérfrissítés egészen pontosan mit is jelentett a járműállományra nézve.

A fennmaradó másik kettő rész pedig nem lesz más, mint a desszert: a járműbeszerzésekkel párhuzamosan futó selejtezések, járműátcsoportosítások összefoglalása. Ez a témakör sokkal érdekesebb információkat, állításokat tartalmazhat a közönség számára: a történet végére érve itt is elkövetek majd egy számvetést. A legvégén pedig szembeállítom egymással a mérleg két serpenyőjében tanyázó számokat is, remélve, hogy érdekes következtetésekkel leszünk majd gazdagabbak.

nyitokep.jpg

Előzmények

Bár a bevezetésben ígértek szerint a DAKK Zrt. - tehát 2015. január 1 utáni - járműbeszerzéseivel fogok foglakozni, rögtön meg kell szegnem ígéretemet. A Közlekedési Központok jogilag 2012-ben alakultak meg, miután a Volán-társaságok tulajdonosi jogkörét gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. 100%-ban állami tulajdonú, "összevont" autóbuszközlekedési társaságokat alapított. Ezen cégek számára nagyjából 3 év állt rendelkezésre, hogy a cégek egyesülése a gyakorlatban is érezhető módon megtörténjen. A cégek együttműködése innentől kezdődött: az egyedüli, markáns különbséget az jelentette, hogy melyik társaság mennyire "mert" nagyban gondolkodni. A DAKK Zrt.-t alkotó jogelőd Volán-társaságok (Bács, Körös, Kunság, Tisza) a kötelező előkészületeken túl már 2015 január 1-ét megelőzően is bonyolítottak le közös, a cégek járműparkját érintő fejlesztéseket. Első közös projektként meg kell említenem az utastájékoztatás terén elért fejlesztéseket: részben Európai Uniós, részben pedig a magyar államtól kapott fejlesztési forrásokból régiós utazástervező program készült, valamint közös fogalomirányító- és járműkövető rendszer került kiépítésre mind a négy cég helyközi autóbuszain. Ennek a fejlesztésnek az informatikai hátterének megteremtése végett fedélzeti számítógépes egységeket (OBU) telepítettek a buszokba, valamint közös finanszírozásban vásárolt külső kijelzőket is felszereltek. Ezeket főképpen Bács-Kiskun és Békés megyében rendszeresítették.

1.JPGA szegedi EMKE Kft. "híres" zöld LED-kijelzője

A következőkben tárgyalandó járműbeszerzések következtében a selejtezett, EMKE kijelzős autóbuszok kijelzői időközben Csongrád megyében is megjelentek, ahol annak idején a kijelzősítési program nem futott le, a cég a már meglévő járműveit utólagosan nem kívánta felszerelni kijelzőkkel.

Emke kis kitérőt követően az autóbuszbeszerzések hosszú sorával fogunk megismerkedni. Továbbra is maradunk a "predakk" időszakában, hiszen 2015 előtt már a járműgazdálkodás terén is megmutatkozott az előrelátó gondolkodás. A Volán-társaságokat érintő, közel 3,5 éves járműbeszerzési stop feloldását követően a dél-alföldi régió társaságai ébredtek a legkorábban. 2014 tavaszán és késő őszén került sor az első két, nagyobb volumenű járműbeszerzésre.

1. Volvo B12BLE 8700

Az első - még használt - járműbeszerzés eredményeként 2014 április - május hónapban 22 darab, a svédországi Nobina Sverige AB állományából származó Volvo busz állt forgalomba. A járművekből kettő példány került a Kunság Volán (Kecskemét), 3 darab a Bács Volán (Baja), 7 darab a Körös Volán (Békéscsaba, Békés, Szarvas, Gyula), 10 darab pedig a Tisza Volán (Szeged, Makó, Szentes, Csongrád) akkori állományába.

  • Még Tisza Volános cégjelzést viselve
  • Még Kunság Volános cégjelzést viselve
  • Baján nehezebb volt Bács Volán matricával fotózni... :)
  • Az átmenet hónapjai
  • Békéscsabán helyi járati feladatokat is végeztek a kocsik
  • Volvo uralom Üllésen

A képre kattintva galéria nyílik

A járművek helyi kialakításúak, azonban túlnyomórészt helyközi forgalomban használják őket a mai napig. A Békéscsabán, helyi járati feladatokat ellátó három autóbuszt 2016-ban helyezték át helyközi feladatokat tartalmazó fordákra.

2. Volvo B8R/B8RLE/B8RLE 6x2 8900

A Volán-korszak utolsó hónapjai emlékezetesen teltek: egyfajta búcsúajándékként 50 darab két- és háromtengelyes Volvo 8900 típusú autóbusz állt forgalomba a jogelőd társaságok állományában. Pontos típus szerinti bontásban:

  • 7 darab Volvo B8R 8900 (6 darab a Bács, 1 darab pedig a Körös Volánnál)
  • 36 darab, 12 és 13 méteres Volvo B8RLE 8900 (16 darab a Kunság, 2 darab a Bács, 8 darab a Tisza és 10 darab a Körös Volánnál)
  • 7 darab, háromtengelyes Volvo B8RLE 6x2 8900 (5 darab a Tisza és 2 darab a Körös Volánnál)

  • 13 méteres példány a jogelőd Kunság Volán cégjelzésével
  • 12 méteres példány a jogelőd Körös Volán cégjelzésével
  • Egy újabb 13 méteres kocsi a jogelőd Tisza Volán színeiben
  • A két bajai példány egyike, melyek szintén nem kapták már meg a Bács Volán matricákat
  • A távolsági feladatokra szánt példányok többsége Bajára került
  • Békéscsaba egyetlen távolsági(bb) kivitelű 8900-asa újkora óta Debrecenbe és Szegedre jár
  • Tisza Volános háromtengelyes 8900-as Hódmezővásárhelyen
  • Eggyel magasabb rendszámú társa Szentesen

A képre kattintva galéria nyílik

A nagy mennyiségből adódóan sok üzemegység részesülhetett az új buszokból: Bács-Kiskun megyében Baja, Kiskunhalas, Kecskemét; Csongrád megyében minden üzemegység; Békés megyében pedig Békéscsaba, Gyula, Mezőkovácsháza és Orosháza állíthatott forgalomba valamilyen - főképpen kéttengelyes új Volvot.

Bács-Kiskun megyében a Kunság Volánhoz került példányok közül számos kocsi újkorától fogva, illetve újkorától kezdve 1-1,5 éven át a kecskeméti Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft gyárához közlekedő menetrend szerinti járatok ízébe is belekóstolhatott.

17.JPG

A típuscsalád eddigi egyetlen átrendszámozását az akkoriban Csongrádhoz tartozó MXU-934 prezentálta. Egy balesetet követően kellett a jármű sérüléseinek kijavításával egyidőben a rendszámát is cserélni.

18.JPG

A járművek elhelyezése során alapvető szempont volt, hogy azok lehetőleg a legtöbb kilométert futó fordákra kerüljenek. Szegeden azonban a helyi üzemnél fellépő időszakos csuklós autóbuszhiány a helyközi üzemet is negatívan érintette: a két darab Ikarus 417-est - melyek korábban a helyi üzletágnál voltak rendszeresítve - ismét át kellett adni részükre. Ebből kifolyólag két 8900-as olyan fordára került, ahol már tizenéve csuklós autóbuszok teljesítettek szolgálatot, ellenben viszont csak tanítási napokon közlekedtek. Ez az állapot egészen a 2015-ös tanév befejeztéig fennált: a kocsikat nyáron más, a feltételeknek jobban megfelelő fordákra helyezték át. Az alábbi két képen mindez dokumentálva is látható.

19.jpg

20.jpgBordányban is járt MXU

A távolsági közlekedésre szánt példányokat leszámítva az autóbuszok helyközi forgalomban közlekednek, időről-időre elfordulhatnak azonban pénteki és vasárnapi mentesítő- és iskolás járatokon, ahogyan arra már több ízben is volt példa.  

3. Volvo B11R 9700 UG

A 8900-as Volvok beszerzésével egyidőben érkezett a céghez két darab, kifejezetten távolsági járatokra és különjárati tevékenységekre szánt Volvo 9700-as autóbusz, mindkettő példányt a kecskeméti üzem kapta.

  • Még a két vezérgép is megkapta a jogelőd tulajdonos cégjelzését

A képre kattintva galéria nyílik

A beszerzések folytatódnak, immáron már ugyanazon zászló alatt

Az előbb ismertetett két, jelentősebb tételű beszerzés lebonyolításával a cég flottája elindult az évek óta tartó stagnálás után a fejlődés útján. A járműbeszerzések a DAKK Zrt. ténykedésének "tényleges" elindulását követően sem álltak le. Égetően fontos volt ugyanis a meglévő járműpark cseréje: országos problémát jelentett és jelent még naojainkban is a Volán-társaságok elöregedett járműállománya. A Dél-Alföldön a legkritikusabb állapotban az egykori Kunság Volán flottája volt. A Daimler-gyár termelésének felfutásával egyidőben jelentős többletjárati- és ezzel együtt eszközigény merült fel. Ezt az igényt a központi (új) buszbeszerzések tiltásának ideje alatt csak használt, nem éppen fiatal autóbuszok vásárlásával tudták kielégíteni Kecskeméten, ami természetesen nem volt üdvözítő megoldás. Az alaphelyzetben is koros flottát megdúsítva ezekkel a 13-15 éves járművekkel egy igencsak öregedő állományhoz jutottak, melynek fiatalítása már a jogutód cégre hárult. A többi jogelőd cég állománya kevésbé volt kritikus állapotban, de ettől sok függetlenül tennivaló volt Csongrád és Békés megyében is. Ezért nem is kellett sokat várni a 2015. év első beszerzésére.

4. Volvo B9LA 7700

A szóló járművek terén egy nagyobb adag vérfrissítés érkezett 2014-ben, azonban a cégcsoportnál közlekedő csuklós járművek között számos példány megérett a cserére. 2015 májusában forgalomba állt 10 darab, korábban a Veolia Transport Nederland BV állományában futó háromajtós Volvo 7700A. A buszok 2007-es évjáratúak és a pécsi Tüke Busz Zrt.-nél ezzel egyidőben zajlott járműbeszerzésekből ismert csuklós Volvok "alomtársai" voltak. A tíz csuklós Volvo Csongrád megyében állt forgalomba: 6 darabot Szeged, kettőt Hódmezővásárhely, 1-1 példányt pedig Makó és Szentes állított hadrendbe.

  • A szentesi NDV-817 tavaly nyáron Szegeden járt kisegítésben
  • Az egyik hódmezővásárhelyi példány
  • Szeged üzemhez tartozik a ‘812
  • Hétvégi pihenés Sándorfalván

A képre kattintva galéria nyílik

A járművek helyközi forgalomban kezdték meg tevékenységüket. Első helyi járati bevetésükre 2015 októberében került sor: Szegeden, a földgázüzemű autóbuszok tankolását lebonyolító DÉGÁZ-kúton bekövetkezett baleset miatt a gázüzemű járművek üzemeltetése hetekre ellehetetlenült. Talán nem is kell többet írnom az eseményről, a pótlásra érkezett járművek képeiből bőségesen lehet találni a világhálón. A csuklós kocsik közül 1-2 példány szintén megfordult a város helyi járatán, főképp akkor, ha már nem maradt tartalék alacsonypadlós autóbusz. A buszok - kifejezetten helyközi közlekedésre szánt üléseivel - messzemenően kitűntek kényelmükkel a városi flotta tagjaihoz képest.

27.JPG

LPK-538 helyett

Algyőn korábban több, Szeged helyi járatán dolgozó autóbusz is szerencsét próbált, több-kevesebb sikerrel. Az egykoron szolgálataikat Szegeden kezdő athéni Volvo 7000-esek, a szintén Szeged helyiből átcsoportosított MB Citaro CNG-k után a közelmúltban még Ikarus 435-ösök is megfordultak ott, ahol sokáig stabilan Ikarus 280-as járműkiadás volt. Ezen fordákra is jutott természetesen a holland csuklósokból.

29.JPG

30.JPG

Típusváltás Algyőn

A típus eddig egy átrendszámozást könyvelhetett el: bő két héttel ezelőtt az NDV-817 plakettet felváltotta a PFN-675.

5. Mercedes-Benz 632.07 Tourismo 16-RH

A helyközi állomány 2015 nyarára egy jelentősebb fejlesztésen esett át. A következő feladat immáron a távolsági szegmens vérfrissítése. A jogelőd cégek ezen a területen is hiányt szenvedtek új járművek tekintetében: a buszstop előtt beszerzett, így viszonylag fiatal Körös Volános MAN Lion's Regiok (melyek alapvetően nem kifejezetten távolsági forgalomra szánt járművek) mellett sem a Kunság, sem a Tisza Volán nem bővelkedhetett 10 évesnél fiatalabb távolsági autókban. A bajai állomány ilyen szempontból a 8900-as Volvok érkezésével fel lett javítva, de korábban ott sem volt jobb a helyzet. 2015 novemberének utolsó napjaiban egy ünnepség keretében Kecskeméten adták át a cég 31 darab, vadonatúj Mercedes-Benz Tourismo 16-RH típusú autóbuszát.

  • A távolsági flotta új alapokra került
  • Helyközi feladatokat is végeznek a buszokkal
  • Ahogyan a Daimler-járatok végzése sem maradhat ki :)
  • De különjárati, vagy speciális, ‘Shuttle‘ feladatokon is bizonyítottak már

A képre kattintva galéria nyílik

A buszok az egykori Kunság és Tisza Volán Zrt. felségterületén kezdték meg tevékenységüket. Előbbi terület összesen 20 darab (Kecskemét [+Kiskunfélegyháza], Kiskunhalas), utóbbi pedig 11 darab autóbuszt (Szeged, Hódmezővásárhely, Makó) vehetett állományba. Csongrád megyében egyértelműen az érintett üzemegységek távolsági (köztük a kilométerbajnok Szeged-Bükfürdő és Szeged-Sopron) járatainak végzése lett a fő feladat, míg a Bács-Kiskun megyei példányok esetében a fontosabb távolsági járatok (Budapest-Szeged, Kecskemét-Pécs, Kecskemét-Salgótarján, stb.) mellett számos autóbusz helyközi feladatot, vagy Daimler-gyári járatokat is kapott (lásd Kiskunhalas). Ez a feladat- és üzemegységleosztás 2016 tavaszáig változatlan maradt, de hogy mi történt utána, arról még szó lesz később.

Csongrád megyében az ekkorra már eléggé elhasználódott Volvo 7250-esek (alias 'Kékvolvok') leváltása égőten sürgőssé vált: ne feledjük, hogy a buszok mindenféle fődarabcsere nélkül ~1,5 millió kilométert futottak! Ennek okán az idekerült új autóbuszok főképp ezen járművek helyére álltak be. Jómagam ekkoriban már második éve utaztam rendszeresen a Szeged - Solt - Székesfehérvár - Győr országjáró autóbuszvonalon, az új járműre ekkorra már nagyon szükség volt a vonalon előforduló Volvok helyett...

37.jpg

38.JPG

Típusváltás az 1507-es autóbuszvonalon

IES-036 leváltója a képen látható NIJ-368 lett - a kocsi a kép készültekor még csak második hete közlekedett: igazi felüdülést jelentett a busszal utazni a már erősen elfáradt Volvo helyett. :)

6. Volvo B8RLE 8900 6x2

A 2014 őszén beszerzett 50 darab Volvo 8900-assal szerzett kedvező tapasztalatok okán további 10 darab, háromtengelyes példány érkezett 2015 november végén a céghez, majd december második hetétől kezdve forgalomba is álltak. A mennyiség nem volt az igazi, de minden új járműnek örülni kellett ekkoriban. A 10 kocsiból 3 darab Békés megyébe (Békéscsaba, Gyula), 3 darab Csongrád megyébe (Szeged, Hódmezővásárhely, Csongrád), 4 darab pedig Bács-Kiskun megyébe (Kecskemét, Baja) került. NIG-154 személyében ekkor köszönthették a bajai üzem első, saját háromtengelyes autóbuszát. Korábban csak a társszolgáltatók - főképp a Tisza Volán - színeiben járt arrafelé nyolclábú busz.

  • A három kecskeméti példány egyike
  • Hódmezővásárhely újabb háromtengelyessel gyarapodott
  • Pályafutását Csongrádon kezdte a ‘163
  • Gerla lakosságának jelentős része felfért ekkor...

A képre kattintva galéria nyílik

A következő részben a mozgalmasra sikeredett 2015-ös év további buszbeszerzései mellett a közelmúltban érkezett járművekkel is foglalkozunk, valamint a blogposzt végén egy kicsit matekozni is fogunk majd. Hamarosan folytatjuk!

Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Szólj hozzá!

Ajánlott bejegyzések:

  • Őrségváltás a háromtengelyeseknél Őrségváltás a háromtengelyeseknél

A bejegyzés trackback címe:

https://kozlekosztaly.blog.hu/api/trackback/id/tr412612031

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
Dashboard