Itt van az ősz, itt van újra. Bár már féllábbal a telet is elhagytuk, sajnos csak most jutottam el odáig, hogy az őszi túrák megírásához hozzálássak. Téli blogíró szezonomat a Széchenyi István Egyetem nem támogatta, köszönjük szépen. Nos igen, volt egyszer egy szép októberi vasárnap, amikor is a szomszédos blogok agytrösztjeivel úgy döntöttünk, hogy kapos-ajtós képeket szeretnénk készíteni a Napos Volán autóbuszairól. De fordítva is jó dolog volt, higgyétek el. :) Az eddigi legrövidebb bevezetőnket olvashattátok, így hát nézzük is meg a nyitóképet.
Minden fotótúra tervezése a céllal, a feltárni szándékozott területtel kezdődik. Ilyenkor persze nem kell 10 perc és már azt vitatjuk, hogy előtte még mi az, amit mindenképp útba kell ejteni (ami persze olyan szakaszon fekszik. amit jó lenne minél előbb letudni). Ilyen hely Nyirád, ahol ugyan nem terveztünk sokáig keresgélni, azonban tudtuk, hogy van "valami". Jó szerencsénkhez híven meg is leltük a két, pihenő kocsit:
... és 12-es Kedró az Alkotmány utcában
Innen tovább gyorsjáratban Tapolca, ahol CKE-385 úgy húzott ki az orrunk előtt a parasztelosztóból, ahogy az a nagykönyvben is írva vagyon... Sebaj, ez sem lesz meg soha... Keszthely most kimarad, helyette a tényleges vadászati terület első állomásán, Balatonszentgyörgyön állunk meg. Az előrejelzéseknek megfelelően a vasúton áll a busz, de nem egy, hanem rögtön kettő. Nyitóképünkön ez megtekinthető, én a hátrányos helyzetű (értsd: közlekedésbarátok által nem kultivált) NABI 700-at választom:
Kéthelyen nem találtunk kocsit, valószínűleg a két szentgyörgyi kocsi közül mehet át ide az egyik, vagy félinfósak voltunk. Somogyszentpálon EKR-076 - a képet már láttátok, de annyira szép Kapos-ajtós, hogy ismét meg kell néznetek:
Marcaliban hétvégén a fű sem nő, cserébe a pihenő buszok teljesen fotózhatatlanok. A vasútállomáson meg jól elbújt a forgalmista, hogy a havi egy tehervonat mozdonyvezetőjét is jól megijeszthesse, akárcsak minket. Mesztegnyőűűűűűűűűn a nagyvasút szintén alvó üzemmódban létezik, ellenben a közelében egy sosemlátott C50-esre bukkanunk. Mielőtt elárasztanának levelekkel a különféle Júdeai Népfrontok, kertjükben Ikarust rohasztó szakik, közöljük a képet is, hogy ők is vágják a dörgést:
Mi még tényleg nem láttuk élőben... :)
Szenyéren átfutva Böhönyére érünk. Intermodális - kocsmáról buszra, vagy fordított átszállást garantáló - buszmegálló, a gyülekező utasok jót jelentenek számunkra. A pihenő buszok megörökítése után egy rapid KV, majd elfoglaltuk lőállásainkat:
Segesden benzinkutas E94, innen már csak egy köpés Nagykőrös Nagyatád. A buszállomás hangulatos, tele is van buszokkal. Az már más kérdés, hogy jó, ha kettő fotózható belőlük... Az viszont nagyon is szép volt:
Érdemes megnézni a különböző korszakok találkozását a képen: a számozott Volánok idejéből itt maradt állomástábla, a klasszikus helyközi csuklós IK 280, a kilencvenes évekből (és Németországból, valamint Szolnokról) származó 417-es mellett szerénykedik a megállóhelyi digitális kijelző. A somogyszobi interkontinentális járatra beosztott Almásláda megörökítése után máris Lábodon landoltunk. Két NABI-n kívül megtaláltuk még a településen élő német kisnyugdíjas, Horst Friedmann autóbuszát. Friedmann úr 1982-ben... Ja, hogy ez még az eNeSZKában történt? Párdon...
De semmi magyar cégnév, magyar cégnév az nuku!
Nagykorpád negatív, Szabáson azonban egy bónusz kocsi: FKC-115 tanulószállítóként vitézkedik a tanév tartalma alatt, pihenőjét pedig ezen a csodás helyen tölti:
Hogy el ne felejtsük, hol járunk
Kutason egy visszaindulásra váró 415-ösre bukkanunk, innentől azonban Somogysárdig csak a falvakban gyönyörködhetünk. Somogysárdon a központban tárolják a kocsikat, a Nap viszont talán most először dolgozik igazán ellenünk. Innen utunk Kaposvár felé vezet, azonban Hetesen ismét szerencsénk van és menetrend szerinti járatba botlunk:
Kaposvárt most csak az elkerülőről szemléljük meg (talán majd egyszer...), helyette inkább a Toponár - DOrci - Zimány útvonal volt a csábító. Utunk fénypontja, JUP-949 lakik itt, azonban a tervezett időponthoz képest legalább 1,5 órát csúsztunk... Már amikor Kapos-ajtós a busz, tudjátok. Már teljesen elfogadtuk, hogy lesz egy sötét homlokfalú statisztikai képünk, amikor is örömmel és kellemes döbbenettel konstatáltuk, hogy a busz most egy kicsit másképp parkol, mint ahogyan szokott:
Hmmm, ezt a képet is láttátok már... Inkább törlöm, jó?
Arccal a Vasút felé indultunk el Somogyjádra. A pultoslány finom, a KV meg... Az már nem is érdekes. :) Ahogy a Kedró sem, mert nem volt a helyén. Bodrogon NABI, illetve csillagos kettes a Baptista Gyülekezet épülete előtt:
A Conecto (és nem Connecto!!!!négy) ajtóelrendezése megér egy misét: 1-0-1... A következő néhány falu buszmentes övezet, legalább volt időnk feldolgozni az ajtóképletet. Öregváron a 415-ös fotózása közben jött az infó, hogy hamarosan vonat várható Fonyód felől. Ez jó, csak hol lehetne kilőni? Mivel következő megállásunk Somogyvár és a vonat is arrafelé halad, a dolog adja magát... De ott meg mégis hol? Hát a bejárat előtt:
Somogyváron több Kapos Volános kocsi is várható, azonban az ismert helyeken csak az AFF-694 című, győri eredetű 280-as állt, mögötte pedig a helyi maszek villámáras S 215-öse:
Ezek a "kurvák" képesek voltak low-entry kivitelben megépíteni :)
Lengyeltótiban fotó- és műszaki megállás, megitatjuk a német kisiparost. Fonyódon a helyi intermodális csomópontban egyetlen EC 12 árválkodott.
Bogláron és LeLLÉ-n egy enyhe tér-idő zavarba keveredtünk, de végül csak összehoztuk. Lellén állt az ős-háromtengelyes Rába, míg Bogláron pedig LLN-873. Ettől függetlenül jobban már nem tudna összenőni a két település...
Más kérdés, hogy Balatonkeresztúrnál ki lehetne tenni a lakott terület kezdete táblát (és lehetőleg a Balaton helységnevet megvásárolni a hevesiektől), majd SióFUCK jelzőlámpáktól sújtott városa után a vége táblát elhelyezni... Úgy egyszerűbb volna a tájékozódás. Jé, Balatonszárszó:
Göcsej Expressz, meg Kötcsej Expressz
Jó ez az október, csak este 6 felé már nincs sok fény. Hát ha még egy olyan lombos, sötét helyen vagyunk, mint a földvári állomás... A kistérségis Autosándort meg sem próbálom, örülök, ha a HFL sikerül. Végül sikerült.
ALT+TAB-bal történik a táblaváltás? :)
Hamarosan folytatjuk.