Kis kihagyással, de végre megérkeztünk négyrészesre tervezett sorozatunk utolsó aktájához is, melyben befejezzük a DAKK Zrt. hátramaradt autóbusztípusainak és a Partiscum Busz Kft. állományának "sors-analízisét", illetve végre levonhatjuk majd a megfelelő következtetéseket is a teljes járműfejlesztési- és átcsoportosítási műveletből. Én már nagyon izgulok!
A korábbi epizódok itt olvashatóak:
Rögtön a legelején következzen egy kis pontosítás: a harmadik rész megírása óta eltelt időben 6 darab Ikarus 395 és egy darab Ikarus E94 (a korábban Csehországot is megjárt LVR-802) tért, illetve tér vissza a mindennapok forgatagába. Mint azóta kiderült, a járműveket nem is tervezték azonnali leállításra és állományból törlése, helyette a felmerülő (és végül felmerült) járműkiadási gondok enyhítése céljából szükség esetén újból forgalomba állítható állapotban kívánták őket tartani. Ennek megfelelően a járműveket nem is hordták szét különösebben, így viszonylag hamar reaktiválhatták őket.
27. Isuzu (Euro) Turquoise 26
A Tisza Volán állományából örökölt két pici dodzsem sorsa viszonylag nyugodt mederben csordogált, bár ha azt nézzük, hogy az idősebb FLX-319 elhagyta Csongrád megyét, abban az esetben azt mondhatjuk, hogy a flotta 50%-át érintette az áthelyezés... De ettől függetlenül Kecskeméten csak egy darab Isuzu Turquoise-zal lett több az elmúlt 100 évhez képest:
Szeged - Zenta helyett már csak egy Nagykőrös - Daimler jutott...
28. Iveco Kapena Thesi City 65C
Az ismételten a Csongrád megyei eredetű különcségekhez tartozó midibusz Szentesről történt kiűzetését követően Baján szolgált, azonban végül az a döntés született, hogy a város helyi járatára normál méretű buszok szükségesek, így szűk egy év múlva ismételten Szentesen találta magát a gép.
29. MAN R07 Lion's Coach
Csongrád megye továbbra is "önként" adakozott: a szegedi üzemegység 3 darab távolságis oroszlánja szintén új hazára lelt: mindhárom "Koak" Békés megyébe került át, ahol viszont a korábbi, kissé rapszódikusan váltakozó feladatok helyett stabil távolsági feladatokat kaptak, többek között a 2016-os nyári menetrendtől közlekedő Békéscsaba - Zalaegerszeg interkontinenális cirkálójáraton is Lion's Coach a leggyakoribb jármű.
Pont az MCE lett az egyik zalaegerszegi gép
30. MAN SL222/223
A mindhárom megyében megtalálható "török 266-osok" sorsát egy kalap alá vettem, de mindezt nem véletlenül. A kifejezetten az egykori Kunság Volánnál szolgált SL222-esek közül a kiskunhalasi LOL-834 egy telephelyváltást követően immáron Bajához sorolható, a többi kocsi hellyel-közzel maradt eredeti felhasználási helyén, de több példányt az eggyel magasabb típusszámúak váltottak le.
Jellegzetesen kiskunmajsai cseréptető :)
Kettő SL MAN Szegedről került át Kiskunhalasra, név szerint: FJU-308 és a fentebb is látható ISH-812. A bajai, hosszabb ideig felújításon járt ISH-732-t pedig Kecskemétre helyezték át, ahol főképpen a kiskunfélegyházi térségben lehet vele találkozni.
31. Mercedes-Benz Conecto LF
A Szeged helyi járati állományát felfrissítő és felforgató Scania Citywide-ok érkezésével az ott szolgáló 10 darab szóló Conecto Kecskemétre költözött át. A buszok a közelmúltig eredeti, kék-fehér fényezésükkel dolgoztak, míg végül a tavaly ősz folyamán az önkormányzat erőteljes kérésének megfelelően elkezdték magukra ölteni a hibrid MB Citarok színére hajazó fényezést.
A viszonylatszám stimmel, a helyszín már közel sem annyira
És hogy miként festenek a Conectok az új gúnyájukban?
Így.
32. Mercedes-Benz 906 KA 50 Sprinter
A korábban Hódmezővásárhelyen szorgoskodó (mindig elfelejtem, hogy ez egy másik megyére jellemző kifejezés...) Sprinyó némi ingadozás után talán stabil otthonra lelt Orosházán, ahol legelőször a 2015 nyarán közlekedő Autóbusz állomás - Gyopárosfürdő közötti idényjáraton debütált.
Az orosházi helyis flotta egy képen
33. Mercedes-Benz Tourismo 16-RH
A 2015 év végén üzembe állt kocsik számára az első áthelyezések már 2016 tavaszán elérkeztek: a már megénekelt cseh eredetű Intourok megjelenésével számos távolsági járaton leváltásra kerültek a fiatal járművek... Ennek az intézkedésnek a negatív eredményével már korábban foglakoztam, így ezt most ismételten nem kívánom leírni. A Tourismok hamarosan több esetben visszatértek, de már itt sem sikerült visszaállítani az eredeti leosztást. Ennek köszönhetően viszont ilyen autóbuszokhoz jutottak Szentes (Szeged - Parádfürdő), valamint Kalocsa és Baja (Baja - Budapest, illetve Kalocsa - Daimler) üzemegységek, ahová az eredeti tervek szerint nem került Tourismo.
A típus (és még a Volvo 8900-asok) kapcsán még egy, korábban nem jellemző manőverrel ismerkedhettünk meg 2016 őszén: a futásteljesítmény alapú járműátcsoportosítás csodálatos intézményével. Tulajdonképpen ez is a cégegyesítésnek köszönhetően jöhetett létre: az intézkedés célja volt, hogy a különböző területeken futó járművek időnként szélsőségesen eltérő futásteljesítményeit kiegyenlítsék, ezáltal a járművekre eső kilométer-alapú garanciális időt minél tovább kihasználhassák. Az intézkedés következtében nem sok Tourismo maradt eredeti, illetve időközben képbe került szolgálati helyén. A legtöbbet futott járművek Szegeden voltak, innen kivétel nélkül az összes Tourismo cserélt Kecskeméttel, de történt járműmozgás Baja és Kecskemét, illetve Szentes és Hódmezővásárhely üzemek között is.
Kedvencem sem úszta meg az áthelyezést
34. MJT L83-01D
A minden tekintetében egyedi jármű már csak statisztikailag tartozott a DAKK Zrt. alapító állományába, ugyanis a sorozatos műszaki problémái miatt még 2014 őszén megállt, amennyiben hihetek a memoárjaimnak. Egy biztos, az új cég égisze alatt már nem tett meg kétszámjegyű hasznos-kilométert sem...
35. Rába Contact 092
Az újkori győri autóbuszgyártás felemásra sikerült első típusa átcsoportosítás szempontjából nem volt érintett, azonban a 18 darabos nyitóállomány mára már 13-ra csökkent: Békés megyében a járműbeszerzések hatására selejtezhetővé váltak a legkevésbé jó állapotnak örvendő kocsik.
36. Rákos Union 310
A kecskeméti különlegességek szépen csendben búcsúztak: 2016-ban az eredeti homlokfalát megőrző MRM-241, majd tavaly pedig az Ikarus Classic homlokfali elemekkel átépült NGZ-231 is letette azt a bizonyos lantot.
37. Rákos Union 350
A sokak által csak "lószállítónak" hívott egyedi járművek nem kerülhették el sorsukat: a távolsági állományt érintő fejlesztéseknek köszönhetően Szeged meg tudott szabadulni ettől a két, a maga módján érdekes történetű járműtől.
Az utolsó hónapokban már csak a 494 dolgozott
38. Volvo B10-400
Az egykori Tisza Volán talán legsokoldalúbb és legtartósabb típusának bizonyuló "Kékvolvo" kontingens az új világban is jelentős szereplőként van jelen a jogutód cégnél. A Csongrád megyét érintő járműfejlesztések miatt sok kocsi szabadult fel, azonban ezek számára hamar akadt új feladat: Békés és Bács-Kiskun megyében leltek új fordákra a járművek. Békéscsabára került az IES-036 és 051, Kalocsára az IAR-493, Kecskemétre az IAN-706, IAR-492, IES-056 és a JTK-941, Szarvasra pedig az IES-058.
Apró előrelépést hozott az utastájékoztatásban a megyeváltás
39. Volvo B10BLE Carrus Vega L
A B10-400-hoz hasonlóan időtálló típusnak bizonyuló Carrusok közül mindösszesen egy elvándorlás történt: a fordamódosítások miatt Hódmezővásárhelyről felszabaduló KBS-646 került át még 2016 nyarán a kecskeméti üzemegységhez, ahol is először Izsákra került a selejtezésre kijelölt KAZ-147 helyére. A jármű nem sokat tartózkodott itt, hamarosan megkezdődött a felújítása, de már nem Szegeden, hanem Kecskeméten. A Luca széke tempóban épülő jármű végül csak elkészült és Kiskunfélegyházán talált új fordára, mivel helyére időközben egy 8500-as Volvo került.
40. Volvo B10L Steyr SN 12
A korábban Kecskemét helyi járatán is megforduló berlini Volvo elég érdekes életutat járt be: helyi forgalomban nem bizonyult megbízható járműnek, azonban helyközi forgalomban sokszor meglepően jól üzemelt. Típustársát még 2015 előtt leállították, hogy az alkatrész-utánpótlás biztosított legyen a KFR-597 számára, azonban az így árván maradt busz üzemeltetése már semmiképpen sem volt nevezhető hasznos és értelmes tevékenységnek. A nem is annyira fájdalmas búcsú pedig a tavalyi évben elérkezett...
Így (is) nézett ki KeFíR
41. Volvo B11R 9700UG
A kezdetben Kecskeméten telephelyező zászlóshajó-páros útjai 2016-ban egy időre elváltak egymástól: MXU-917 Szegedre került le a helyi vezérgép, a MAY-567 helyére. A busz főképp távolsági tartalék, illetve különjárati szerepkörben volt leggyakrabban látható. Ez az állapot a 2017-es nyári menetrendváltásig tartott, akkor ugyanis a két 9700-as nemzetközi vizekre evezett: a Partiscum Busz Kft. kezdte el bérelni a két buszt, amelyekkel a Volánbusz Zrt.-nek végeztek nemzetközi járatokat egészen szeptember közepéig. A bérlés azóta is tart, de már ismételten mindkét jármű a kecskeméti állományt erősíti.
Szinte ugyanott sikerült megörökítenem a két érintett buszt
42. Volvo B12-600 Drögmöller Comet
A szegedi eredetű "Drögik" sorsa is leírt 1-2 vargabetűt 2015 és 2017 között. A legelső, zöld színű HMP-851 ekkoriban még a Szegedi Vízilabda Egylet csapatszállító buszaként üzemelt, de a szerződés 2016-ban lejárt és nem került meghosszabbításra. Hasonlóképpen járt a Pick Szeged kézilabdacsapat elsőszámú szállítójárműveként is ismeretes FLN-332: 2015 szeptemberétől már nem vett részt a csapat szállításában, ettől fogva távolsági tartalékként üzemelt tovább. 2016-ban két gyors, egymásutáni rendszámváltozást követően NOH-452 néven Bajára került. A korábban már említett hódmezővásárhelyi honvédségi szerződéses járatok végzése céljából mind a három példányt Makóra vezényelték át. A buszok kissé túlméretezettnek tűntek Makón, cserébe viszont legalább Szegedről meglehetősen hiányoztak... Így időről-időre felbukkant Szegeden a pénteki és vasárnapi időszakban hol a zöld, hol pedig valamelyik szürke példány. A dolgozói szállítás decemberben befejeződött, a buszok pedig szépen visszarendeződtek Bajára, illetve Szegedre.
Vissza a csendes hétköznapokba
43. Volvo B12B/B12BLE Alfabusz Regio
A székesfehérvári remekművek sorsa aránylag nyugodtan alakult 2015-től nézve, "csak" négy példány vándorolt a megyék között: a Bács-Kiskun megyei felzárkóztatás keretén belül Szegedről Kiskunhalasra és Kecskemétre helyezték át a Tisza Volán két első Alfáját, a KMB-545/546 tandemet, Csongrádról Kiskunhalasra került az LGP-784 és szintén Kiskunhalashoz "csatolták" a KXW-371-et is. Utóbbi busz számára viszont érdemi változást nem jelentett a váltás: újkora óta a szegedi üzemegység Kiskunhalason kezdő és végző fordáján közlekedett, így mindez tulajdonképpen csak adminisztratív lépés volt. Ezzel egyidőben viszont közel 4 évtized után "megszűnt" a szegedi üzemegység már-már tradícionálisnak mondható kiskunhalasi fordája.
A selejtezett járművek kijelzői új életet kezdhettek
44. Volvo B12BLE 8700
A "Nobinás" flotta összesen egy érdemleges áthelyezést ért eddig meg: a szegedi MRY-936 némi hánykolódást követően Kiskunhalason kötött ki, ahol azóta is fordán dolgozik.
45. Volvo B7R 7250
A "Kékvolvok" tejtestvéreinek létszáma eggyel apadt: HYK-347 sorsát egy súlyos motorhiba és a Mercedes-Benz Tourismok érkezése együttesen pecsételte meg.
46. Volvo B8RLE/B8RLE 6x2 8900
A típuscsalád életében az első áthelyezések a Partiscum Busz Kft. MB Intouro buszainak megjelenését követően mentek végbe: ekkor több, akkor még kecskeméti példány kerülhetett át Csongrád megyébe. A Tourismok esetében már ismertetett futásteljesítmény szerinti átcsoportosítás pedig itt is érzékelhető mértéket öltött: talán könnyebb volna felsorolni azt, hogy mely autóbuszok nem lettek megcserélve... Természetesen itt már három megyén keresztül bonyolódott a csere, hiszen míg Békés megyébe nem érkeztek Tourismok, addig ezekből a Volvokból ők is részesültek még 2014-ben.
MXU-946 Békésből Bács-Kiskunba...
NIG-158 viszont "csak" Kecskemétről Bajára igazolt át
47. Volvo B9L 7700
A szegedi három 7700-as Volvo élete is alaposan felfordult a 19 darab Scania Citywide megérkezését követően: KPN-485 némi tartalékszolgálatot követően az öregecskedő Auchan-os Ikarus 415-ös helyébe léphetett, míg a 486 és a 487 pedig Kecskemétre került, ahol napjainkra a Conectoknál már látott fényezést is magukra öltötték.
A viszonylatszámra itt is ügyeltem... :)
A dekorosok nem végeztek hibátlan munkát
48. Volvo B9LA 7700
A holland csuklósokat eredetileg Csongrád megyében osztották szét, de nem is ez a cég volna, ha utólag aztán nem változtatott volna ezen is. Két busz - név szerint NDV-813 és 816 - időközben már közel két éve Kecskeméten üzemel. Természetesen ez sem öncélú átcsoportosítás volt, hanem az akkortájt még a szokásosnál is alacsonyabb rendelkezésre állást produkáló hibrid buszok pótlására érkeztek, végül pedig a helyközi üzemnél hasznosulva ott is maradtak Kecskeméten.
A DAKK Zrt-vel végeztünk, most még egy pár bekezdés erejéig lessünk át a Partiscum Buszhoz:
49. Csepel Union 120
A Partiscum Busz Kft. első autóbusztípusát jelentő Union 120-asok közül az első példány (BYD-587) már 2008-ban elköszönt, sokkal jobb állapotú társa, a DSF-523 viszont egészen 2016-ig üzemeben maradt.
50. Ikarus 260
Bár tulajdonjogilag nézve a cégnek nem volt saját Ikarus 260-asa, két példányt (BOS-252, KAY-557) azonban mégis béreltek a vizsgált időszakban az anyacégtől. Ezektől a kocsiktól a 8700-as Volvok beszerzését követően, 2015 őszén váltak meg - a járműveket a műszaki vizsga lejártáig még a DAKK használta.
51. Ikarus 280
Hasonlóak a szólókhoz, a csuklósok többsége (DUD-271/592) is bérelve volt - kivételt képzett persze ez alól a GVX-908. A bérelt kocsik 2016 tavaszán kerültek vissza a DAKK-hoz, ahol még egy ideig tovább foglalkoztatták őket; míg a GVX pedig a nyár folyamán fejezte be menetrend szerinti pályafutását.
52. Ikarus 415
A szintén nagyobbrészt bérelt autóbuszok helyére beszerzett Volvo 8700-asok üzembe állása után, jellemzően 2015 őszétől kezdve tértek vissza a tulajdonos anyacéghez. Legtovább egy olyan 415-ös volt PB-állományban, amelyikre kevesen gondoltunk volna: utolsóként az EOG-359 állt le.
Az arculatváltásra nem sokat költöttek a 415-ösök esetében
53. Mercedes-Benz Intouro 15-R
A típus forgalomban töltött első hónapjairól már a korábbi cikkekben is megemlékeztem, most elég annyit felemlíteni, hogy hamar módosítani kellett a kezdeti leosztást. A távolsági vonalakról lekerült buszok (pl.: NKV-453/455/460) maradtak eredeti megyéjükben, csak éppen immáron jóval testhezállóbb feladatokat látnak el azóta. Két, a kecskeméti térség műszaki tartalékjárművének szánt Intouro pedig már lassan egy éve, hogy Szegedre került le, mivel Csongrád megyében ebből a típusból eredetileg összesen egy példányt jelöltek ki ilyen célokra.
54. Neoplan N 316 K Transliner
A magyarországi összeszerelésű EOT-681 és egy évvel fiatalabb típustársa (FDU-305) 2017 áprilisában, mindenféle feltűnés nélkül fejezte be aktív pályafutását. A műszakilag is jobb állapotnak örvendő FJY-870 egyelőre még kitart...
A cég törzsállományával nagyjából ezek történtek 2015 és 2017 között. Azt mindenképpen érdemes még felvésni, hogy ezen időszak alatt több olyan autóbusz is megfordult a cégnél, melyeket az átmeneti járműhiány enyhítése, vagy valamilyen feladatbővülés kiszolgálása érdekében használtak, meghatározott időszakra béreltek az anyavállalattól. Van, amelyik napjainkban is rendelkezésükre áll, de akadnak már visszaadott kocsik is. A teljesség igénye nélkül álljanak itt az általam ismert, legalább egy hónapon át használt autóbuszok:
- Ikarus 395: GDM-958 (visszaadva)
- Ikarus C56: GUF-969
- Ikarus E95: GTE-361
- MAN SL223: FJU-310
- MAN SÜ313: KWA-091 (a Pest megyei partnercég, a Color Tours állományából érkezett Kecskemétre)
- Scania Irizar Century: KVN-033, LOH-021, MVE-318 (ezek a buszok a Pest megyei partnercég, a Color Tours állományából érkeztek Kecskemétre, de eddigi ismereteim szerint nem sokat közlekedtek)
- Volvo B11R 9700UG: MXU-917, MXU-918
Summa summarum
Ezek után pedig nézzük a tényeket. Mit is jelentett számokban kifejezve ez a 2 év a dél-alföldi autóbusz-közlekedés számára? A beszerzések és selejtezések összességében merrefelé terelték a járműállomány összetételét, létszámát?
Ismételten leszögezem, hogy az alább következő számításokat a saját gyűjtéseimre és ismeretanyagaimra támaszkodva készítettem. Sajnos találkoztam néhány bizonytalan információval is, melyet e sorok írásáig nem sikerült biztos lábakra állítanom, de bízom benne, hogy összességében egy jó megközelítő értéket fogunk kapni és nem fog túlságosan kilógni a lóláb... :)
A tisztánlátás végett, az egyes kategóriáknál beszúrom a második rész végén ismertetett adatokat is:
Járműbeszerzés:
- 2014: 74 darab
- 2015: 75 darab + 7 darab (Partiscum Busz)
- 2016: 20 darab + 60 darab (Partiscum Busz)
Összesen: 169 darab a DAKK, 67 darab a Partiscum Busz részére, ez összesen 236 darab új belépő jármű.
Selejtezések (a 2014. év végi járműbeszerzések hatása már a 2014-es évben realizálódott, így a selejtezéseket is onnantól fogva vizsgálom, akárcsak a korábbi blogbejegyzésünkben):
- 2014: 52 darab
- 2015: 83 darab + 5 darab (Partiscum Busz, ebből 3 darab visszatért a DAKK-hoz)
- 2016: 103 darab + 8 darab (Partiscum Busz, ebből 4 darab visszatért a DAKK-hoz)
- 2017: 29 darab + 2 darab (Partiscum Busz)
Összesen: 267 darab a DAKK, illetve ténylegesen 8 darab a Partiscum Busz részéről, ez pedig ténylegesen 275 darab kilépő jármű. Ebben az esetben azt vettem figyelembe, hogy a jármű melyik évben nem kapott műszaki vizsgát - a cég nyilvántartásaiban szereplő, a jármű tényleges selejtezésének (vagyis eszköz-nyilvántartásból való törlését) időpontját nem vizsgáltam, lévén hogy nem is ismert előttem.
Már felsejlik a gyanú, hogy a 236 és a 275 között van némi különbség, egészen pontosan 39 jármű... Hova tűnt Damon Hill ennyi autóbusz?
A legelső, ami eszünkbe juthat, hogy a Kecskeméten üzembe állított 25 darab Mercedes-Citaro, mivel azok az Önkormányzat tulajdonában vannak, számszerűsítve nem szerepelnek a beszerzések felsorolása között. Ez így is van, tehát 25 jármű - melynek hatásai nem csak a helyi állományban jelentek meg - tisztázva. Ebben az esetben már csak összesen 14 jármű fedezete nem tisztázott.
Ez a csekély mennyiség meglátásom szerint a Szeged és Kecskemét helyi járatainak 3-4 járművel csökkent kiszolgálását, valamint a közös járműállomány és annak jobb kihasználási lehetőségei miatt létrejövő megtakarítást kell, hogy jelentse. A gyakorlat is igazolta, hogy mindig van és lesz olyan telephely, ahol pillanatnyilag nem merül fel járműhiány, így az ott felhalmozott járműtöbblet ideiglenesen átcsoportosítható más telephelyekre. Ennek megvalósulását sok esetben lehetett és lehet is látni a cégnél, így a mindennapos üzemvitel tapasztalatai alapján csökkenthetővé vált a forgalomban tartott járművek létszáma.
A legfontosabb kérdéskört megvizsgáltuk, most lépjünk át a járműpark átlagéletkorának vizsgálására!
Bács-Kiskun megye, kiindulási adatok:
- 339 darab, forgalmi állományban lévő autóbusz
- Átlagéletkor: 15,66 év
- 20 éves, vagy annál idősebb járművek száma: 102 darab
Bács-Kiskun megye, 2017.12.31-i állapotok szerint:
- DAKK: 310 darab, forgalmi állományban lévő autóbusz
- PB: 35 darab, forgalmi állományban lévő autóbusz
- Átlagéletkor: DAKK - 13,06 év; PB - 8,8 év; teljes állomány: 12,62 év
- 20 éves, vagy annál idősebb járművek száma: 48 darab (a muzeális célú LZZ-024 nincs figyelembe véve)
Békés megye, kiindulási adatok:
- 219 darab, forgalmi állományban lévő autóbusz
- Átlagéletkor: 11,5 év
- 20 éves, vagy annál idősebb járművek száma: 17 darab
Békés megye, 2017.12.31-i állapotok szerint:
- 202 darab, forgalmi állományban lévő autóbusz
- Átlagéletkor: 13,11 év
- 20 éves, vagy annál idősebb járművek száma: 20 darab
Csongrád megye, kiindulási adatok:
- 362 darab, forgalmi állományban lévő autóbusz
- Átlagéletkor: 13 év
- 20 éves, vagy annál idősebb járművek száma: 39 darab
Csongrád megye, 2017.12.31-i állapotok szerint:
- DAKK: 300 darab, forgalmi állományban lévő autóbusz
- PB: 43 darab, forgalmi állományban lévő autóbusz
- Átlagéletkor: DAKK - 12,39 év; PB: 11,77 év; teljes állomány: 12,31 év
- 20 éves, vagy annál idősebb járművek száma: DAKK: 6 darab; PB: 1 darab; összesen: 7 darab
Összesen, kiindulási adatok:
- DAKK: 920 darab, forgalmi állományban lévő autóbusz
- PB: 24 darab, forgalmi állományban lévő autóbusz
- Átlagéletkor: 14 év
- 20 éves, vagy annál idősebb járművek száma: 158 darab
Összesen, 2017.12.31-i állapotok szerint:
- DAKK: 811 darab, forgalmi állományban lévő autóbusz
- PB: 78 darab, forgalmi állományban lévő autóbusz
- Átlagéletkor: DAKK - 12,78 év; PB - 10,12 év; összesen - 12,56 év
A kapott értékek beszédesek... A leginkább vérfrissítésre szoruló Bács-Kiskun megyében a foglalkozás elérte célját és észrevehető mértékben csökkent az átlagéletkor és az idős járművek létszáma. Csongrád megyében már kisebb léptékű volt a csökkenés, ugyanakkor azonban itt eredendőden is kevesebb javítanivaló volt. A nagy fiatalítás közepette Békés megye viszont elvesztette korábbi, a jogelőd cégek közötti vezető szerepét és jelenleg a legidősebb járműparkot felvonultató megye lett a DAKK területén... Bízom benne, hogy hamarosan abban a térségben is jelennek meg majd új, nem máshonnan átcsoportosított járművek.
Üzemeltetői szempontból nézve sikeresen nyúltak bele a járművek elosztásába: ahol szükséges volt, ott növelték a megyében elérhető eszközök számát (lásd Bács-Kiskun megye), ahol pedig lehetett, onnan pedig elvontak, vagy selejteztek járműveket, ezáltal csökkentve a napiszintű fenntartásba bevont autóbuszok számát és az erre eső fix költségeket. A gyakorlati megvalósulásban azonban már akadtak érdekes lépések, melyekről részben már korábban is szóltam. Az idős járművek kiváltása során - főleg az egykori Kunság Volán területén - tapasztalható volt, hogy az idősebbnek mondott, de sok esetben jó állapotú (értsd: fordán, beosztott személyzettel dolgozó) autóbusz helyébe egy nem sokkal fiatalabb, azonban korábbi helyén évek óta tartalékjárműként üzemelő busz került. Ezt tetézte több helyen az is, hogy 2 év alatt ugyanazon a fordán 2-3 ilyen "selejtezés - áthelyezés - selejtezés" intézkedés is történt, mire kialakult az adott forda fix járműve. Ez pedig kötve hiszem, hogy a munkamorált jó irányba befolyásolta volna... Ez a folyamat viszont biztosan folytatódni fog, mivel a főleg Csongrád megyéből áthelyezett buszok üzeme már nem fog sokáig tartani, a kocsik kiváltását még meg kell oldani.
És hogy mit hoz a jövő? A napokban állnak forgalomba a Kravtex Credo Econell 12-esek - számszerint 20 darab - melyek megjelenése biztosan újból fel fogja kavarni a járművek elosztását. Ha hinni lehet az előjeleknek, mind a húsz járgányt Kecskemét fogja üzembe állítani, ez pedig bizonyosan együtt fog járni átcsoportosításokkal és selejtezésekkel. És még így is hátravan az évből egy szűk 11 hónap...
Köszönöm a figyelmet!