Ez a cikk tulajdonképpen önállóan is megállná a helyét, azonban mégis több szálon kapcsolódik egy korábbi írásunkhoz, melyben a dél-alföldi járműgazdálkodási gondok orvoslásáról szóltunk. Abban a cikkben egészen 2019. december 31-ig jutottunk: a szétcsúszott járműgazdálkodást akkor még nem sikerült teljesen összeszedni, azonban a Partiscum Busz Kft. története már a végéhez közeledett. Ennek következményeképp a cég állományában megtalálható (=bérelt, vagy lízingelt) autóbuszokra az új évben már nem lehetett számolni, de a Volánbusz Zrt. járműellátási láncolatában is történtek változások, melyek értelmében további, nem saját tulajdonú autóbuszok visszaadásra is sor került, melyek nagyobb része „véletlenül” éppen itt közlekedett… De közvetetten egy észak-magyarországi visszaszolgáltatás is nyomott hagyott Csongrád megyén, csak hogy szebb legyen az összkép.
Hogy mégis körülbelül mekkora hiánnyal kellett szembenézni?
A Partiscum Busz Kft. állományából:
- 60 darab Mercedes-Benz Intouro típusú autóbusz (NKV-440 – 499),
- 2 darab Volvo 9500H típusú autóbusz (PDC-978, 980),
- 10 darab VDL-Berkhof Ambassador 200 típusú autóbusz (PRW-201 – 210), melyet eredetileg a Partiscum Busz Kft. használt, azonban a DAKK Zrt. idejében a járműveket az anyacég részére átadták, de jelen helyzetben ez csak másodlagos a fő problémához képest.
A Volánbusz Zrt. bérelt állományából:
- 41 darab Mercedes-Benz Intouro típusú autóbusz, mely járművek a szeptemberi tanévkezdés körüli járműhiány enyhítése céljából – kvázi „fordán felül” – érkeztek.
A pótjárműnek számító 41 darab MB Intouro eltűnése tulajdonképpen nem okozhatna gondot (a buszokat pótolni nem szükséges), azonban a fordákról leállítandó buszok darabszáma még így is 72 darabot mutat. Ezen felül – megmagyarázandó a bevezetésben foglaltakat – az M6LOG Kft. által bérbeadott, Pest- és Borsod-Abaúj-Zemplén megyében használt autóbuszok visszaadása szintén ezekben a hetekben történt. Pest megyében a járművek pótlását házon belül, illetve új járművek átadásával végezték, de B-A-Z megyében 10 darab Mercedes-Benz O530G Citaro autóbusz pótlását nagyobbrészt szintén a Dél-Alföldről kívánták megoldani: a Kecskemét helyi járatról szolgáltatóváltás miatt 2020. január 1-től felszabaduló Volvo 7700A autóbuszok áthelyezésén felül Csongrád megyéből kijelölésre került három darab, háromtengelyes Ikarus E94F, melyekkel együtt már 75 járműnél járt a mutató. De szintén az év első napjaiban távozott Egerre két darab Ikarus 263 is (GTZ-437, GVM-086), így ezeket is figyelembevéve 77 jármű került a mérleg kiadási oldalába.
Csak a rend kedvéért: egy tabló a búcsúzókról
A megoldás pedig – a 2019. 10. 01-vel létrejött, országos lefedettségű Volánbusz Zrt. képében – adta magát, csak egy picit sokkolóan hatott elsőre. Az ősz folyamán érkeztek meg a céghez a Credobus Econell 12 és Inovell 12 típusú autóbuszai (RTR, RWE szériák), melyekből a dél-alföldi térség szerényen (talán nem véletlenül?) részesült (Gyula és Kiskunhalas üzemegységek 7-7 darab Econellt, Szeged, Makó, Szentes üzemegységek 2020. januárjában pedig 5-3-2 darab Inovellt kaptak). A beszerzések oroszlánrésze viszont az egykori ÉMKK és KMKK Zrt. szolgáltatási területeire futott be (illetve Pest megye részesült még, szintén a nagyszámú, bérelt autóbusz pótlására), így az ott kiváltott járművek a ranglétrán lecsúszás helyett költözködésbe kezdtek. A célállomás pedig nem lett más, mint Bács-Kiskun és Csongrád megye.
Egy kis spoiler a továbbiakra :)
Az „új” járművek december utolsó 2 hetében kezdtek felbukkanni. Az autóbuszok Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar, Heves, Jász-Nagykun-Szolnok és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyék különböző telephelyeiről lettek átcsoportosítva. A buszok cseréje az év utolsó napjaiban történt: a Partiscum Busz Kft. autóbuszai, valamint az M6LOG-tól bérelt autóbuszok december 31-ig közlekedhettek. Ez alól kivételt jelentett a 10 darab VDL Ambassador, melyeket már október hónapban visszaadtak tulajdonosának, valamint az a 4-5 darab Intouro, mely ekkor már Százhalombattán tartózkodott javításra várva - többek között a PCT-142 is, mely még október hónapban szenvedett balesetet, így az a jármű sem közlekedett már ekkor. A cseréket tehát december 31. és január 1. között kellett – felmenő rendszerben - elvégezni. Természetesen semmit sem bíztak a véletlenre: a jobban sújtott kecskeméti térségbe az egykori DAKK területéről további 10-12 autóbuszt csoportosítottak át: így került többek között a GVM-410, vagy a 2019 őszi fóti kontingensből a HHY-832 és a JID-085 a hírös városba (a gyulai Econellek okán), de a kiskunhalasi járműátadásnak köszönhetően az ott felszabaduló autóbuszok közül is érkezett néhány, például a korábban szegedi illetékességű HLV-885. A térség kevésbé frekventált fordáin közlekedő Mercedes-Benz Tourismo RH autóbuszok közül több kocsi került valamilyen, a kecskeméti Mercedes-Benz gyárat kiszolgáló járatra, hiszen itt is számos Partiscum Buszos kocsi közlekedett. De mivel az átcsoportosított autóbuszokból is kerültek Daimleres fordákra, így az első hetekben még elég színes kavalkád uralkodott az év végi leállásból ébredező autógyár előtti buszállomáson…
A fiatalabb és a korosabb, de jó állapotú autóbuszokat jellemzően a Volánbusz fordarendszerébe frissen visszatért Partiscum Buszos fordákra helyezték (MB Intouro helyett), az "alsó 10.000" pedig ment a műszaki tartalékok közé, ahonnan a kevésbé reményteleneket ismételten fordára vezényelték. A 10 darab Csongrád megyei Inovell 12 átadását követően az így felszabadított kocsikkal további buszokat tudtak cserélni, de jellemzőbb volt, hogy a buszok egymással cserélgettek helyet.
A következőkben típusonként haladva fogjuk végignézni, hogy milyen autóbuszok érkeztek 2019. utolsó napjaiban, illetve 2020 tavaszán. A járművek életútjainak teljeskörű felsorolásától eltekintek, mivel az alapvetően tartalék járművekként történő felhasználás miatt a korábbi évekre jellemző, megyék közötti operatív átcsoportosítások most sem szűntek meg, ennek felgöngyölítését a nálam több szabadidővel rendelkezőkre bízom inkább. Noha az elmúlt egy év alatt valamennyi autóbusz dokumentálása megtörténhetett volna, ez sajnos mégsem fedi teljesen a valóságot, ezért hát a képgalériáknál mondhatni a „teljesség igényét” nélkülözni szükséges.
Ikarus 256.42
Furcsa ezt leírni, de 2020-ban addig még a térségben sosem látott Ikarus 256-osok jelentek meg… Minden bizonnyal a gyors beavatkozás reményében, illetve az „adományozó” térségek szintén nem kiapadhatatlan új autóbusz-forrásai végett érkezett a DUD-898, DUD-976 és FVJ-489 triumvirátus Kecskemétre, illetve Szegedre. FVJ-t a nyár folyamán, műszaki vizsgája lejártát követően leállították, a ’898 Bajára került, a ’976 viszont e sorok írásakor még továbbra is Kecskeméten volt megtalálható.
Ikarus 395
Az öregfiúk csapat képviseletében az alábbi járművek érkeztek, kivétel nélkül Csongrád megyébe:
- Szeged: EKM-631, ERG-883, GBG-586
- Makó: GBG-593, JMN-962
A szegedi autók karrierje nem sikerült túlzottan acélosra: még a járványhelyzet alatt, áprilisban eltűnt az utakról mindhárom EAG. ERG-883 esetében talán összesen, ha 4-5 munkanapról lehet beszélni, melyet végig bírt dolgozni, de az EKM sem volt sokkal kitartóbb nála. Szintén áprilisban állt le Makón a JMN-962, míg a másik autóbuszt Szegedre átadták az ősz folyamán, mely azóta is közlekedik.
Ikarus C56
Az átcsoportosítások legnagyobb létszámát az Ikarus C56 adta. A különféle altípusokból (.22, .32 és .42) összesen 18 darab érkezett, továbbá egyes krónikák szerint a kunszentmártoni MMP-278 is megfordult néhány hétig Kecskeméten, erre vonatkozólag azonban konkrétabb bizonyítékot sajnos nem találtam. Elosztásuk a következőképp indult:
- Kecskemét: FIY-431, GVM-404, HCA-745, HCA-795, HCA-796, HCA-797, HHG-115
- Makó: HCA-798, HLD-897
- Szeged: HCA-743, HCA-744, HCP-098, HIV-475, HXT-663, KUU-215, KUU-270
- Szentes: FIY-430, FLX-176
A Szentes számára átadott Classicokat különös érzékkel sikerült kiválasztaniuk az illetékeseknek, hiszen alig egy hónappal később, februárban már leállításra került az FLX-176, majd májusban a FIY-430 is követte azt. Ugyanígy járt még Szegeden a HIV-475, illetve a KUU-270 is. HCA-744 és 745 követték társaikat és Kecskemétre szegődtek, ahogyan a KUU-215 is Orosházára vándorolt még a nyár vége felé. Bajára pedig az ősszel a HHG-115 került le. A vizsgált térségen kívülre került a HLD-897 (Eger, frissítve: 2021. 03. 08.), illetve az ősz folyamán Szolnok is megkapta Szegedről a HCP-098-at.
Ikarus E95
Összesen kettő példány érkezett, azonban mindkettőnek volt már köze ehhez a térséghez:
Kecskemétre került Mátészalkáról az FSJ-933, illetve Nyíregyházáról a valaha volt Borsod Volános GHP-407. FSJ-933 ugyan nem Kecskemétre, de éveken át járt Debrecenből Szegedre, míg a GHP pedig a Miskolc – Kecskemét viszonylat törzskocsija is volt egykoron.
Irizar Century III. 13.7
Kronológiailag egy kicsit most tért és időt ugrunk: következő járművünk az év eleji átcsoportosításba nem került bele, helyette áprilisban landolhatott Kecskeméten. A Volánbusz Zrt. fóti távolsági állagából érkező PEU-975 a még Pest megyei szolgáltató utolsó, külső partnerektől bérelt Tempo100-as flottájának tagjaként valószínűleg már csak másod- harmadhegedűs lehetett, emiatt és a térség távolsági járműínsége miatt is dönthettek az átadása mellett.
MXU-918 helyett egy Szentes - Budapest járattal
Kravtex Credo EC11:
Egységesen 2004-ben gyártott autóbuszokat hozott az új év ebből a típusból:
- Hódmezővásárhely: FLG-109
- Kecskemét: JJS-729, MMJ-892
- Szeged: JFC-064, RWA-142
A kezdeti leosztás annyiban változott a fentiekhez képest, hogy a szegedi JFC-064 Kecskemétre került átirányításra, illetve a hódmezővásárhelyi kocsit a műszaki vizsga alkalmával pedig átrendszámozták – új plakettje a SET-506 lett.
Kravtex Credo EC12:
A „legnagyobb létszámú típus” versenyének képzeletbeli dobogóján, a második helyén rögtön egy holtverseny alakult ki. Az egyik fél ebből a Credo EC12: összesen 14 darab érkezett, melynek több mint fele már az újabb – általam csak Csepel Union homlokfalasnak hívott – változatból (8) került ki, a maradékot a régi homlokfalúak jelentették. Érdekesség, hogy az utolsó, még 2008-ban régi homlokfallal átadott EC12-k egyike, az LHT-930 is belekerült eme illusztris társaságba.
Az elosztásukat már kérnetek sem kell:
- Kecskemét: KLF-224, KLF-225, KLF-229, LKN-602, NOC-279, NOC-294
- Makó: KGC-952, KGC-953, LKN-232
- Szeged: LHT-930, LHT-932, LHT-933, LNV-753, NOC-271
2020. januárjában, a Csongrád megyébe leszállított 10 darab Credobus Inovell 12 végett néhány járművet vissza lehetett adni eredeti felhasználási helyére. Így a felsorolt autóbuszok közül, kb. 3 hét elteltével visszatért Egerbe a KGC-953 és a NOC-271. Makóról az LKN-232 Szegedre került, ahol azóta már egy kisebb arculatváltáson átesve (lásd majd a képeknél) állandó fordán közlekedik, az LNV-753 pedig néhány hétig Hódmezővásárhelyen és környékén is megfordult.
MAN A72 SÜ363
Az egykoron a Borsod és a Hajdú Volán állományában előforduló „piros MAN-ok” két hírnöke (FKE-791, FKE-792) - immáron eredeti osztrák arculatától megszabadítva – Kiskunhalason kezdte az új évet. A halasi térség kisebb érintettsége (itt tulajdonképpen kettő darab bérelt MB Intouro volt, melyeket „darabra” nem kellett pótolni), illetve az autóbuszok hatékonyabb kihasználása miatti cseréket követően hamarosan más területre vezényelték át a járműveket: FKE-791 Kecskemétre, FKE-792 pedig először Kecskemétre, majd onnan Bajára került. A 791 – hasonlóan FLG-109-hez – a tavasz folyamán új rendszámot - RWZ-931 - kapott, a 792 pedig 2020. május 12-én „közfeltűnést keltő” balesetet szenvedett a dél Bács-Kiskun megyei Dávodon. A járművet az ősz folyamán sikerült helyreállítani és azóta is Baja foglalkoztatja.
MAN A74 SL223
A dél-alföldi térségben abszolút jól ismert típusból kettő példányt hozott a se nem katolikus, se nem ortodox időszámítás szerint ténykedő Jézuska: Szeged az FJY-066-ot, míg Szentes az IRV-226-ot kapta meg Egerből. A sárga rendszámos MAN Szeged után megjárta Hódmezővásárhely, illetve Kecskemét forgalmi üzemegységeket is, majd visszatért az immáron Csongrád-Csanád megyére hallgató térségbe, míg az IRV pedig Szegedre költözött.
Setra S 315 UL
Amire aztán végképp nem mertem volna fogadni, az a ceglédi és a monori térségből unalomig ismert, a német Bundeswehr flottakezelő cégétől 2009-ben megvásárolt Setrák felbukkanása volt. Az autóbuszok ekkor már többségükben üzemszerűen nem közlekedtek eredeti, Pest megyei felhasználási területükön. A 10 darab autóbusz egy részét – jellemzően az egykori monori példányokat – már Dunaföldvárról, egy használt járműkereskedés udvarából hozták el, illetve, ha úgy nézzük, akkor vissza. E sorok írója 2019. decemberének második felében, Kecskeméten szemtanúja volt egy körülbelül 5 tagú, gyanúsan az 52-es út felől a városba érkező Setra konvojnak. Az autóbuszok ekkor már az áttelepítés folyamatában jártak. És hogy mit kerestek Dunaföldváron? A járműveket a Volánbusz egykoron lízingszerződés keretében szerezte be, így azok lejártát követően a járműveket – információim szerint bizományi jellegű értékesítés keretében – a bérbeadójuk átadta a már említett dunaföldvári kereskedésnek. Majd a veszély közeledtével a járműveknek ismételten lett helyük a Volánbusz állományában… És hogy melyikeknek?
- Kecskemét: LLD-159, LNK-231, LNK-239, LNK-242, LNK-244, LNK-246, LNK-254, LNK-255, LNK-256, PSS-352
Az autóbuszok nem hagyták el (talán nem véletlenül) a kecskeméti üzemegységet, cserébe viszont több példány tartósan Daimleres fordára került, illetve a Kecskeméthez tartozó Kiskunfélegyháza telephely is fordán tartósított 1-2 példányt.
Volvo 8700LE
Talán „véletlenül”, de lehet, hogy szánt szándékkal, egy „norvég Volvo” is érkezett Kazincbarcikáról. A Kecskemétre telepített autóbusz típustársaiból annak idején a térség szintén részesült, így a jármű elvész a többi között… Azonban ez mégsem igaz, elég csak megnézni a képet:
Volvo B7R/B12B(LE) Alfabusz Regio
Nincs Volán-társaság és egy megye sem Alfabusz Regio nélkül! Ez sajnos nem teljesen helytálló, de az biztos, hogy a dobogó második fokán már türelmetlenül várakozó Credo EC12-k mellé megérkeztek – szintén 14 darabbal – a többségében borsodi eredetű járművek. Az ős, B7R alvázas kiviteltől kezdve az utolsók között gyártott, 13 méteres változatig a típus jellemzőbb verzióiból mind érkezett néhány példány, az alábbiak szerint:
- Kecskemét: FKE-796, FKE-797, FKE-798, FLG-166
- Makó: JHF-088, JIN-713
- Szeged: FKE-101, FLR-863, FLR-865, JIM-371, KAF-392, KMB-044, KMB-045, LKT-229
A már említett januári enyhülés – és a máshol keletkező járműhiány – végett a szegedi FKE-101, illetve az FKE-798 visszatért korábbi térségébe. Márciusban az FKE-797 is hazatért, míg az FKE-796 mondhatni „eltűnt a radarképről”. Sajnos azóta sem sikerült a jármű itteni életútját feltárni, az Ügyfélkapuról lekérhető adatok alapján a jármű 2020. júniusa óta áll „valahol” lejárt műszakival… (frissítve: 2021. 03. 08.: FKE-796 azóta elkészült és Kecskeméten üzemel) További érdekesség, hogy a „népi hírmondók” szerint az FLZ-188, illetve az FKE-795 rendszámú, szintén borsodi járműveket is elhozták, azonban ezekről további konkrétumokat nem találtam. Vélhetően az autóbuszok csak ki lettek jelölve, de végül nem „diszlokáltak” velük.
Always Look on the Bright Side of Life…
A fenti angol bölcsességgel a Monty Python társulat híres filmje óta mindannyian tisztában vagyunk és sokszor érezzük is igazságtartalmát a mindennapokban. A fentebb részletezett, a járműparkot sajnos nem éppen felfelé ívelő pályára állító kényszerintézkedés ellenére néhány, a térséget pozitívan érintő intézkedésről is be lehet számolni. A Volánbusznál ekkoriban zajlott egy országos intézkedés, melyben a cég távolsági forgalmú autóbusz-állományát igyekeztek a jogelőd társaságok nem minden esetben hatékony felhasználása alól felmenteni. Ennek keretében számos, távolsági forgalomra alkalmas autóbusz áttelepítése kezdődött meg. A vizsgált területre összesen 7 darab autóbusz érkezett így, melynek „ára” egyrészt a helyközi állomány kissé fájdalmas feldúsítása, valamint a távolsági feladatokat is ellátó MB Tourismo RH buszok kényszerű helyközi fordákra helyezése volt. Ahonnan az új jövevényeket elvitték, ott értelemszerűen nem értékelték nagyra az intézkedés csomagot, azonban a fogadóhelyeken sok esetben valóban ésszerűbb feladatokat kaptak a járművek. Nem kell sokat gondolkodni azon, hogy jellemzően Neoplan Tourliner és Volvo 9700H UG autóbuszok érkeztek – immáron Békés megyébe is – mégpedig az alábbiak szerint:
Neoplan Tourliner SHD/SHDL
Az elmúlt évek M3/III. járműkategóriájú autóbusz beszerzéseinek egyértelmű nyertes típusából 4 darab érkezett, ebből 1 példány a háromtengelyes (PZW) széria tagja. Leosztásuk a következő:
- Orosháza: PNG-041, PNG-043, RLT-910
- Hódmezővásárhely: PZW-174
Orosházán részben egy flottafiatalítás történt: a korábban Szegeden dolgozó MAY-568, illetve a Hódmezővásárhelyről átcsoportosított NIJ-363 helyére Karcagról és Hatvanból érkezett a két PNG, mindkettő a leváltott autóbuszok fordájára (Orosháza – Budapest) került. Az RLT-910 pedig az Orosháza – Pécs viszonylaton dolgozó MAY-567 helyett állt be. Hódmezővásárhelyen a Pécsről érkező PZW pedig a PRF-920 helyére állt be annak kilométerfaló fordájára, a 920 pedig Szegedre került át a kieső, Partiscum Buszos távolsági járművek pótlására. MAY-568 a váltást követően Egerbe távozott, az 567 Békéscsabán maradt.
Volvo 9700H UG
A vizsgált típusból három példányt csoportosítottak át a térségbe. Kettő autóbuszt Békés, egyet pedig Bács-Kiskun megyében helyeztek el a következők szerint:
- Békéscsaba: PRF-924, PRF-925
- Kecskemét: PRF-930
A két békéscsabai autóbusz Szolnokról, illetve Tiszafüredről érkezett: PRF-924 a Békéscsaba – Pécs interkontinentális viszonylat MAN Lion’s Regioját (LXN-695) váltotta, míg a 925 pedig a Békéscsaba – Miskolc relációba állt be. E műveleteknek köszönhetően pedig MCE-074 „hazatért” Szegedre. A kecskeméti üzemegység számára Hatvanból átadott Volvo pedig közvetetten a Partiscum Busz Kft. megszűnésével „elvesztett” PDC-980 pótlására érkezett (Kecskemét – Pécs), az autóbusszal azonban a 2020-as év tapasztalatait átgondolva nem kifejezetten csak Pécsre járnak…
A cikkírás szándékának felmerülésekor nagyjából itt tartott a történet. Aztán megérkezett a járvány, majd a közel 1,5 hónapos leállást követően a világ újra mocorogni kezdett. Ebből már sejthető, hogy még valami történt, amivel foglalkozni fogunk… És ez így is lesz. Volumenét tekintve messze elmarad az előző bekezdésekben taglaltaktól, azonban érdemes számításba venni:
A járványhelyzet legsúlyosabb időszakában a kecskeméti Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. (Daimler) gyára – számos más autóipari céghez hasonlóan – többhetes kényszerleállást tartott. 2020. április 28-tól azonban ismételten felvették a termelést, a leállás előtti műszakrendtől merőben eltérő módon. A korábbi 8 és 12 órás műszakok helyett két, nagyjából 10 órás műszakot hoztak létre, melyek 06:00 – 16:00 és 18:00 – 04:00 között dolgoztak, biztosítva ezzel az egymást váltó műszakok közti érintkezések minimalizálását, illetve a köztes fertőtlenítéseket. Ezzel a speciális műszakrenddel hétfőtől szombatig, 2020. április 28-tól augusztus 2-ig dolgoztak, majd másnaptól ismételten visszaállt az 5 napos, kettő- és három műszakos munkarend. Ezen időszak cikkünk témájához természetesen a dolgozói szállítás pontján kapcsolódik.
A leállás előtti időszakban a gyárhoz közlekedő menetrend szerinti járatok túlnyomó többségére a Bács-Kiskun megyei üzemegységek (abszolút többségben Kecskemét, illetve néhány jármű erejéig Kiskunhalas, Kalocsa) biztosították az autóbuszokat, kivételt jelentettek ez alól a Csongrád megyéből érkező járatok (Szeged, Szentes). A Partiscum Busz Kft. kivonulása miatti kényszerűség okán az év elején már bizonyos, megyén kívüli területek esetében az ott illetékesebb üzemegységeket is be kellett vonni a játékba: a Jász-Nagykun-Szolnok, illetve Békés megye felől érkező járatokon megjelentek a szolnoki, kunszentmártoni és szarvasi illetőségű autóbuszok is. Azonban még mindig a kecskeméti járművek adták a flotta több, mint felét, ez pedig a speciális műszakrend bevezetését követően súlyosabb járműhiányt eredményezett. Hogy érthető legyen: a klasszikus be- és elszállítási rendben a munkába igyekvő dolgozókat szállító autóbusz a műszakváltás lezajlását megvárja és hazaviszi a munkából távozó dolgozókat, ebben az esetben ugyanarról az eszközről beszélünk. Itt azonban kis időkülönbséggel el kellett szállítani a végzőket, de a járatok „hazaérkezése” előtt már el kellett hozni a munkába indulókat is. Az így kialakult hatalmas meddő teljesítményekről (mind a hazaszállítást, mind a beszállítást végző jármű az egyik irányban üresen kellett, hogy közlekedjen) nem is beszélve… Mindez pedig a járműszükséglet duplázását eredményezte. Eleinte a csökkent menetrendi teljesítmények okán helyből meg tudták oldani a járműkiadást, májusban azonban már be kellett avatkozni. Ez pedig nem jelentett mást, mint újabb autóbuszok átcsoportosítását az egykori ÉMKK/KMKK szolgáltatási területéről.
Kifejezetten a Daimler-műszakváltás járműigényének biztosítására érkeztek:
- Ikarus 395: FLM-533, GBG-255 (Salgótarján); HKZ-362, LXG-834 (Gyöngyös)
- Irizar InterCentury II. 12.35: FLR-813 (Ózd)
- MAN A72 SÜ313/363: FLX-280, FLX-281 (Gyöngyös); JPE-639 (Debrecen), MFL-013 (Hajdúszoboszló)
- Mercedes-Benz 633.05 Intouro: NTL-982 (Miskolc)
Összesen tehát 10 darab autóbusz érkezett e segély keretein belül. A járműveket szigorúan véve a műszakváltás járműlétszámára tervezték, de az időközben beindult cserélgetések miatt több járművet más feladatokon vetettek be, helyettük pedig alkalmasabb eszközöket forgattak be a Daimlerhez. Az autóbuszokat augusztus hónapban, jellemzően 15. és 31. között adták vissza eredeti felhasználójuk részére. Utolsóként az ózdi FLR-813 távozott.
Összegzés
Néhány, ilyenkor már „kötelezőnek” mondható számított adatot hoztam cikkünk főszereplőiről:
- a kérdőjeles autóbuszokat leszámítva összesen 95 darab járművet csoportosítottak át: ebből 88 darab kifejezetten a távozó autóbuszok pótlására szolgált, a maradék 7 pedig a távolságis kocsik cseréjét követően érkezett
- a fenti mennyiségből 15 darab autóbuszt visszaadtak előző felhasználója számára, 2 járművet más (nem a küldő) területre csoportosítottak át, valamint 10 autóbusz leállításra került
- igyekeztem összegezni azt, hogy összesen mennyi üzemegység adott autóbuszokat a dél-alföldi régió számra: ha a monori térségből származó Setrák esetében a kereskedésben töltött időt nem számítjuk, akkor 26 forgalmi üzemből származnak az „új” járművek
- a legkevesebb autóbuszt Fehérgyarmatról, Karcagról, Kunszentmártonból, Mezőkövesdről, Mezőtúrról, Pécsről, Tiszafüredről, Törökszentmiklósról, illetve Fótról hozták el (LHT-932, PNG-041, HCA-798, HIV-475, MMJ-892, PZW-174, PRF-925, GVM-404, PEU-975), a legtöbbet pedig Egerből
- összesen 8 üzemegység kapott az autóbuszokból: a legtöbb autóbusz Kecskemétre került, a legkevesebb járművet pedig Hódmezővásárhely, Békéscsaba és Kiskunhalas (2-2-2 darab) kapta
- az érkező flottából a legidősebb jármű az 1993-as évjáratú LXG-834 (egykoron DZL-092), míg a legfiatalabb pedig a 2019-es RLT-910. De mivel az LXG csak időszakosan vett részt a térség közlekedésében, így az állandóra áthelyezett járművek közül is hirdetek győztest a legidősebb kategóriában: a potenciális versenyzők mindegyike 1994-ben épült, az eltérő alváztípus (és az ebből fakadó eltérő számozás miatt) az EKM-631 és a JMN-962 megosztva érdemelhette ki ezt a címet.
Azt, hogy a járművek az érintett forgalmi térségek járműveinek átlagos életkorát mennyivel tolták meg, azt a minden eddiginél is rugalmasabban változó járműállomány ismeretében már nem vállaltam egzaktul kiszámítani…
Egyértelműen izgalmasan zajlott a 2020-as év első fele a Dél-Alföldön. A 2019 őszén, még frissen életbe lépett átszervezések, a Partiscum Busz Kft. és nagyarányú járműflottájának elvesztése együttesen egy szép felvezetést adott a 2020-as évnek. Mint látható, alapvetően ezt a problémát is meg lehetett oldani, természetesen ennek is megvolt a maga nem csekély ára. A közeljövőben csak remélni tudom, hogy a térség mostanra már jelentősen elaggottá vált járműállományának frissítésére ténylegesen új járművek is érkeznek majd! Noha egyesek szerint a korábbi, DAKK-os járműgazdálkodás miatt ez a térség nem érdemel semmit a lovaskocsin kívül, természetesen az itteni, fizető utazóközönségnek, de az autóbusz-vezetőknek sincs felelősségük abban, hogy korábban milyen járműgazdálkodás zajlott a térségben. Hiába szép a HXT-663, ennél azért már több kell errefelé is. Járműbeszerzésből az idei évben nem várható hiány, a többit majd a járműgazdálkodással foglalkozók beosztják. Bízzunk a legjobbakban!