Közlekedési Osztály

Facebook

Keresés

Figyelj ránk:

Tovább a Facebook-ra

Érdemes megnézni

  • Aaron-Művek
  • bobalt.hu
  • BusWorld blog
  • Busport Online
  • Busztípusok
  • Csengessünk Blog
  • CsigaOvi-blog
  • Győri Buszok Katalógusa
  • Gábrisvitéz
  • HBweb
  • Hajmási Tibor honlapja

Címkék

alba volán (9) alfabusz (13) alfa regio (9) autosan (6) bács volán (5) bakony volán (5) bécs (7) bkv (7) blaguss (6) budapest (5) credo (38) dakk (16) ddkk (5) dr.richard (5) eag (30) gemenc volán (10) honvédség (5) ikarus (65) Ikarus (6) irisbus (21) irizar (11) isuzu (5) iveco (7) kapos volán (7) karosa (10) kisalföld volán (12) kmkk (6) kunság volán (12) magán (36) man (53) máv (18) mercedes (32) mercedes-benz (35) műszakváltás (8) neoplan (17) pannon volán (7) partiscum busz (5) postbus (5) rába (19) scania (5) setra (38) siemens (5) skoda (8) solaris (11) sor (7) tatra (6) tisza volán (13) van hool (6) vasút (20) vértes volán (8) volánbusz (22) volvo (48) wien (7) zala volán (6)

Egyéb

Az 51-es körzet

Az 51-es körzet

›
Az 51-es körzet

2019/4/30 : Száguldó fotóriporter Szólj hozzá!

Magam sem tudom, hogy időről-időre miért laposodik el nálam a blogíráshoz való kedv, de mai bejegyzésünkkel nem erre keressük a választ… Az viszont biztos, hogy Magyarország közforgalmú autóbusz-állománya évről-évre formálódik és változik. Így a halogatásra ítéltetett témáknál megvan a veszélye, hogy hamar aktualitását vesztik… Így jártam most a Budapest – Baja távolsági vonalcsoport bemutatására szolgáló cikkemmel is, melyhez az elkövetkező képanyagot még 2018 nyarának végén készítettem. Ahogy látni fogjuk, a járművek jelentős része már biztosan nem közlekedik se Bajára, de még csak Kalocsára sem. Bízom benne, hogy erre a kis visszatekintésre azért így is akad majd érdeklődő!

boritokep.jpg

Az 51 sz. Budapest – Hercegszántó országhatár között húzódó főúton zajló távolsági közlekedés a hazai, belföldi távolsági autóbusz-hálózat ősi elemének mondható, jelenlegi ismereteim szerint Baja és a Főváros között az első, állami szervezésű járatok a II. világháború befejeződését követően, a MÁVAUT üzemeltetésében még 1945-ben elindultak. A szolgáltatás azóta is folyamatos és mint majd az alábbiakban látni fogjuk, több, helyenként igencsak érdekes viszonylat is üzemelt a vizsgált vonalcsoportban.

fortepan_4537.jpg

Korai Ikarus 55-ösök Solton, az Aranykulcs téren

Kép forrása: Fortepan

A vonalcsoport napjainkban az alábbi autóbuszvonalakból áll:

  • 1110 Budapest – Solt – Kalocsa – Baja
  • 1111 Budapest – Solt – Kalocsa – Jánoshalma
  • 1113 Budapest – Solt – Kalocsa – Baja – Bácsalmás

 Az 1110-es vonalon a DAKK Zrt. és a Volánbusz Zrt. üzemeltet járatokat, míg az 1111 és az 1113-as vonalakon csak a Volánbusz üzemeltet járatokat, tulajdonképpen ezen relációk kialakulása óta. A három fő irány kialakulásának főbb lépcsőfokai a következők:

  • Az 1960-as évek közepéig egy viszonylat létezett, az 1025 Budapest – Kalocsa – Baja, mely az ötvenes évek második felében Garáig került meghosszabbításra;
  • Az országos autóbuszvonal-átszámozást követően az 1025 új vonalszáma az 1100 lett, illetve 1101-es vonalszámmal különvált a Budapest – Baja - Gara viszonylat, továbbá létrejött az 1102 Budapest – Kalocsa – Jánoshalma autóbuszvonal;
  • Még a ’70-es évek közepén a jánoshalmi viszonylat meghosszabbításra került Bácsalmásig, valamint létrejött az 1103 Budapest – Dömsöd – Tass autóbuszvonal is (majd 1980-tól „visszaszelídült” helyközi vonalszám alá);
  • 1983-tól az 1100-as vonal megnevezése annak gyűjtőmező jellegéhez történt igazodás miatt Budapest – Solt – Kalocsa lesz, a továbbközlekedő járatok teljeskörű ismertetése a meglévő Budapest – Baja – Gara menetrendi mezőben történik;
  • 1985-től a bácsalmási járatpár közlekedése egészen 1994-ig szünetel;
  • 1987-ben ismételten átszámozzák a magyarországi helyközi- és távolsági autóbuszvonalakat, kialakítva ezzel a ma is ismert számozási rendszert. Ekkortól az 1100-as vonal az 1110-es számot kapja (továbbra is Budapest – Solt – Kalocsa gyűjtőmezőként), a jánoshalmi irány az 1111-es számot kapja, míg a garai reláció az 1114-es vonalszámra kerül;
  • 1989-ben a Budapest – Gara viszonylatban, eltérő végállomásként és az 55-ös úton - Felsőszentiván - Tataházán át - közlekedéssel szerepeltetve feltűnik a mai útvonalon közlekedő Budapest – Baja – Bácsalmás viszonylat;
  • 1995-ben újabb átszervezés: az 1110-es menetrendi mező ismételten a Budapest – Solt – Kalocsa – Baja viszonylatot jelenti;  1113 Budapest – Solt – Kalocsa – Baja – Bácsalmás néven önálló mezőt kap a bácsalmási irány (kialakítva ezzel a mai kínálatot és útvonalat), ezzel egyidőben a jánoshalmi irányból kikerül a szüneteltetett bácsalmási járatpár és helyette bekerül egy Budapest – Hajós – Budapest járatpár (1999-ig); míg az 1114 Budapest - Gara vonalon nem marad más reláció, csak a névadó; az ütemes menetrend bevezetését pedig már nem érhette meg a garai járatpár sem.

gara.jpg

Vasárnapi pihenő Garán

Az évtizedek alatt természetesen további autóbuszvonalak is tartoztak ehhez a vonalcsoporthoz, melyek hosszabb-rövidebb ideig szintén ennek a térségnek a közlekedését bonyolították. A teljesség igénye nélkül következzen néhány, mára már megszüntetett viszonylat:

  • 1099 Budapest – Dunavecse – Ráckeve/Solt – Dunaföldvár (1975-ig)
  • 1109 Budapest – Solt – Kiskőrös – Kelebia (az 1993-as kezdéskor a Volánbusz részéről 2 járatpár, a Kunság Volántól 1 pár Tompa – Budapest – Tompa; 1994-től a kelebiai Volánbuszos járatpár szünetel, Budapestről csak vasárnaponként van Kelebiára járat; 1995-től pedig csak a Tompa – Budapest – Tompa marad meg 2006-ig; akkortól pedig a menetrendi mező Budapest – Solt – Kiskunhalasra változik és csak pénteki/vasárnapi rásegítő járatok maradtak egészen a 2012-es megszüntetésig)
  • 1116 Budapest – Solt – Kalocsa – Szekszárd (a viszonylat 2004-ben létesült a megelőző évben, a majdani M9-es autópálya első ütemeként átadott Szent László-híd által biztosított új útirány kihasználása végett – ebben az évben a Szeged – Kalocsa relációban is kísérleti jelleggel 1 járatpár meghosszabbításra került Szekszárdig. 2005-ben viszont a Kalocsa – Szekszárd szakasz közlekedtetése szünetel, majd néhány évvel később az 1116-os vonal is „megszűnt”)
  • 1117 Budapest – Kalocsa – Baja – Hercegszántó (2011-2012 között, a Bács Volán által üzemeltetve; 1 darab járat (!))
  • 1118 Budapest – Solt – Kalocsa – Baja – Mohács – Pécs – Harkány (2011-2014 között, Volánbusz üzemeltetésben; 1 járatpár)
  • 1119 Budapest – Solt – Kalocsa – Baja – Bácsbokod – Bácsalmás (2011-2014 között, Bács Volán üzemeltetésében; 1 járat Bácsalmás – Budapest, 1 járat pedig Budapest – Baja viszonylatban)

Nem tartozik szorosan a vizsgált távolsági tengelyhez, de mindenképp érdemes megemlíteni a Duna túlpartja felől érkező kiszolgálásra tett kísérleteket is, melyek összességében nem is bizonyultak kérészéletűnek:

  • 1131 Budapest – Szekszárd – Mohács – Harkány/Baja (1991-1996 között, Volánbusz üzemeltetésében; 2 pár járat)
  • 1126 Budapest – Dunaújváros – Szekszárd – Bátaszék – Baja (1996-2013 között; az 1131-es mezőben szereplő bajai járatokat kiemelték egy önálló mezőbe; később egy járat megszűnt és az azt teljesítő jármű az 1110-es vonalon végzett járattal tért vissza Budapestre)

jelky.jpg

Jelky Expressz Szekszárdon át Bajára

A következő galériában néhány, az elmúlt évtizedekből származó és cikkünkhöz kapcsolódó menetrendi mezőt gyűjtöttem össze. Ezek közt megtalálhatóak a szűken vett bajai irányhoz tartozó, illetve a vonalcsoporthoz többé-kevésbé hozzátartozó viszonylatok menetrendi lapjai is:

  • Gyűjteményem legrégebbi darabjából, az 1960-as nyári kötetből származik ez az oldal, mely tartalmazza az 51-es úti távolsági forgalom teljes kínálatát
  • 1979/1980-as 1. (belföldi távolsági) kötet, 1101-es vonal menetrendje. A Baja - Esztergom járatot már a 9. Volán közlekedtette.
  • Szintén ugyanebből az évből az 1100-as vonal menetrendjét láthatjuk... Ekkor már jelen van a Budapest - Szelidi tó járat és a jobbszélen szerénykedik egy Budapest - Tass, Dunagát is.
  • A nap utolsó járatai ekkor még csak Dömsödig közlekedtek
  • Ekkoriban még egészen jó minőségű papírt alkalmaztak a könyvek készítésekor. Hogy mindezt miért említem meg? Nemsokára kiderül...
  • Kedvező időben indult vissza a Szelidi tavi járat Budapestre
  • Az első bácsalmási útirány, illetve a később helyközi vonalszámon tovább üzemelő Budapest - Tass autóbuszvonal menetrendje
  • A válsztott legendás évszám: 1988 - a járatok immáron 6. éve a BNS-től indulnak. A járatszám pozitív, a menetrendkönyv papírjának vastagsága és minősége viszont negatív irányba változott 1979 óta...
  • Ekkor már ‘Nem közlekedik‘ státuszban szerepelt a hagyományos Budapest - Bácsalmás viszonylat, de a háttérben már kibontakozóban volt a napjainkban is ismert útirány.
  • Erősen gyorsjárati jellegű közlekedés nyomai fedezhetők fel az 1114/15-ös járat megállási rendjében
  • 1999 - a járatsűrűség már az újkori, felfuttatott mennyiséget reprezentálja. Eltűntek a nem odaillő betétjáratok...
  • Az egykori Budapest - Kelebia vonal maradéka, mely a legtovább közlekedett, illetve a mai kínálatához hasonlító Budapest - Jánoshalma vonalak menetrendjei
  • És ha már megidéztük a kelebiai vonalat, álljon itt az 1993-as nyitómenetrend, ami tulajdonképpen a leggazdagabb kínálatot jelentette az 1109-es vonalon
  • Hosszú éveken át ez volt az 1126-os, Szekszárdon át Bajára közlekedő autóbuszvonal menetrendi kínálata

A térség közlekedésének történelmével kapcsolatos ismeretanyagaim végesek, tévedések, hiányosságok minden szándékom ellenére előfordulhatnak. Amennyiben az előbbiekben olvasott történelmi adatokhoz pontosabb dátumokkal, vagy esetlegesen kimaradt, rövid életű autóbuszvonalak ismeretével rendelkezik a Kedves Olvasó, úgy szívesen veszem építő szándékú pontosítását!

Napjainkban a vonalcsoport járatai Budapestről, a Népliget autóbusz-pályaudvarról indulnak/érkeznek. Korábban természetesen ezek a járatok is az Engels téri autóbusz-állomásról, majd a Budapest Népstadion autóbusz-pályaudvar átadását követően a BNS-től indultak és oda érkeztek egészen 2002-ig, a népligeti pályaudvar átadásáig. Útvonaluk nem tartalmaz autópálya szakaszon való közlekedést, így az itt közlekedő autóbuszjáratok „csak” országos besorolásúak, kiegészítő jegy váltásával nem terheltek. Az 51-es út mentén fekvő településeken jellemzően a központi buszmegállókban állnak meg – ezáltal és az ütemes jelleg miatt alap helyközi feladatokra is alkalmasak, bizonyos esetekben betérésekkel (pl.: Tass, Dunaegyháza) tarkítva útvonalukat. A Budapest Népliget – Baja díjszabási távolsága 165,4, illetve bizonyos betérési rend esetén 165,5 kilométer. A bácsalmási viszonylat díjszabási távolsága 200,9 kilométer (Baja után itt az 55-ös úton halad tovább Csávoly – Felsőszentiván – Tataháza úton, majd arról lekanyarodva éri el Bácsalmást, a jánoshalmi ág pedig 163,7 kilométerrel számolható.

Az 51-es út mentén számos Volánbuszos autóbusz telephelyezik. Baján a DAKK Zrt. távolsági állományán felül a Volánbusz is telephelyeztet autóbuszokat, de ugyanez a helyzet Kalocsán is, azzal a különbséggel, hogy a DAKK-os buszok Bajára helyközi járatban jutnak el és úgy fordulnak Budapestnek (és persze visszafelé is ugyanez a kotta), míg a kalocsai Volánbuszos kocsik helyben kezdenek és végeznek. A jánoshalmi és a bácsalmási viszonylatokhoz pedig csak a Volánbusz biztosít autóbuszt. Ugyanez a helyzet Solton is, ahol szintén lakik Volánbuszos autóbusz (a DAKK és a KNYKK a helyközi feladataihoz szükséges autóbuszait telephelyezteti itt), természetesen helyben kezdéssel/végzéssel.

Ennyi bevezető után pedig rátérhetünk a konkrét „vonalismereti” túrára is! Természetesen a képek között további információ bon-bonokkal fogom dobálni a Kedves Olvasót, és persze az is evidens, hogy a témához szorosan nem kapcsolódó képek is előfordulhatnak majd.

A vonalcsoporthoz tartozó autóbuszok közül az elsőt a célterülettől kissé távolabb, Jánoshalmán kell keresni. Az egykori Bács és Kunság Volán szolgáltatási területének ezen metszéspontjában lakik egy Volánbuszos autóbusz, mely kezdő- és végző járatait az 1113-as mező járatainak teljesítésével végzi.

dsc_8419.JPG

Multikulti a parkolóban

A jánoshalmi irány Budapest és Kalocsa között az 51-es úton halad, így alkotva szerves részét vizsgálatunk alanyának. A jánoshalmi vonalon, annak létrejötte óta a Volánbusz és annak jogelődjei közlekedtetik a járatokat, ez érvényes a már megszűnt Budapest – Hajós, illetve a Budapest – Jánoshalma – Bácsalmás relációkra is. Hétfőtől szombatig a reggeli órákban indul a busz Budapest felé, vasárnap (= a hetek első munkanapját megelőző napokon) viszont több másik Volánbuszos járathoz hasonlóan később kezd, segítve ezzel a hazalátogatásból a fővárosba visszatérőket. Ezt használtam most ki (és persze korábban is) a jármű megörökítésekor, noha az időadatokat visszanézve durván 20 perccel késtem csak volna le a normál indulást… :)

Következő állomásunk Baja, az 1110-es vonal végállomása. Csak érdekességként megemlítendő, hogy 1979 előtt a Budapest – Baja (és persze a Budapest – Gara) viszonylat járatait a 20. AKÖV/Volán üzemeltette, a területileg illetékes 9. Volán (a későbbi Kunság Volán) az 1970-es évek második felétől kapcsolódott be a járatüzemeltetésbe: az 1979-es távolsági menetrendkönyv tanulsága szerint ekkor 1 járatpárt közlekedtetett a helyi szolgáltató.

Ha már itt járok, nem szabad kihagyni a DAKK Zrt. változatos felhozatalát sem: a Mártonszállásra kijáró 4-es helyi viszonylat meglehetősen fotógén helyszínen kanyarogva halad vissza Bajára.

dsc_8423.JPG

A hajnali indulások már úton vannak, de Baja előtt már egyszer feltűnt előttem az 1113/2 Bácsalmás - Budapest járat, most pedig már a kinézett fotóhelyen várom. Ekkor éppen tartalékjármű dolgozott a bácsalmási Volánbuszos fordán. Ez persze nem indokolja a kijelzőn látható útirányt…

dsc_8430.JPG

Csak a Duna stimmel…

Munkaszüneti nap lévén a Budapestről 5:45-kor induló járat nem közlekedett, így az azt követő járatig hátralévő időt Baján töltöttem el. Baja fontos csomópont is egyben: a budapesti relációhoz csatlakozik számos helyközi autóbusz-viszonylat is, továbbá szintén az órás ütemre épített „pók” hozza össze azokat a településen átvezető 55-ös úti távolsági járatokkal is.

A buszállomás kijáratán fotózni elég snassz dolog, de most célszerű volt:

dsc_8439.JPG

A Szeged – Zalaegerszeg járat akkori fordakocsija, az ex ÉMKK-s Volvo, PDC-980

dsc_8444.JPG

Mögötte indult Szeged felé

Újabb példa a DAKK járműgazdálkodásának érdekességeire: az egykoron a szegedi üzemhez tartozó IOA-584 felújítása előtt nem sokkal távozott Kiskunhalasra, hogy ott több hónapnyi műhelymunka után, immáron ténylegesen rendbe szedve térjen vissza:

dsc_8447.JPG

Az iránytáblázás nem erőssége a honos telephelynek

Még 1-2 fotó a városban és el is telt ez a kényszeróra, irány Érsekcsanád! A Bajától északra található településen az 51-es úti fő tengelyen felül már az 54-es útról érkező távolsági járatokkal is lehet találkozni. Utóbbiak természetesen közel sincsenek olyan nagy számban, mint a fő témát szolgáltató viszonylatok. De mivel a „páratlan” bácsalmásin is egy újabb tartalék, az egykori battonyai IFC-228 érkezett, így abban a pillanatban kiszavazta magát ebből a posztból… Helyette a Jászberény – Baja járatot végző FLC-339-et fogjuk most megnézni:

dsc_8457.JPG

Tyúkitatós dísztárcsa! :D

IFC-228 késése miatt a következő járatra kiszemelt helyre már nem volt biztosított az érkezésem… Így Bátya helyett Fajsz határában álltam meg egy mezőgazdasági szervízúti elágazásnál. Amit nem tudhattam az az, hogy a következő járatom is később ért oda, de végül nem igazán kellett bánkódnom:

dsc_8463.JPG

Végre egy gép az aktuális flottából!

Az ekkoriban itt közlekedő, nagymennyiségű MB Intouro buszokat tényleg nem kell bemutatni senkinek sem. A járművek a korábban itt közlekedő MAN ÜL313-ok helyett érkeztek, így került többek között ilyen autóbusz a bajai, illetve a kalocsai fordákra is, de jelenlegi ismereteim szerint Jánoshalmára is jutott egy ideig a típusból.

Az 51-es úti vonalcsalád következő fontos csomópontja Kalocsa. Itt ágazik el (illetve csatlakozik) a jánoshalmi irány, de ezenfelül a kalocsai telephelyes autóbuszok kezdő- és végző járatai is értelemszerűen ide vezetnek. Az ütemes menetrend bevezetése előtt több, csak Budapest és Kalocsa között közlekedő járatpár is létezett, napjainkban viszont csak a pénteki/vasárnapi rásegítők, másodrészek és persze az itt lakó buszok járatai végállomásoznak itt, a többi járat már Bajáig, illetve Bácsalmás/Jánoshalmáig tovább közlekedik. A Budapest – Kalocsa relációban 1993-ig érvényesült az akkor már Volánbusz névre hallgató Pest megyei (és persze országos) szolgáltató dominanciája, ami persze ismerve a rendszerváltás előtti autóbusz-közlekedés viszonyait, nem meglepő. Az 1993-as távolsági menetrendkönyv szerint ebben az évben kapcsolódott be a Kunság Volán kalocsai üzemegysége is a járatüzemeltetésbe. Majd az ezt követő években tovább nőtt a Kunság és a Bács Volán által üzemeltetett járatok száma (volt olyan év is, amikor 3-3 pár járatot üzemeltettek a Bács-Kiskun megyeiek), a 2011. december 11-től bevezetett ütemes menetrendi közlekedéssel viszont csökkent az akkori Kunság Volános járatok létszáma.

kalocsa.jpg

Otthonosan érezhetik magukat Kalocsán a Volánbuszos autóbuszok

A helyközi járatokat is tartalmazó fotómegállás a már halmozódó késésem miatt elúszott, innentől pedig a forgalom is erősebbé vált. Vágtázó halottkém tempóban irány Dunapataj, hogy a következő bajai járat meglegyen! Elhelyezkedést követően pár percen belül érkezett is az egyik nagyon-nagy hiányzóm az O560 flottából: HPE-289. Egy VW Polo Classic gazdája úgy gondolta, hogy gépjárműve út-idő grafikonját a Volánbuszos cirkáló elhaladásához igazítja. Ami alapvetően szuverén joga, csak ne akkor tenné mindezt, amikor én is ott vagyok… :D :( A kép természetesen ment a lecsóba, ’Patajról pedig rossz szájízzel távozhattam. E szomorúságot enyhítendő megjegyezném, hogy Dunapataj is egy időben a bajai vonalcsoport egyik elágazó pontja volt: noha nem kapott önálló menetrendi mezőt és vonalszámot, de a ’70-es közepétől kezdve létezett egy Budapest – Solt – Dunapataj - Szelidi-tó viszonylat is. A járatpár a Dunapataj szomszédságában található üdülőterületre biztosított eljutást a fővárosból. Jellemzően a nyári időszakban – a menetrendi kiadványok lábjegyzetében meghatározott kezdő- és végdátummal lefedett időszakban – szombati- és vasárnapi napokon közlekedett. Az üdülőjárat egészen a 2000-es évek első feléig, körülbelül 2006-ig létezett; megszüntetését követően került ki az 1110-es mezőből a Dunapataj – Szelidi-tó betérési szakasz is.

Alföldi tájhoz képest egész látványos szakaszon haladhatunk tovább Harta település érintésével egészen Soltig. Az észak Bács-Kiskun megyei város szintén fontos csomópont: a híres Aranykulcs téri autóbusz „állomás” erős távolsági forgalmat bonyolít le az észak-déli, illetve a kelet-nyugati irányban, az 52-es út felől, valamint a Szegedről az 53-as úton érkező távolsági járatok tekintetében is. Tükörképe a Duna jobb partján található Dunaföldvárnak, mely az immáron már egyesített 52-53-as úti forgalmat hozza össze a 6-os úti, szintén erős kiszolgálású távolsági gerincvonallal. További érdekessége, hogy Soltra és az attól északra fekvő településekre (Dunaegyháza, Dunavecse, Apostag) a DAKK Zrt.-n felül már a KNYKK Zrt. dunaújvárosi üzeme is számos helyközi járatot közlekedtet, illetve a Solt közigazgatási területéhez tartozó Újsolt és Nagymajor településrészek kiszolgálását is a túlparti cég végzi Dunaújváros felől. Fő témánk szempontjából egy időben elágazó állomásként funkcionált a ’70-es évek elejéig létezett Budapest – Dunaföldvár, illetve a Budapest – Kelebia autóbuszvonal (és annak későbbi maradékai) számára, napjainkban pedig az 1110-es vonali járatok operatív másodrészei leggyakrabban Soltig közlekednek, illetve Solttól indulnak.

solt_intouro.jpg

A fiatalabbik rásegít az öregnek

Nem is én lennék, ha először nem egy félig OFF témával indítanék… Az időzítés tökéletes: a bajai járat beérkezése előtt van még néhány percünk, így lehetőség nyílik bevárni az interkontinentális Szeged – Bükfürdő távolsági nehézsúlyú cirkálójáratot. Külön jóság, hogy ezen a napon (a közös üzemeltetés végett) éppen az ÉNYKK autóbusza végezte a járatot.

dsc_8470.JPG

De hamarosan befut az első, immáron a DAKK Zrt. által üzemeltetett járat is. A korán kezdő forda megjárta Budapestet és most pedig hazafelé tart, hogy aznap mégegyszer nekifuthasson fővárosi útjának:

dsc_8472.JPG

A solti református templom és a légvezetékek disszonanciája

Solton egyelőre ennyi, a következő órai ütemig ebéd- és kávészünet van tervben. Dunaegyháza az alapjárati rendszernek nem képezi megállási helyét (csak egyes, időszakosan közlekedő járatok esetében), így az éppen érkező bajai járatot a településre vezető bekötőút végén várom meg:

dsc_8475.JPG

Bizony, ez itt már a 'núúdzsenörésön'

A fenti állítás igaz a szintén Bács-Kiskun megyei Apostagra is, ahová szintén csak néhány járat tér be, azonban az alapütem járatai az egykori Kunszentmiklós-Tass – Dunapataj vasútvonal apostagi állomása előtti buszmegállónál megállnak. Apostagon most OFF-olunk egy kicsit: az aktuális Tesco szerződéses járati busz begyűjtése után a Dunaújváros felől érkező helyközi járathoz táboroztam le:

dsc_8482.JPG

Ha valamire nem voltam felkészülve, az nem más, mint az AOA-458…

Bizony-bizony, ebben a térségben már erőteljesen jelen van a túlparti, dunaújvárosi KNYKK üzem, így ennek a busznak a felbukkanása nem meglepő. Ha még azt is hozzávesszük, hogy Apostagon több dunaújvárosi autóbusz is telephelyezik, lassacskán Fejér megyéhez is csatolhatnánk a települést, de ezt most nem tesszük meg. Irány Dunavecse, érkezik a következő járatunk:

dsc_8489.JPG

Erőteljesen szépségdíjas Intouro

Solttól fölfelé már a Budapest – Baja tengely járatai jelentik hétvégente a szomszédos települések közötti eljutási lehetőség alapját. A térségi szolgáltatók közül még ilyenkor a Dunaújváros felől érkező és jellemzően a Solt – Dunavecse szakaszon megjelenő KNYKK-s üzemeltetésű járatok lelhetők fel, a DAKK regionális járatai jellemzően munkanapokon közlekednek. A következő ütem járatát Dunavecse északi végén várom be, addig is időtöltés gyanánt feltérképeztem Szalkszentmártont, ahová még később vissza fogunk térni. De addig is nézzük, mi érkezik Budapest felől:

dsc_8494.JPG

Intouro a susnyásban

A sokféle rendszámtartományból kikerülő M6L.O.G.-os kocsik ezen példányának kifejezetten örültem. De nincs idő a gólörömre, mert haladunk tovább Tass felé! Tass települést szintén csak a település határában, az 51-es út átkelési szakaszán elhelyezett buszmegállókon át szolgálják ki az országos járatok, de itt is akadnak az autóbusz-váróteremig betérők, melyek jellemzően ugyanazok a „lassított” járatok, amelyek Apostag, Szalkszentmárton és Dunaegyháza települések belső kiszolgálását is végzik. A kinti megállóknál azonban többé-kevésbé működő átszállási kapcsolatok adódnak Tasson át Kunszentmiklós, vagy éppen akár az ellenkező irányba, Dunaújváros felé is.

Újabb DAKK-os járat a láthatáron:

dsc_8498.JPG

Az egykoron Szegeden kezdő NIJ-367 továbbra is „lakkcipős” fordában

Elképzelt vonalismereti utazásunk Dömsödnél elérte csúcspontját, ezen a napon feljebb már nem közlekedünk. Egy újabb bajai DAKK-os forda járműve is látókörünkbe kerül most:

dsc_8503.JPG

A 2014 őszén a DAKK Zrt.-nél üzembe állított Volvo 8900-asok egyik különleges altípusa volt a nem alacsony belépőszintű kivitel, melyből összesen 7 példány állt üzembe. A többségét (6 darabot) a bajai üzem kapta kifejezetten a hozzájuk tartozó távolsági járatok végzésére. A budapesti vonalon közlekedő példányok helyett viszont 2016 tavaszán, a Partiscum Busz Kft. MB Intouro autóbuszainak beállításával felszabadult MB Tourismo buszok kerültek Bajára, illetve Kalocsára is, ahonnan egy példány forog át a Baja – Budapest tengelyre. Azonban nem mindegyik kocsit vezényelték más vonalra, maradt még belőlük az 1110-es vonalon is.

Vonalismeretünkből kimaradt még Szalkszentmárton, ahová jellemzően szintén csak a tipikusan autóbuszos „bejárati út” megállóhely végett érkeznek a távolsági járatok, de kivételek természetesen itt is akadnak. Amíg nem érkezik meg a Volánbusz következő járműve, addig nézzük meg, hogy mit is fedeztem fel itt néhány órával korábban:

dsc_8507.JPG

Újabb egykori szegedi Tourismo, a számomra kedves NIJ-368 időzik épp tárolóhelyén

Szalkszentmártonból több környékbeli – de már jellemzően Pest megyei - céghez is indulnak már szerződéses járatok. Az egyik ilyen a dabasi Wellis Invest Kft., melynek egyik dolgozói járatát, illetve az azt lebonyolító autóbuszt szeretném most bemutatni:

dsc_8514.JPG

Otokar Doruk 215T - igen, az ott még egy török ideiglenes rendszám…

Végre nem csak beszélni tudok arról, hogy vannak Szalkszentmártonba (illetve általánosságban véve is) betérő járatok, hanem szemléltetni is ezt az üdítő kivételt:

dsc_8516.JPG

A Hősök tere felé veszi az irányt a már csak Kalocsáig közlekedő járat

Ennek a járatnak további érdekessége még, hogy tanítási időszak alatt a hetek első munkanapját megelőző napokon Bajáig közlekedik tovább, az autóbusz onnan tér haza Kalocsára.

Mivel a képek is erősen bizonyítják, hogy a térség távolsági autóbuszos közlekedését kiszolgáló járművek összetétele változott azóta, így hamarosan ismét esedékessé válik az 51-es út bejárása. Amennyiben összejön egy, a mostani út során nem kihasznált fotóhelyekkel és valamennyivel több Pest megyei helyszínnel tarkított újabb utazás, arról mindenképpen hallani és olvasni fogtok! :)

Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Szólj hozzá!

Ajánlott bejegyzések:

  • Őrségváltás a háromtengelyeseknél Őrségváltás a háromtengelyeseknél

A bejegyzés trackback címe:

https://kozlekosztaly.blog.hu/api/trackback/id/tr5914751953

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
Dashboard