A Nemzetközi Úszószövetség (FINA, de a fene se gondolná, hogy valójában Fédération internationale de natation) 17. Világbajnokságát hazánk fővárosában, illetve kisebb részben Balatonfüreden rendezték meg 2017. július 14. és július 30. között. Az eseményről különösebbet nem kell mondanom, talán csak az újszülöttek nem hallottak róla. Az, hogy mi most itt egy merőben OFF témával foglalkozunk, természetesen nem véletlen. A számos sportágat (úszás, műugrás, magasugrás, szinkronúszás, nyíltvízi úszás, vízilabda) felvonultató rendezvényre venmillió sportoló, médiamunkás és kiszolgáló személyzet érkezett és vett részt a maga módján. Ezekenek a személyeknek a helyszínek és a szállodák közötti helyváltoztatásához hatalmas teljesítmények szükségeltettek. És itt jövünk a képbe mi, közlekedésbarátok.
Szóval a résztvevők szállítása hatalmas szinergiák felhasználását igényelte, melyek biztosítására a verseny rendezői gárdája bőséges keretet biztosított. Hazánk valamennyi állami autóbuszközlekedési cége, valamint magánszolgáltatók biztosították a szükséges shuttle autóbusz mennyiséget, de ezen felül a verseny iránt érdeklődők megfelelő célbajuttatásáért a Budapesti Közlekedési Központ, valamint a MÁV-Start Zrt. is dobott a közösbe 1-2 intézkedéscsomag képében. A következőkben erről fogok írni egy keveset, amolyan esszenciát ányújtva a Kedves Olvasónak.
Balatonfüred, Balatonfűzfő
A FINA 2017 nyíltvízi úszás versenyszámának futamait Balatonfüreden tartották a Balatonban, míg az itt mérkőző úszók számára edzési lehetőséget 1-1 balatonfüredi és balatonfűzfői uszodában, valamint értelemszerűen a szállást is e két településen biztosították a versenyzők részére. A shutte járatok az edzéshelyszínek és a szállások érintésével közlekedtek le a balatonfüredi verseny helyszínére: mind Füreden belüli "helyi járat" jelleggel, valamint B.fűzfő - B.füred között is közlekedtek az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Credo Inovell 12 típusú autóbuszai.
Beszállítás a Városi Uszoda előtt
A Balaton a nyári szezonban alaphelyzetben is kellő utasforgalmat biztosít a 29-es és a 30-as számú vasútvonalakon, a FINA ideje alatt azonban joggal várható volt, hogy az északi parton tovább emelkedik a versenyek ideje alatt az utazóközönség létszáma. Ezért a MÁV-Start a mostanában szegényes lehetőségeihez mérten az északi parti, verseny tekintetében frekventált időben közlekedő vonatait plusz kocsikkal erősítette meg, illetve a Balatonfüredig közlekedő Katica fantázianevű vonatait kettő helyett három egység 426-os motorvonatból állítota ki.
Megjött Katica is
Budapest
A világbajnokság lényege és programjainak túlnyomó többsége fővárosunkban zajlott le. Ennek megfelelően a leghangsúlyosabb személyszállítási teljesítmények itt jelentkeztek, legyen az sportolószállítás, vagy a közönség eljuttatása tetszőleges helyszínre. A budapesti rendezvények helyszínei voltak:
- Duna Aréna
- Hajós Alfréd Uszoda
- Császár-Komjádi Uszoda (főképp edzőhelyszín)
- Tüske Sportcsarnok
- BVSC Uszoda
- Városligeti Műjégpálya
- Batthyány tér
A versenyzők, sajtósok, valamint a versenyekre látogató versenyzői hozzátartozók részére a város majd' minden részében jelöltek ki hoteleket. A szállodáktól a versenyek helyszíneire jellemző módon legalább 30 percenként indult 1-1 shuttle járat (sportolói [TA], média [TM], illetve egyéb [VIP]), melyek a Belvárosba érve több szakaszon fonódtak egymással. Egy hoteltől több shuttle is indult, a shuttle járatok jellemzően legalább két versenyhelyszínt is érintettek útjuk során, de voltak "1 helyszín - több hotel" felállású járatok is. Ezen felül közlekedtek 1-1 szálloda és a Belváros (City Centre, minden további vécél megnevezése nélküli járattal is találkoztunk), valamint a rendezvények helyszínei között közlekedő járatok is. Ez a szövevényes hálózat igazán a Városliget és a Duna Aréna közelében látszott meg igazán: e két helyszínen budapesti helyi járatokat megszégyenítő sűrűséggel operáló közlekedést teremtett. Nem közlekedtek ugyan teljes kihasználtsággal, de úgy gondolom, hogy egy ilyen kaliberű rendezvényen nem szabad kompromisszumos megoldásokat alkalmazi, hagyni kell, hogy a versenyzők mindenféle kötöttség nélkül, nagy kínálat közül válogatva utazhassanak.
Budapesten a már említett ÉNyKK-n kívül minden állami Közlekedési Központ és a Volánbusz is részt vett a résztvevők szállításában. Rajtuk kívül pedig jelentős mennyiségű kisbuszos kiszolgálás, illetve néhány "nagybusz" is érkezett a magánszférából. A járművek felett egy "központi" diszpécserszolgálat diszponált. A járművezetők külön erre a célra rendszeresített szolgálati telefont, továbbá járművenként navigációs készüléket is kaptak. Az autóbuszokat WiFi hot-spottal is felszerelték, illetve a kijelzővel rendelkező járműveken a "FINA BUDAPEST 2017" felirat megjelenítését tették kötelezővé. A buszok oldalára egységes, típusokra szabott matricázás került, mely értelemszerűen a versenyt és annak fő támogatóit hirdette.
Shuttle-járatok
1. Dél-dunántúli Közlekedési Központ
A dél-dunántúliak Credo Inovell 12 típusú autóbuszokkal közlekedtették a részükre kijelölt shuttle járatokat. A DDKK-s buszok főképpen a Városliget és a Duna Aréna járatait vitték, valamint hozzájuk tartozott az elhelyezkedése miatt különleges célállomásnak tekinthető budai Hilton Budapest kiszolgálása is e két helyszín felé.
A DDKK Zrt. buszai
2. Észak-magyarországi Közlekedési Központ
A miskolci székhelyű társaság a 2016. évben forgalomba állított Mercedes-Benz Intouro (tudjátok, az ICOM-os... :D ) autóbuszaival vett részt ebben az össznépi melóban. A cég - tapasztalataim szerint - egy versenyzői járata mellett főleg a médiás járatokat továbbította a Városliget - Duna Aréna tengelyen, de a TM31 révén a vízilabda egyik színhelyére, a Margit-szigetre is bejártak az Intourok.
Az ÉMKK Zrt. autóbuszai
3. Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ
A második legnagyobb KK szintén a győriek produktumával állt rajthoz a versenyzőszállításon. A mérhetetlenül nagy forgalmú Városliget - Duna Aréna tengelyen dolgoztak a cég járművei, de az ÉNyKK járatok közt megtalálható volt egy, a fentebb már említett "hotel - hotel" sportolói járat is, igaz, a Városligetnél az is megállt. :) Valamint a forgalmi szempontból zavarérzékeny Körúton, főképp a Nyugati pályaudvar környéki hotelekhez is jártak az Inovellek.
Az ÉNyKK Zrt. autóbuszai
4. Közép-magyarországi Közlekedési Központ
A szolnoki székhelyű társaság a többi társszolgáltatóhoz hasonlóan a tavalyi évben forgalomba álltott, azonban Volvo 8900 névre hallgató autóbuszaival szállított a rendezvény ideje alatt. A salgótarjáni, egri, hatvani és szolnoki területről érkezett buszok főképp TM járatokat továbbítottak, de a TA12 jelű sportolói járaton is jelen voltak, valamint a Margit-szigetre az ÉMKK mellett a KMKK közlekedtetett shuttle járatokat.
A KMKK Zrt. autóbuszai
5. Középnyugat-magyarországi Közlekedési Központ
Nem fog senki sem meglepődni azon, hogy a KNyKK is a győri buszgyártás 2016-ban kiszállított típusát állította be shuttle járataira. Az azonban már az eddigiek fényében újdonság lesz, hogy a cég a "mainstream" helyszíneken egyáltalán nem volt jelen. Helyette a Tüskecsarnok, illetve a BVSC Uszoda versenyzői kiszolgálása volt a cég feladata. E két helyszín sokkal kisebb kiszolgálásban részesült akár a Duna Arénához képest is, viszont a Batthyány téri toronyugrás versenyhelyszínéhez a Tüskéhez, illetve a Komjádi Uszodához közlekedő budai shuttle járatok jártak főképp.
A KNyKK Zrt. autóbuszai
6. Volánbusz
Sokan arra a téves következtetésre jutottak az első felmatricázott Volánbuszos kocsik láttán, hogy a cég is erősen részt fog majd venni a FINA lebonyolításában. Ez a tény azonban később megdőlt, miután kiderült, hogy a DAKK Zrt. fogja végezni az eredetileg a Volánbusz részére kijelölt feladatok túlnyomó többségét. A cég a látványos munka - egy médiás járat üzemeltetése - helyett a háttérfeladatokban jeleskedett: a cég diszponált valamennyi résztvevő autóbusz felett. A Duna Arénál felépült kisebb konténervárosban üzemelő diszpécseri helyiség dolgozói állománya irányította a buszokat, intézte az operatív pótlásokat és különjáratokat. A társaság ezenkívül még a DAKK autóbuszai részére tárolóhelyet biztosított, illetve a résztvevő összes autóbusz számára szükség esetén műszaki segélyszolgálatott nyújtott.
A megszokott FINA-iránytábla nélkül
7. Partiscum Busz Kft.
A DAKK Zrt. udvari alvállalkozójából a közelmúltban Volánbusz-alvállalkozóvá felfejlődött cég egy kisebb adag - 10 darab, a kényelmesebb ülésekkel szerelt - ex cseh Intouroval deponált Budapestre. A buszok elsődlegesen tartalékszolgálatot láttak el, de egyes VIP-járatok (VIP50/51) továbbításában viszont rendszeresen részt vettek. Felbukkanási helyük elsősorban a Városliget és a Margit-sziget volt, de a tartalék autóbuszok bárhol, még Balatonfüreden is felbukkanhattak, ahogyan ezt személyesen is megtapasztaltam.
A cég buszai jó hosszú időre emlékezetünkbe vésték magukat élénk kék színű, de legalább ennyire olvashatatlan külső kijelzőikkel...
A Partiscum Busz Kft. autóbuszai
8. Pannon-BuszRent Kft.
A kozármislenyi székhelyű cég meglepetésvendégként nem nagy (~2 darab autóbusz) teljesítménnyel, de üde színfoltként vett részt a versenyzőszállításban. Bejárt vonalaik is különlegesek voltak: a Császár-Komjádi Uszoda kiszolgálását végezték a Budai Várból, illetve a Margit-szigeten kijelölt hoteltől. A cég által futtatott MB Intouro autóbusz meglepő módon nem cseh, hanem francia eredetű példány! :)
A Margit-szigeti célállomás nem volt megáldva túl sok mozgástérrel...
Hiltontól a Komjádi felé
9. MR Reisen Kft
A pilisszentiváni buszos konglomerátum kettő Irisbus Iliade és egy Bova Futura FHD közösbe dobásával vette ki részét a szállítási feladatokból. A kiöregedett turistabuszokkal főleg reptéri, illetve eseti jellegű járatokat végeztek (nem biztos, hogy ez volt a legmegfelelőbb feladat/eszköz...), illetve a zárónapot követően, július 31-én a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre közlekedő "költöztető" shuttle járatokon is részt vettek az autóbuszok. A járművek mindegyike megkapta a FINA reklámmatricázást. Részemről kissé furcsa elemei voltak a FINA járműparkjának: a cég flottájában ennél komolyabb és fiatalabb, jó megjelenésű autóbuszok is vannak. Másrészt a szervezők részéről is elvárható lett volna, hogy egy ilyen elit feladathoz (BUD) egy köpetnyivel többet rendeljenek meg.
A "KNyKK alvállalkozója" tábla már szót sem érdemel...
10. Kisbuszos shuttle járatok
A nagybuszok szereplésének felsorolása csak ideiglenesen ért véget, mert a shuttle-vonal itt egy érdekes kanyarulatot vesz: a nagy járművek között nem kevés kisbusz is teljesített szolgálatot. A járművek eredete nem sok esetben volt beazonosítható: amelyik busz esetén erre mód volt, ott általában a sokmillió Pest megyei kisbuszos vállalkozások valamelyikével álltunk szembe. Az egységes FINA-dizájnt a járművek sajnálatos módon nem kapták meg (talán hirtelen kellett még további járműveket szerezni a shuttle hálózatra?), egyedül a viszonylatjelző tábláról lehetett megismerni őket, ha éppen nem dőlt el teljes mértékben a műszerfal és a szélvédő síkja között... A kisbuszok mindenhol jelen voltak, sok esetben a nagybuszokkal keveredve közlekedtek, de akadtak kifejezetten kisbuszos shuttle járatok is, jellemzően 1-1 versenyhelyszín és a Belváros között (lásd posztunk bevezetése).
Kisbuszok
Vízilabda csapatszállító buszok
Az igazi elnöki feladat a verseny ideje alatt a 16-16 férfi és női vízilabda válogatott csapat szállítása volt. Az előbbiekben ismertetett irányjáratok menetrendje ismert és meghirdetett volt (az érintett szállodák szintén ismertek voltak), a vízilabda csapatok autóbuszai kapcsán viszont csak a két helyszín (Hajós Alfréd, Császár-Komjádi) edzés- és versenyprogram beosztása volt ismeretes. A csapatszállító buszok az edzésre, vagy mérkőzésre beszállították a csapatokat, a helyszín közelében kijelölt parkolóhelyen pedig megvárták a program végét, majd onnan hazaszállították a vízilabdásokat. A járművek végig 1-1 csapathoz voltak hozzárendelve, eltérés csak műszaki meghibásodás, vagy egyéb "havária" esetén történhetett.
1. Dél-alföldi Közlekedési Központ
Az eredetileg a Volánbusz részére kijelölt csapatszállítási feladatokat végül ellátó DAKK Zrt. a teljes Mercedes-Benz Tourismo RH flottáját állította be a csapatok számára. A buszok a hotelektől a lehető leggyorsabb útvonalakon át szállították a vízilabda csapatokat a vízilabdás helyszínekre. Valamint egyéb, operatívan felmerülő szállítási igény esetén az éppen feladat nélkül álló autóbuszok (általában napi két edzés, vagy egy edzés és egy mérkőzés volt a feladat) beforgathatók voltak a forgalomirányítók rendelkezései szerint.
A DAKK Zrt. autóbuszai a világbajnokság befejezését követő napon közlekedtetett repülőtéri járatok lebonyolításában is részt vettek: négy autóbusz biztosan mozgott július 31-én, de aznap még a teljes flotta Budapesten tartózkodott, így további igények esetén az autóbuszok bevethetőek voltak.
A DAKK Zrt. autóbuszai
2. Volánbusz
Aki olvasta a közelmúltban íródott, a DAKK Zrt. autóbuszállományával foglalkozó firkálmányomat, az már jogosan szisszenhetett fel, hiszen a 31 darab Tourismo önmagában nem elegendő a 32 tagú vízilabda mezőny elszállításához! Nos igen, nem véletlen a dolog. A magyar női- és a férfi vízilabda válogattott csapatunkat a Volánbusz szállította két, nagyjából egy hónappal a verseny előtt állományba vett Volvo 9700H NG autóbusszal. Az igazán "elnöki" melót végző buszok kötelező szériatartozékairól messziről megismerhetőek voltak:
Az ezüstéremig tempózó fiúk éppen edzésre igyekeztek
Egyéb közlekedésszervezési érdekességek
A versenyt megelőzően, július 8-cal startolt el a BKK 100E jelzésű repülőtéri gyorsjárata, amely ugyan csak kimondatlanul kapcsolódott a FINA 2017-hez, azonban elég beszédes, hogy egy héttel a verseny kezdete előtt indult be. A vonalon a VT-Arriva Kft. egyedi arculatot viselő Mercedes-Benz Conecto G autóbuszai közlekednek 30 perces követési időközzel. A 100E különleges, "Repülőtéri vonaljegy" váltásával vehető igénybe.
Szintén ehhez a típushoz köthető a következő intézkedés, mégha ennek meghozatala eredetileg nem volt tervezve... A Margit-szigeten át közlekedő 26-os autóbuszon a verseny kezdete előtt álltak forgalomba a BKV Zrt. csuklós MB Conectoi. A sziget déli bejáratánál emelt műszaki útzár miatt azonban hamar kiderült, hogy a csuklós járművek nem fognak elférni a beton akadályok között. Erre válaszul a BKK besűrítette a követési időt, a csuklós járművek helyett pedig szintén MB Conectokat rendelt a vonalra, azonban ezek már a csuklósokkal egyidőben Cinkotán szolgálatba állt szóló példányok voltak.
Összességében egy nagyon szép és kihívásokkal teli közlekedési feladatot is jelentett a vízes világbajnokság, melyet kisebb zavartatások mellett ugyan, de sikeresen véghezvittek mindazon járművezetők és az őket irányító felügyeleti dolgozók, akik adott esetben hosszú napokon át távol voltak otthonuktól. Felmerül a kérdés, hogy mi történhetett ilyenkor a "hátországban"? Mi zajlott le a napi járműkiadások terén ott, ahol cégszinten akár 30-40 autóbuszt, illetve legalább ugyanennyi autóbuszvezetőt is hetekre lekötött a FINA? Sajnos valóban nem volt rózsás a helyzet, sok helyen éppen a Budapesten vitézkedő autóbuszok által leváltott járművek tértek vissza, rajtuk túlórákkal terhelve dolgozó buszvezetőkkel. Ebből a szempontból vitatható a koncepció, hogy a fiatal, központi beszerzésből származó autóbuszokat (járművezetőkkel együtt) ilyen feladatra használják fel. Másrészt viszont a teljesen 0 kilométeres flotta sem volt elvárás a rendezők részéről. Elkényelmesedésre okot adó helyzet ez, de ilyen célokra remélhetőleg a jövőben már egy teljesen új flotta beszerzése sem lesz majd kiváltság, hanem magától értetődő dolognak fog számítani.