Itt is rég nem jártam már... De mindegy is, hiszen hosszú hallgatás után ismételten beindul kicsiny blogunk motorja! :)
Ahogy a fesztiváloknak, úgy a Közlekedési Osztály Fotóblog újraindulásának is lesz most egy -1-ik napja. Először nem ezt a posztot szántam visszatérésnek, de az eredetileg kitervelt írásomnak némi forráshiányossága akadt. Így helyette egy kis szomszédolással fogjuk kezdeni.
Teljes mértékben egyet kell értenem a Jász-Nagykun-Szolnok megye köz- és nem közforgalmú autóbuszközlekedésével foglalkozó szakportál szerkesztőjének akinek a weboldalát felvettem az "Ajánlott irodalom" rovatba, a számlaszámomat hamarosan küldöm... :P gondolatával, miszerint a "fanatikusok" és egyes hobbisták is kellőképpen elfelejtették a megyét. Pedig egy magamfajtának valóságos paradicsom és bőségliget a megye. Ezt a sokszínűséget a következőkben be is fogom bizonyítani.
A fotótúrák korai kelései mindig megnehezítik az elindulást, most sincs ez másképp: nagyokat ásítva pattanunk be az autóba, de nincs mit tenni.... Kunszentmárton messze van. Az első blikkre unalmas buszállomási felhozatalt kikerülve a vasút felé indulunk, de a kanyar után feltűnik egy ordas nagy, ordas rég kergetett ex Körös Volános jófogás.... Így visszafordultunk. A MAN is meglett és ha már ott vagyunk, akkor...
... akkor már legyen tánc és DUD-930!
Régebben itt stabilan JZY-157 állt, de vele majd fogunk még találkozni. Kunszentmárton meg nem maradhat 256.42 nélkül... :) A város végén még megállunk a kötelező maszeklesőre:
Tesókája, az NCK-626 az udvarban állt
Következő állomásunk Tiszaföldvár. A helyi maszek telepét kívülről megszemlélve megállapítottuk, hogy hamarosan svájci eredetű Neoplan Centrolinerekkel fog erősödni a környéki helyijáratok flottája (Tiszaföldvár, Kunszentmárton, Törökszentmiklós) - mostanra kiderült, Dombóvár is kapott belőlük. Jelenleg azonban még ilyen és ehhez hasonló NL MAN-ok szorgoskodnak errefelé:
A szentesi Hungerit szerződéses járaton egy régi ismerős:
Nagy utat járt már be ez a kotla is...
A túra napjára ígért felhős idő itt komolyan kezdett eltűnni, örökös szerencsémet érezve először jutott eszembe, hogy talán itt kellene hazafordulni... A központban tároló KMKK-s autók ebből az apró tényből kifolyólag ellenfényesek, fh?szooom. :(
Martfűn a Karosa határeset, ellenben a korábban kunszenti illetőségű JZY-157 visszahozza a kedvünket:
Háttérben az Áipli Buszos FLN-412
Martfűről egyenes az út Szolnokig, ahol is hamar megéreztük az innováció szelét: a szokásos Panoráma Touristos tárolóhelyen felül a Jubileum tér közelében Mérnökeink Legújabb Járműve várta a kirándulókat:
Útitársam arcán előszöt ekkor láttam az őszinte aggódás jeleit, amit minden bizonnyal a Panorámás Credók okozta, másodpercről-másodpercre erősödő fotózási ingerenciám akut felszínre törése okozott. :D Hiába no, aklimatizálódni kell a modern Magyarország járműparkjához, nincs idő a felzárkóztatásra!
A vasútállomás előtt egy egészen komoly, ellenben kevésbé fotózható buszos tömeg vár ránk. Ami újfent boldoggá tett, hogy szert tehettem a szolnoki MB Citarok 50, a szóló 7700-as Volvo 100 százalékára! Hű, de ismerős duma ez...
Jászalsószentgyörgyre Újszászon és Szászbereken át vezet az út. A jászkíséri MÁV-os busz helyén egy Sprinter figyel már, így szomorúságunkat a JKV-021 helyén álló CLD-559 enyhíti.
Természetesen már nem szolnoki kocsi
Jánoshidán a helyi kisnyugdíjas tagozattól megtudhattuk, hogy itt is könnyezik a Mária-szobor és hogy a falunak már négy fahídja is van. Ők ettől kikúrt boldogok lettek, minket viszont inkább a Takarékszövetkezet érdekelt jobban:
Jászberényben gyors látogatás a buszállomáson - a hétvégi tempót és felhozatalt erősíti a cég 20 darab, norvég eredetű 8500-asainak egyike:
Nem tudok napirendre térni az alábbi jelenség felett...
Vajon a menetrendetlen kolléga a hiányzó járatok tollal történő felvétele után pipával ellenőrizte az összes hiányzó járatot? Nem, még azt sem tette meg...
Pillantás a tárolóra: a jármű tápláléklánc aljára csúszott 415-ösök egyike is itt legelészett.
Jászárokszállás felé indulván még Jászberényben kifordult elénk egy DAKK-os Alfabusz Regio, melyre sokáig azt hittük, hogy valamelyik Csongrád megyei példány és segédlila fogalmunk nem volt arról, hogy mit kereshet itt, ahol semmi dolga nem lenne. Útközben aztán meggyőződtünk róla, hogy "csak" a szokásos Kecskemét-Gyöngyös járat a szokásos tiszakécskei kocsival, de immáron hófehéren. Van mit bepótolni...
Jászárokszállásra főképp a településen megbúvó szerződéses járatos kocsik miatt merészkedtünk át. Noha minden busz felkutatására se esélyünk, se módunk nem volt, a következő buszt látva ezt már egyáltalán nem bántuk:
A jármű életútját érdemes megidézni: a feltehetően 2011-ben gyártott autóbusz a németországi MAN importőr bemutatójárműveként megfordult többek között a kieli Autokraft GmbH-nál, majd 2012-ben értékesítésre került a delbrücki Höber-Reisen részére. Magyarországra 2015-ben érkezett és még ebben az évben a Jász-Plasztik Kft. állította csatasorba jászberényi üzemének kiszolgálása érdekében.
A gyöngyösi Kékesbusz Kft. szintén jelentős mennyiségű autóbusszal van jelen a térségben, Árokszálláson Neoplant és a képen is látható Temsa Safari HD-t találtunk tőlük:
Következő megállónk Visznek, ahová most kocsival visznek. A falu üdvözletét küldi egy Setra S 313 UL képében:
Természetesen mi más is járhatott volna sulipéntekes Gyöngyös-Szegedet, mint ez....
Jászapátiban csak a szokásos, így túlzottan sokat nem is szántunk a településre. Jászszentandráson a kisbuszok megtekintése után először egy Electroluxos 250-es, majd a helyi csuklós következett:
Lassan eljött az idő, hogy a hazaútról is beszéljek útitársammal. Mivel az idővel nem álltunk túl rosszul és hát legfőképpen snassz lett volna Szolnok felé visszafordulni, ezért demokratikusan megszavaztuk azt, hogy ugorjunk még be az innen már nem olyan messze fekvő Hevesre és onnan pedig a Tarnaszentmiklós-Pély-Jászkisér-Jászladány útvonalat megtéve érjünk vissza Szolnokra. Hevesről mindig azok az emlékképek maradnak meg, amelyeket buszos utazások során szereztem: az állomási tároló tömve van buszokkal. Hát nagyjából most is bejött a dolog, volt ott minden, mint a búcsúban:
... és a gyöngyösi alakulat 2/4-e
Külön jól esett, hogy egy új járművet is hagytak a konc között - újabb szemöldökráncolás a bal egyből. :D
A kijelzőket vezérlő OBU-k szemmel láthatóan még nem lettek beélesítve
2015 őszének egyik nagy híre volt, hogy a Panoráma Tourist a "szlovák Volánbusz" eladásra felkínált, 2006-os gyártású SOR C 12 típusú autóbuszaiból vásárolt be. A hazánkba behozott példányok jelentős része bár a Dunántúlon maradt, azért a Jászságnak sem kell nélkülöznie a típust, ahogyan nekünk sem. Pély és Jászkisér két SOR-t is tartogat számunkra, mely az ismert Panorámás létszámot is jelenti egyben.
Jászkisér fehér busza menni Pély!
Időnk és fényünk vészesen fogy, így a Szolnokra vezető útszakaszt kicsit sportosabbra véve még éppen időben landolunk a megyeszékhelyen. A lemenő Nap ereje és fénye még pont lehetővé teszi, hogy a reggel szolnoki látogatáskor külön nem ismertetett Panorámás lelőhelyre mégegyszer betérve egy újabb kocsit prezentálhassak:
Túratársam ismételten nem tudta mire vélni heves érdeklődésemet, de innen is üzenem neki, hogy ez a kocsi nem volt ott nyáron, Jászberényben! :D
Szandaszőlősön egy rögtönzött győri járműtörténeti kiállítás jelzi, mára ideje elpakolni a fényképezőgépeket!
Örökös kedvenc fotótémáim egyike a külső telephelyes helyi járatos busz
Hamarosan folytatjuk!