Szerintem nagyon kevés olyan ember van, aki ne hallott volna a Budai Fonódó fedőnevű villamoshálózat fejlesztésről, mely a szombati nappal mondhatni elkészült, hiszen elég nagy visszhangja volt a projektnek, kinek a pozitív, kinek a negatív oldalai maradtak meg a hírekből. Az első nap - mondjuk már kicsit előtte is - körbeszaglásztam a hálózaton, mi is lett ez az egész, hogyan változott pár dolog. Picit szakmai, de inkább a személyes tapasztalatom, véleményem olvasható a továbbiakban.
A projekt célja az volt, hogy a több évtizede (1970 és 1980 között leépített) tagoltan működő budai villamoshálózat ismételten egy egységet alkosson és átszállásmentesen lehessen közlekedni Észak- és Dél-Buda között. Tudom, tudom 86-os busz, de majd erről később! A fejlesztés keretében felújították a 17-es villamos teljes vonalát, így már semelyik megállóban sem kell az úttestre le, illetve onnan felszállnia az utasoknak, valamint nem 20-al döcög végig az ICS a Bécsi úton. És ami ugye az egész fő lényege volt, az a Bem rakparton a 17-es egykori Margit híd, budai hídfő című megállójától a Batthyány térig megépíteni (vagy visszaépíteni, ha úgy tetszik) a vágányokat, valamint a Török utcán és a Frankel Leó úton megépíteni a bekötéséket a Szent Nagykörútba! Ezen felül egy társprojektként említendő a Moszkva tér Széll Kálmán tér felújítása is, ahol többek szintén vágányzati korrekciókat, bővítéseket hajtottak végre.
A felújított Bécsi úti vágányok.
Hamarosan a végállomás mindkét oldalán találkozhatunk a CAF-okkal. Míg itt a rövidebb, addig a végállomás túloldalán a hosszabb változatokkal.
A tegnapi villamosozást a fonódó északi végén a Bécsi út / Vörösvári út végállomáson kezdtem, ahol természetesen igen nagy volt az érdeklődés mind az idősek, mind a fiatalok körében. Többek arcán holmi mosolyt is véltem felfedezni, valamint egy-két szófoszlányt elcsípve azért a többség örült, hogy "ismét van 17-es villamos".
Kis zavart éreztem az erőben, mikor már a szükség-szükség leszállóhelyre (avagy a volt Perényi út című megállóba) is begördült egy szerelvény. Nem is sokára kiderült, hogy volt egy apróbb homokszem a gépezetben, ezért a kissé össze-visszaság, vagyis épp a forgalomrendezés zajlott. És igen, azért ennyi villamos, hiszen megtört a 17-es egyeduralma ezen az oldalon, hiszen a 19-es villamossal osztoznia kell a helyen! Sőt, amint a Clark Ádám téren elkészül a kiszélesített alagút, hogy ne csak ICS-kkel közlekedjünk arra, hanem villamossal is, akkor egy édeshármas veszi kezdetét, hiszen Kamaraerdőből egészen idáig lehet majd utazni a 41-es villamossal. Lehet kissé szűkös lesz a végállomás, ezért is alakították át a dozátor vágányt utasforgalmi vágánnyá, ezzel is nyerve +1 megállót.
Az autók itt még fognak gondot okozni...
Fogtam egy szimpatikus CAF-ot és elcsorogtam vele a Kolosy térig, kicsit körülnézni azon a híres-hírhedt beparkolós szakaszon. Rengetegen verték a tam-tamot, hogy "nem lesz utas a fonódón", meg "minek ez az egész, sokkal jobb meg olcsóbb a busz", ehhez képest így szombaton majdnem déltájt igencsak kihasználtak voltak a szerelvények. Hogy most ez csak annak volt köszönhető, hogy sokan kijöttek megnézni, hogy milyen is lett, vagy tényleg lesz rációja a dolognak az majd úgyis csak hosszabb távon derül ki.
Az említett beparkolás ellen azért egészen jól kikarózták az út szélét, bár az a tahó BMW-sek autósok ellen úgysem véd... A másik, ami viszont kissé aggasztó lesz a menetrendre nézve az pedig, hogy itt is győzött a politika az ész érv ellen és nem lettek, pontosabban nem engedték kitiltani az autósokat a Bécsi út ezen szakaszáról. Hogy ez miért is kellemetlen? Nos azért, mert szombati nap lévén is a villamosok lazán elbuktak 1-2-3 jelzéseket, hiszen az arra közlekedő autósok feltorlódnak, emiatt a villamos nem bír a megállóba beállni, valamint utast cserélni. És ismétlem, szombat volt, majd holnap kiderül, hogy mennyire lesz ez így jó a csúcsidőszakban! Viszont felteszem azt a lehet, hogy költői kérdést, hogy az elmúlt majdnem 1,5 évben az erre közlekedők nagy része hol volt? Vagy ezzel spórol magának 200 métert, hogy nem megy ki a Lajos utcára?
Avagy miért is fonódó a Fonódó!
Kolosy tér után irány a vonal talán legautentikusabb szakasza, vagyis a Margit híd, budai hídfő, kedd, szerda. Mivel a Bem rakpart, vagy épp Árpád fejedelem útja (attól függ honnan nézzük) adott szélességű és a hídfő miatt szélesíteni sem lehet, valamint mivel úgyis olyan tömegközlekedésorientált a budapesti közlekedés, ezért hogy csak a kisebb mértékben legyen kiszúrva az autósokkal ezért a két vágányt úgymond "összefonták". Bár üzemvitelileg ez a szakaszt egyvágányú pályaszakasznak tekintik, attól függetlenül, hogy fizikailag nem az. És hogy miért nem? Kevesebb mozgó alkatrész (a váltók miatt), illetve nem ugyan azon sínszálak kopnak mind a két irányú szerelvények miatt. Ja meg természetesen nem kell kiépíteni váltófűtést sem, amit aztán elfelejtenek bekapcsolni.
Fonódik a CAF.
Tehát többek között ezért a szakaszért fonódó a Fonódó. Másrészt pedig a vonalhálózat kialakítása miatt, hiszen egyes viszonylatok hol szétválnak, hol ismét találkoznak.
A szombati háromból az első körútpótlás.
Szépen tereprendezték a Bem rakpartot is. Balra pedig látható a 86-os 109-es autóbusz.
A fonódó szakaszon villamos közelít, ahogy azt a jelzéskép is mutatja!
Fent a Combino, míg lent a CAF.
Mint azt a Bécsi út kapcsán említettem egyelőre a 19-es viszonylat megosztva közlekedik a Clark Ádám téri alagút építésének tavaszi befejezéséig. Addig az ezen a szakaszon átutazni kívánó utasok egy rövid sétára szorulnak, ezen felül a 109-es viszonylatszám leporolásra került és az említett építési munkálatokig Bogdáni úttól a Szent Gellért térig közlekedik, egyfajta villamospótlóként átlapolva ezt a gyaloglást. Na persze nem azoknak akik a Clark két oldalát nem tudják legyalogolni! Az alagút elkészülte után pedig a Batthyány tér lesz a déli végállomása a 109-esnek.
A Széll Kálmán tér építési munkálatai miatt a hétvégén a 22-es család ismét metrópótlási feladatokat látott el, hiszen az M2-es szerelvényei csak áthaladtak az említett állomáson.
A 11-esek időközben birtokba is vették új treffjüket.
Ha már említettem az áthaladós M2-est, akkor azzal átviharoztam a Délibe, megnézni az ottani részt, valamint a Széll Kálmán téri oldalt is. Azért a sok kihelyezett tájékoztató, illetve hangos tájékoztatás ellenére nem egy ember lepődött meg azon, hogy nem állt meg a szerelvény... No, de nem lepődöm meg.
Az 59-es az nem meglepő, de a 17-es egyelőre kissé szokatlan errefelé.
Mondhatni majdhogynem a világ nyolcadik csodájának számít nálunk az, hogy a szent nagykörútba "belefonunk" egy másik viszonylatot. Igen ez a 17-es, amiről ebben a posztban még nem láttatok elég képet!
Őszintén kíváncsi lennék arra, hogy hétfő reggel mennyi, zombiként munkába igyekvő ember lesz aki a Széna téren, illetve a Mechwart ligetnél felszáll a 17-esre és majd meglepődik, hogy a villamos befordult a Frankel Leóba. :)
Minden a Combino-tól és a körúttól n+1-szer elbúcsúzott ICS-től különböző típus feltűnést kelt errefelé, de azért a Tátra viszi a prímet!
Csak, hogy tényleg rögzüljön a látvány, mostantól nem egyeduralkodó erre a Combino.
Szombattól a Krisztina körúton már nem a 18-as közlekedik hanem az 56-os, valamint az 56A. Előbbi csak hétköznap csúcsidőben Hűvösvölgytől egészen Budafok, Városház térig, míg utóbbi hétköznap csúcson kívül, valamint hétvégente közlekedik szintén Hűvösvölgyből, de csak a Móricz Zsigmond körtérig.
E viszonylat párja az Alkotás utcán át eddig is közlekedő 61-es. A dolog csavarja az, hogy a sokak szerint forgalomlefolyás szempontjából használhatatlan átkötésen át a Móricz mindkét oldalán megáll, és az 56A-hoz hasonlóan az "SZTK-rendezőben" fognak vissza.
Az indulási idejét váró 61-es bent a "rendezőn", míg a szabad vágányt váró 56A. Ez menetrendileg ki van dolgozva, hogy ne tartsák fel a többi viszonylatot, de majd hétfő reggel kiderül, hogy hogyan fog ez a gyakorlatban kinézni.
Multikulti Újbudán, avagy a török, a spanyol és a cseh találkozása.
És akkor helycserés támadás, 61 ki, 56A be!
A csavargást végül Újbuda-központban fejeztem be. Összességében elmondható, hogy bár szokni kell még az új dolgokat, de az első nap tapasztalatai alapján az emberek egészen tájékozottak voltak és bár voltak kisebb nagyobb döccenések, de nem a legnagyobb anyázások közepette indult be a villamosközlekedés. És azt azért tegyünk hozzá, hogy az elmúlt évek egyik legnagyobb villamoshálózati beruházása volt ez a projekt, és ki tudja mikor lesz a következő ilyen... Tervek ugyan vannak, de várjuk meg az első kapavágásokat!
No és akkor a poszt végére tartogattam a fonódó által hozott változások buszos vonzatait. Remélem azért valaki olvassa ezeket a sorokat is, és nem siklott el a figyelem valahol feljebb.
Szóval az egész legnagyobb "vesztese" egyértelműen a 86-os busz. Persze, értem én, hogy meghatározó viszonylat volt, meg aztán tényleg átszállásmentes volt az is, de most ezzel a lépéssel kinek is lesz plusz átszállás Óbudáról? Nagyjából azoknak az embereknek, akik a Bogdáni út és a Katinyi Mártírok parkja közötti szakaszon szállnak fel a buszra, és akkor még igen jóindulatúan délen húztam meg a vonalat, hiszen a Bécsi út - Vörösvári út - Pacsirtamező utca háromszögben lakóknak azért - igaz kicsit szűkösen, de - gyaloglási távon belül van a villamos is.
Jelenleg idáig, a Szent Gellért térig közlekedik a 86-os utódja, a 109-es.
A 86-os azért valljuk be, igencsak egy kirakatvonal volt. Full Volvo-s kiadás, bár mindig belecsúszott valahogy 1-1 más típus is. De ezen a vonalon tesztelték egy pilot projekt keretében a HC Linear műholdas rendszerét is, több kevesebb, bár inkább kevesebb sikerrel...
Ha már 86, akkor ne felejtsük el ezt a városi oroszlánt sem!
Valamint ha az utasszámok méréséről van szó, akkor mindig sikerül felborítani a város kocsikiadását. Így kerülhettek VT-ARRIVA-s, valamint Volánbuszos kocsik is a vonalra, mialatt a 139-est mérték.
A háttérben meghúzódó 133-as is átesett egy kis üzemidőbővülésen a fonódó kapcsán, természetesen a 33-as és a 107-es rovására!
A viszonylatra pedig pénteken, azaz január 15-én végleg keresztet vetettek.
A másik nagyobb változás az pedig a leporolt járatszámmal rendelkező 109-es, mely, mint már említettem a Clark Ádám tér átadásáig a Szent Gellért térig, ezután pedig csak a Batthyány térig közlekedik majd a Bogdáni úttól.
Hogy miért is leporolt? 2013 májusa előtt közlekedett már ezzel a járatszámmal autóbusz, igaz az a mai 9-es autóbusz vonalán eleinte hétvégenként, majd később már hétköznap az esti órákban is. Majd az említett dátum után 9-es viszonylatszámmal teljes üzemidős viszonylattá lépett előre, ezzel együtt megszüntetve a 206-os viszonylatot is.
A Margit híd felújítása idején volt amikor szólósítva a Lánchídon át közlekedett.
Csak, hogy meglegyen a számmisztika, haladjunk növekvő számsorrendben és következzen a 111-es viszonylat, mely szintén a Lajos utca - Pacsirtamező utca tengelyen át meghosszabbításra kerül Óbuda, Bogdáni útra. Hoppá még egy viszonylat mellyel csúcsban elérhető a fonódó! :O
Végül pedig a valósnak tekinthető érvágás, bár nem is igazából az útvonal rövidítés tekintetében (Batthyány tér helyett csak az Óbudai rendelőintézetig közlekedik), inkább a szólósítás végett. Igen ez a 160/260-as viszonylatok közlekedési rendje, mellyel azért eléggé keresztbe lett téve a Békásiaknak. Szombaton volt szerencsém azt a viszonylatot is kipróbálni, hát igencsak kezdett heringesedni a történet, meg azért még azt az első ajtós felszállási rendet is szokni kell.
Látkép a Csobánka téren, szombaton.
A szólósítással személy szerint nem értek egyet, hiszen hiába a villamos, az utas a villamos végállomásától kijjebb nem lett kevesebb! A másik fele a történetnek, az járművezetői szemszögben keresendő. A menetrend úgy alakul, hogy az autóbusz a járművezetővel elindul Békásmegyerről, mint 160-as, majd az Óbudai rendelőintézet nevű "végállomáson" átszerel 260(A)-ba, megjárja a Virágosnyereg utat, majd visszatérve a rendelőintézethez, ismételt átszerelést követően 160-asként visszatér Békásmegyerre. Mindenki vonja le a gondolatait.
Átszerelést követően irány a Váradi utcán át a Felszállás az első ajtón Virágosnyereg út.
Személy szerint - bár nem vagyok napi használója egyik viszonylatnak sem melyet érintett a projekt - egy a nagy többségnek kedvező hálózatot, valamint közlekedési rendet sikerült kialakítani. A teljes konzekvenciát persze majd csak jócskán ezután lehet levonni, hiszen egy ilyen volumenű változás nem egyik napról a másikra formálja az utazási szokásokat. Természetesen elégedetlenkedők mindig voltak, mindig lesznek, hisz magyarok vagyunk, ez valahogy bennünk van...
Részemről ennyi, további infókkal úgyis tele a zinternet! Sziasztok! ;)