Közlekedési Osztály

Facebook

Keresés

Figyelj ránk:

Tovább a Facebook-ra

Érdemes megnézni

  • Aaron-Művek
  • bobalt.hu
  • BusWorld blog
  • Busport Online
  • Busztípusok
  • Csengessünk Blog
  • CsigaOvi-blog
  • Győri Buszok Katalógusa
  • Gábrisvitéz
  • HBweb
  • Hajmási Tibor honlapja

Címkék

alba volán (9) alfabusz (13) alfa regio (9) autosan (6) bács volán (5) bakony volán (5) bécs (7) bkv (7) blaguss (6) budapest (5) credo (38) dakk (16) ddkk (5) dr.richard (5) eag (30) gemenc volán (10) honvédség (5) ikarus (65) Ikarus (6) irisbus (21) irizar (11) isuzu (5) iveco (7) kapos volán (7) karosa (10) kisalföld volán (12) kmkk (6) kunság volán (12) magán (36) man (53) máv (18) mercedes (32) mercedes-benz (35) műszakváltás (8) neoplan (17) pannon volán (7) partiscum busz (5) postbus (5) rába (19) scania (5) setra (38) siemens (5) skoda (8) solaris (11) sor (7) tatra (6) tisza volán (13) van hool (6) vasút (20) vértes volán (8) volánbusz (22) volvo (48) wien (7) zala volán (6)

Egyéb

Helyijáratozás Siófokon

Helyijáratozás Siófokon

›
Helyijáratozás Siófokon

2015/9/14 : TSZ Géptelep 1 komment

Beszámolóm apróropóját egy júliusi, balatonszéplaki nyaralás adta, mikor is úgy döntöttem, hogy tökéletes program lenne Siófok helyi közlekedését kicsit felfedezni. Erre egy péntek délutánt szemeltem ki, célom pedig a hálózat nagy részének bejárása volt.

nyitókép

Július második felét írtunk, tehát tombolt a kánikula, ezért kissé megijedtem, mikor autóval a városba érkezve először a helyi üzem egyetlen, 2002-ben forgalomba állt NABI Optare Solo midibuszába botlottam, melynek pici buktatható ablakai nem túl sok jót ígértek ebben a hőségben.

FLC-811FLC-811 egy picivel korábban, 2014 márciusából

Szerencsére másnap este az Aranyparton láttam egy Credot is, melyen legalább az ablakok nyithatónak tűntek (és nyitva is voltak).

Csütörtökön elkezdtem a program összeállítását. Elővettem a DDKK honlapját és mindjárt meg is lepődtem: a DAKK-éhoz képest itt már nincs külön a társvolánok honlapjaira irányítva a felhasználó, hanem az összes általuk üzemeltetett Dél-dunántúli város helyi közlekedése egy helyen megtalálható. Piros pont. Az öröm sajnos nem tartott sokáig, mert az egyik legfontosabb dolgot nem találtam, a siófoki helyi hálózat térképét. Mindegy, elő a Google Maps, ahonnan a megállólista segítségével próbáltam kitalálni, merre is mehetnek a járatok. Legtöbbnél sikerült az irányt és az útvonalat is hozzávetőlegesen belőni, de a délkeletre a VOLÁN-telepig közlekedő 3-as járatba és a Siótól délnyugatra fekvő Kórház környékébe, Fokihegybe beletört a bicskám.

Azt akartam, hogy lehetőleg az összes útvonalat bejárjam egy délután, de leginkább a ritkán közlekedő „egzotikus” járatokat és városrészeket. A menetrendek illesztgetése során sajnos a 3-as járatról le kellett mondjak, mert nem elég, hogy az útvonalát is csak sejtettem, a menetrendje sem volt túl barátságos. Egy ipari övezeten át a VOLÁN-telepre, jellemzően munkavégzéshez igazodó időpontokban közlekedik, úgy, hogy a kifelé és befelé közlekedő járatok nem is voltak párban egymással. Ebből gondolom, hogy egy részüket valószínűleg az autóbusz-állomásról a VOLÁN-telepre közlekedő rezsimenetek meghirdetésével végezhetik, más részüket pedig eleve helyközi járat végzi, a Liget utca érintésével kissé eltérő útvonalon. Végül összeállt a program: Sóstó, Kiliti, Somogyfok és Töreki is bekerült az úti célok közé, a balatonszéplaki 1-es járat pedig a szállás miatt eleve benne volt. A menetrendeknél érdekesség, hogy az Ezüstparton Balatonszéplak alsó megállóhelyig közlekedő 1-es és az Aranyparton át Sóstó, Kempingig közlekedő 2-es járatoknak július 10-től augusztus 20-ig speciális főszezoni menetrendjük van. Ekkor a két járat az év közben megszokotthoz képest jóval sűrűbben, hosszabb üzemidővel, minden naptípusban ugyanolyan menetrenddel, a nap túlnyomó részében órás ütemben közlekedik az éjfél körüli üzemzárásig.

Utolsó kérdés már csak a díjszabás volt. Valami napijegy-féleség kellett volna, de természetesen a DDKK honlapján semmilyen erre utaló információ nem volt. A neten találtam egy évekkel ezelőtti tájékoztatót, mely szerint napijegy nincs, csak vonaljegy van 200 forintért és azt sem sikerült kiderítenem, elővételi menetjegyváltási lehetőség van-e, vagy sincs. Kíváncsi voltam, hogy holnap is annyi lesz-e, fel is készültem, hogy pár forintot bizony a kasszában fogok hagyni…

Péntek kora délután, tikkasztó hőség… Előszedtem a leglengébb ruhámat, sok vizet vettem magamhoz és kiballagtam a Balatonszéplak felső vasúti megállótól 100-150 méterre lévő Perczel Mór utcai megállóhoz, a város irányú 1-es járathoz. Első érdekességet a megállóhelyi indulási jegyzék jelentette. Látható, hogy „helyközi módra” meglehetősen szűkösre sikeredett, a helyiben megszokott szokásos megállólista és a részmenetidők sincsenek feltüntetve:

1-jav

Ez azonban nemcsak erre a megállóra, hanem úgy tűnik az egész hálózatra is igaz, mivel még az autóbusz pályaudvaron is csak ilyenekkel találkoztam a kocsiállásoknál. Nem tudtam, milyen busz fog érkezni, végül néhány perces csúszással befutott egy Credo EN12. Nagyon megörültem, mikor megláttam a tetején a légkondícionáló egységet és a csukott ablakokat, remélve jó idő lesz bent. Felszálláskor 200 forintért menetjegyet vettem az új, nemrég telepített érintőképernyős jegykiadó gépből, mely a helyi vonaljegyet a helyközihez hasonlóan hőpapírra nyomta, a többi kocsira is ez volt telepítve. Elindulás után tűnt csak fel, hogy az örömöm kissé korai volt, mert a klíma nem működött, még légbefúvás sem volt, az ablakok pedig retesszel lezárva. Szép… A szellőzést a vezetőnél nyitott oldalablak és a két tetőszellőző adta elég kevés sikerrel. Nemsokára a többi utastársamról is szakadni kezdett a víz, a korábban felszállók pólója pedig már jól láthatóan át volt izzadva... Mivel a járatok pontos vonalvezetése nem volt teljesen ismert, GPS-szel megtámogatott Google Mapst használva jegyzeteltem menet közben az utcaneveket. Az 1-es egy kelet-nyugat irányú járat, mely a vasút és a Balaton közt a nyaralóövezetben haladva köti össze Balatonszéplakot a központtal az autóbusz-állomáson végződve, ahova mi 15 utassal érkeztünk meg.

A következő kiszemelt járat a 4-es volt, de odáig még volt 20 percem, ezért körbejártam a buszállomást. Helyi vonaljegy elővételben nincs, csak a járművezetőnél váltva. Pozitívum viszont, hogy a járművezetőnél váltott gépi menetjegyjegy olcsó, mindösszesen 200 Ft, tehát nem jelent gondot nála megvenni, ráadásul így a járatok fizető utasforgalma is sokkal jobban regisztrálható. Probléma a pénztárgép meghibásodásakor van, mely állítólag újabban többször is előfordul. Ekkor, tömbjegy híján csak a kézzel megírt számlatömbös jegykiadás marad,ekkor a zsúfoltabb Balaton parti járatoknál nem nehéz akár 20-30 perces késéseket is összeszedni. A buszállomási utastájékoztatás a megállóhelyi infóhoz hasonlóan „helyközis” volt, a kijelzőn a vonalszám helyett az úti cél szerepelt:

2-jav

A kis szünetben alaposan szemügyre vettem a Credokat. A Kapos Volán 2014-es helyi beszámolója alapján 4 van belőlük állományban (MMC-448 és 449, MNY-954 és 955). Ezeket a siófoki önkormányzat cége, a Balaton-parti Kft. 2013-ban vásárolta és a helyi közlekedés céljára bérbe adja őket a DDKK-nak. A 6-ból 10 darabosra duzzadt helyi állományból így 2014 folyamán 4 db, 16-17 éves Ikarus 415-öst selejteztek és értékesítettek. A helyi flotta tagja egy megmaradt 415-ös és a már említett NABI Optare Solo midibusz. Ha az önmagában már sokakat elriasztó Credo feelingtől eltekintek, azt kell, hogy mondjam, nekem megtetszettek a buszok, de kialakításuk folytán kisebb képzavart okoznak. Elővárosi típus és kialakítás, két ajtóval és ennek megfelelő székezéssel, légkondicionálással, de automata váltóval, helyi forgalomban használva. Ennek ellenére tapasztalataim pozitívak voltak: a menetdinamikára nem volt gond klíma mellett sem, mivel nincs túl sűrűn székezve el is lehetett férni, megfelelő odafigyelés mellett pedig a klíma a hőséghez képest kellemes belső hőmérsékletet biztosított.

Indulásig még volt idő, szóval megörökítettem a DDKK egyik LH12-esét:

3-jav

Az ex Kaposos E94-es szerződéses járaton volt:

4-jav

A 256-os a kötcsei vonalon dolgozott:

5-jav

A vasút mellett kissé ellenfényesen parkolt a DDKK egyik új Crosswaye, MZB-918:

6-jav

A KNYKK kis Credoja az enyingi járatok közti kiállását tölti:

7-jav

A leendő 3-as járat egy helyközis kocsival:

8-jav

A 4-es járat a 4-es kocsiállásról indult. (A helyi járatok az 1-4 kocsiállásokat használják, az 1-es a 2-es és a 4-es a számával megegyező sorszámút használta). Paripánk az MMC-449 lett, mely 20 perces pihenője alatt is járó motorral, csukott ablakokkal, működő klímával állt, így beszálláskor nagyon kellemes idő fogadott:

9-jav

A buszállomásról a 7-es főútra jutottunk ki, majd a 65-ös útra Kiliti irányába fordultunk. Kb. 15 utast gyűjtöttünk kifelé, áthaladtunk az M7-es alatt, el a Tesco, JYSK és az OBI mellett. Balatonkiliti 1968-tól Siófok város része, a település az autópályától délre, a 65-ös főút mentén fekszik. A főútról letérve először keleti, majd nyugati irányba egy-egy félkört tettünk, körbejártuk a falut. Itt tűnt fel, hogy sok helyi megállóban, nemcsak Kilitiben, egész pofás, favázú, üveg berakású, elegáns kis esőbeállók állnak. A legtöbb megállóban megálltunk, szépen fokozatosan kicserélődtek az utasok, nagyjából ugyanannyian lehettünk visszafelé, mint kifelé. Sok volt a bérletes utas. Kiliti ellátásának érdekessége, hogy két körjáratra épül. A bejárt 4-es mellett egy 14-es járat is közlekedik, lényegileg a mienkkel megegyező útvonalon, csak a falut az ellenkező irányban járja körbe. Mindkét vonalról naponta több járat is betér út közben a TESCO-hoz, azonban az áruház a megállólistában nem szerepel, az utastájékoztatást a menetrendben „elegánsan” „c = Tesco áruház érintésével közlekedik, menetidő +2 perc” lábjegyzettel oldották meg. A 4-es csak munkanapokon közlekedik, mely a 14-essel kiegészülve elég sűrű kiszolgálást ad Kilitinek. Hétvégén csak 14-es jár, tehát az alapellátást utóbbi vonal biztosítja.

Következőnek a 2-es vonalra indultam, áldozatom az MNY-955, kiválóan működő klímával. Irány az Aranypart és Sóstó! Járatunk először a Kinizsi utcán a Beszédes József sétányra jutott, egyenesen az Aranypartra, ahol a víztől alig 100 méterre, sokemeletes szállodák és megannyi étterem, bár között haladtunk, a tengernyi parkoló autó miatt sokszor csak mérsékelt tempóban. Majd a Szent László utca következett kicsit beljebb a parttól, ahol több száz méter hosszon néhány éve épült 4-5 emeletes apartmanok takarták ki a Balatont. Végül a Baross Gábor utcára kanyarodtunk ki, és a vasúti töltés mellett mentünk végig, ritka megállókiosztással, Szabadisóstó vasúti megállóhelyet is túlhaladva Sóstó, kempingig. A Baross utcát a Balatontól mindösszesen már csak egy nyaralósor választja el, köztük nagyon szép kilátás nyílik a tóra. Annyira szűk földsávon megy az utca a vasút és a tópart között, hogy az egyébként parkoló autókkal teli végállomási buszfordulóból 20 méter gyaloglással már a Balatonba lógathattam volna a lábam, amit végül meg is néztem, mert buszom kb. 5 percet állt visszaindulásig:

10-jav

A 20 métert legyalogolva ez a látvány fogadott:

12-jav

Utasszámunk maximuma kifelé 15 fő volt, ami Sóstóra szépen elfogyott. Vissza 9 utassal indulunk, de a Beszédes sétányig már 25-en lettünk. Többségében nyaralók, turisták szálltak fel, menetjegyet váltottak. A buszállomásra visszaérve 15 percem volt a nap fénypontjáig, a Törekibe induló 7-es járatig.

Körbeszaladva a buszállomáson belebotlottam a DDKK egyik Econelljébe, NBF-126-ba:

13-jav

Sikerült ellenfény nélkül lekapnom GHB-061-et, a helyi flotta utolsó 415-ösét. 2014-ben felújítást kapott, ami nem meglepő, mert már lassan másfél millió km-t futott:

14-jav

Éppen ekkor szállított be a DAKK Siófok-Szeged járata, melyre egy MAN Lion’s Coachot adott ki Szeged:

15-jav

16:45-kor indult Törekibe a 7-es járat a 3-as kocsiállásról. Meglepésre egy Rába Contact áll be, mert, mint kiderült a NABI midi éppen gyengélkedett. Ennek ellenére a pótlás nagyon jól sikerült, mert ugyan nagyobb lett a csere kocsi, de legalább ezen is dög meleg volt az apró elhúzható ablakoknak hála. Ennek ellenére a legjobb járata volt a napnak, mert nemcsak Törekit érinti, de a szintén ritkán ellátott Somogyfokra is betér. Természetesen az online menetrendben utóbbi betérést is igényes és részletes lábjegyzettel jelölik, pedig itt nem egy, hanem 2 többlet megállót is érint a járat: „o = Somogyfok érintésével közlekedik, menetidő + 4 perc”.  Most készíthettem igazán a térképet és a GPS-t, hiszen a Kórház környéki vonalvezetés még a megállólista ellenére is homály volt. A belvárosból a Városházától 9 utassal indultunk útnak, a dombon fekvő kórház mögött a Somogyi utcán haladtunk dél felé, majd a Küszhegyi út után északra fordulva a Koch Róbert utcán egy lakótelepen ballagtunk keresztül. A Bláthy utca mentén társasházak között haladtunk, majd a Szépvölgyi utcán a 7-es főútra tértünk vissza. Annak ellenére, hogy eddig egy komplett lakótelepet feltártunk, minimális utascserénk volt. A 7-es úton egészen Balatonszéplak felső megállóhelyig a vasút mentén haladtunk, itt tértünk le a Május 1. utcán Somogyfokra, mely egy néhány utcás hosszú, déli irányú nyúlványa Siófoknak a központtól messzebb. A szűk hely miatt Y-ban fordultunk, nem messze a Sió Kft. egyik telephelyétől. Az itteni 2 megállóban összesen 3-an szálltak le. Majd vissza a 7-es útra, ahonnan másfél kilométer után kanyarodtunk le a töreki bekötőútra. Töreki Siófokhoz tartozó, egyutcás, 350 lakosú falucska, ahová helyközi híján csak a Siófoki helyi járat jár ki, napi 3-4 alkalommal. Maradék 5 utasunk idáig jött. Volt néhány percünk a buszfordulóban, ahol készítetem egy képet a Rábáról:

16-jav

Mögötte látható, a már korábban említett elegáns kis esőbeálló, érdekes módon, Siófokon valahogy nem voltak kitörve ezek ablakai…

17-jav

Visszafelé már nem tértünk be Somogyfokra és a lakótelepi részen sem kacskaringóztunk, hanem csak a Bláthy utcán haladtunk végig. Vissza irányban egyetlen utasunk sem volt! Az utolsónak bejárandó 6-os járatig bőven volt még időm, így kitekintettem a vasútállomásra.

Idén nyáron a Keszthelyre kétóránként közlekedő, IC kocsival kiegészülő gyorsvonat helyjegyköteles Balaton expressz lett és fix, 8 kocsis összeállításban közlekedett. A kocsik számozása az IC-ktől eltérően 1-től 8-ig terjed, melyek helyét megállóiban a könnyebb tájékozódás, a gyorsabb utascsere és a kisebb tumultus érdekében a peronokon táblákkal jelölték.

18-jav

Induló, vagy érkező vonat éppen nem volt, (pontosabban volt, csak hogy-hogynem késett), de sikerült megörökíteni a később Nagykanizsára induló személyvonatot elég vegyes összeállításban: Traxx, egy lezárt halbi, 4 By és egy biciklis poggyászkocsi.

19-jav

Volt még időm, benéztem hát kicsit a főtérre és környékére is, majd a buszállomásra visszaérve a Balatonföldvári Kistérségi Társulás rövid Autosan Lider autóbuszát kaptam le, melyet a DDKK üzemeltet és rendszeresen a környékbeli helyközi járatokon közlekedik:

20-jav

A 6-ossal 18:25-kor tettem egy kört, mely ismét egy Credo, jól működő klímával, annál kevesebb utassal: legnagyobb utasszámunk csak 4 fő volt. A 7-essel megegyező útvonalat jártunk be a kórház és a lakótelep körül, csak a Szépvölgyi úttól a 7-es úton vissza is tértünk a belvárosba.

Innen már csak a hazaút volt hátra Széplakra az 1-essel, de addig lefényképeztem még a KNYKK alávállalkozós lajoskomáromi járatának Neoplanját. Az alig nyitható ablakokkal igen jó idő lehetett odabent, ha álló helyzetben az összes ajtó nyitva volt... :)

21-jav

Jött egy kis offtopic jármű is, de talán van annyira különleges, hogy beférjen ide. :) Mögötte az éppen meginduló Neoplan:

23-jav

A haza út is tartogatott egy meglepetést, ugyanis Credo jött, de a várt EN12 helyett IC12-es kivitelben. Működő kijelzővel, légkondival, távolsági ülésekkel, kényelmes volt erre a rövid útra:

24-jav

Itt vége is lenne a posztomnak, de pár napra rá egy kis vonatozás is becsúszott a programba, amihez persze újból buszozni kellett, ezért jöjjön hát a folytatás. Vasárnap délelőtt megint az 1-essel mentem be a vasútállomáshoz. Szokás szerint EN12 érkezett, vagy 5 perc késéssel. Előtte nap szombaton hatalmas vihar jött, ami elzavarta a kánikulát, hűvös és borult lett, ezért nagyon sokan vasárnap elindultak hazafelé. A város felé sok turistát és velük együtt csomagot vettünk fel, akik szinte kivétel nélkül jegyet vettek. Utasszámunk 40 főre, késésünk pedig 10 percesre növekedett. A komoly utasforgalom itt előhozta az EN12-esek talán általam látott egyedüli hátrányát: komoly terhelésnél az utasok egyenlőtlenül oszlanak el a busz belsejében. 3. ajtó hiányában a második ajtó mögött 7 sor kettes ülés van, ahová (lévén rövid utazások) már nem mindenki evickélt hátra. Így a busz elejében sokan álltak, nehezítve az utasáramlást, miközben a kocsi hátuljában még bőven volt szabad ülőhely.

A nagy sietség közben a Balaton expressz késése végül 35 perces lett, tehát volt időm újra végigjárni a buszállomást. Lekaptam először MNY-954-et:

25-jav

Nagy szerencsémre összefutottam egy Credo EN 9,5-essel, mely a balatonendrédi vonalon dolgozott. Még élőben nem láttam és már nagyon kíváncsi voltam a típusra:

26-jav

MNY-552 zöld, egyszínű ruhában:

27-jav

A tegnapi Crossway testvére, MZB-931 is bent állt:

28-jav

Akit csak a képek és a történet érdekelt, elkattinthat, akit a gazdasági oldal is, még maradjon egy kicsit. 
A Kapos Volán Zrt. 2014. évi helyi közszolgáltatási beszámolójából nemcsak érdekes részletek, de egy járműpark modernizáció gazdasági hatásai is kiolvashatóak. Jelenleg úgy üzemeltető a Kapos Volán (akarom mondani már DDKK), hogy az utóbbi években a siófoki önkormányzat két eredménytelen pályázatot is kiírt a helyi közlekedés üzemeltetésére, így kizárásos alapon náluk maradt, vagy inkább ragadt a feladat.

A hálózat éves összteljesítménye a 25 ezer lakosú városban évi 274 ezer kilométer volt 2014-ben. Ha megpróbálom pozícionálni az üzem nagyságát és körbenézek, akkor a következő látható: a 19 ezres Pakson évi 200 ezer km körüli, a 33 ezres, részben dombokra épült Szekszárdon 660 ezer km körüli, a 37 ezres síkvidéki Baján 390 ezer km körüli, a 28 ezres Orosházán 200 ezer km körüli, a 24 ezres Komlóm pedig brutális, 700 ezer km körüli a helyi járatok éves futásteljesítménye. Természetesen Komló nem igazán mérvadó, mert a város nagy része hegyeken fekszik, ami miatt sokkal jobb kiszolgálást igényel. Összességében tehát egy kis-közepes nagyságú városhoz képest szokásos teljesítményű helyi közlekedésről van szó.

A város alaprajzilag Széplakkal és Sóstóval együtt hosszan nyúlik el a Balaton partján. Széplak és Sóstó a belvároshoz képest a két irányba a tó partján hosszan végignyúló keskeny üdülőövezetek, melyeket délről a vasút és a 7-es út határol. Ezekben nyáron nagyon sokan nyaralnak, azonban szezonon kívül a népsűrűség jelentősen lecsökken és nagyon ritkán lakott falusias övezetté válnak. Ezt képezi le az 1-es és 2-es vonalak menetrendje, szezonon kívül a járatok mennyisége a főszezonhoz képest töredékére csökken, úgy, hogy az eleve ritkább kiszolgálásban is több, elő és utószezonra korlátozott, VI. 14-től és VIII. 31-ig közlekedő járat található. Ezeken kívül hétvégén pedig napi néhány pár járattal csak jelképes az ellátás. Az 1-es vonal menetrendileg két érdekességet rejt. Az első, hogy az egyik munkanap reggeli Széplak alsóról a belvárosba közlekedő járat déli irányba betér Somogyfokra, a második pedig, hogy iskolanapokon a szintén Széplak alsóról 7:27-kor induló járat a rejtélyes „d = a 7-es sz. főközlekedési úton közlekedik” látbjegyzettel van ellátva. Azt sajnos nem tudható meg ebből, hogy végig a 7-es úton megy-e, melyik megállókban áll meg (mert abból vagy 5 van a buszállomásig) és a részmenetidőkről sincs információ.

A városiasabb jellegű beépített terület a Balaton mentén egy kb. 3 km hosszú sávban, az üdülőövezettől beljebb, a vasúttól délre terül el, közepén a Sió mentén kialakult városközponttal. Mellette, a vasútállomás szomszédjában fekszik a helyközi buszállomás, melynek 4 kocsiállását használják a helyi járatok. A város keleti oldalán a 35 sz. vasútvonalon túl egy iparterület található, ide, a VOLÁN-telepig jár a 3-as járat, csak munkanapokon 5-6 alkalommal, reggel és délután.

A legforgalmasabb reláció az Autóbusz-állomás – Balatonkiliti, ahol két, Kilitin ellenkező irányú hurkot tevő viszonylat, a 4-es és a 14-es közlekedik érintve a 64-es út menti bevásárló központokat is, ezzel pedig a legsűrűbb kiszolgálású városrésszé téve a kapcsolt településrészt. A helyi közlekedést itt erősíti az erős területi tagoltság, mivel az M7-es autópálya Kilitit lényegileg leválasztja a város testéről, faluhoz képest a nagysága is jelentős és legnagyobb része 3 kilométernél messzebb is fekszik a központtól. A belvárostól délnyugatra a 7-es út mentén található a Kórház, nyugatra, délnyugatra tőle egy lakótelep, valamint az ezeket övező családi házas övezet, Fokihegy. Ezt a környéket a hurokjáratú 6-os, valamint a városrésznek csak az északi részét a Bláthy utcán érintő Somogyfokra és Törekibe közlekedő 5-ös és 7-es járatok látják el (utóbbiak közül napi egy betér a 6-os nagy hurokjába a Kereskedelmi iskola felé). A járatok mennyisége iskolanapokon még egybevéve is elmarad a Kilitibe közlekedő járatokétól, hétvégén pedig csak néhány 6-os járat közlekedik. Ez önmagában nem túl meglepő, hiszen a környék nagy része a belvárostól 2 kilométernél közelebb, azaz még bőven gyaloglási távolságon belül fekszik. Tovább haladva nyugat felé a 7-es úton, déli irányban fekszik a somogyfoki nyúlvány, egy több utcás településrész, 3 kilométerre a központtól. A távolság itt már nagyobb, de vélhetően az alacsony lélekszám miatt, csak az idáig jövő 5-ös és a Törekibe menő 7-es járatok érintik napi 5-6 alkalommal, egy reggeli város irányú Széplak felsőről betérő 1-es járattal kiegészülve. Hétvégén helyi járat nincs. Töreki még távolabb található, Somogyfokhoz képest 1,5 kilométerrel később kell a 7-es útról délre letérni, a bekötő úton pedig további 3,5 kilométert kell megtenni a nyugodt, egyutcás falucskához. Csak a 7-es járat jön ki ide iskolanapokon 4 alkalommal, hétvégén pedig egyszer sem.

Összességében Siófokon egy kisvárosi, sugaras jellegű hálózat üzemel, ahol a vonalak a külső városrészekből a központba futnak be. Erős szezonális jellegzetességet mutat az üdülő övezeteket feltáró 1-es és 2-es vonal, melyek forgalma főszezonban jelentős, de azon kívül nagyon alacsony. A 3-as járat kis forgalmú időszakos/műszakos járat, a legjelentősebb szerepe a Kilitit kiszolgáló 4-14-es vonalcsoportnak van. A kórház környékének ellátása sűrűbb, összesen 3 vonallal, de volumenét tekintve elmarad Kilititől, hétvégi kiszolgálása pedig csak jelképes. Somogyfok és leginkább Töreki minimális ellátást kap, csak munkanapokon, elsősorban a hivatásforgalom igényeihez igazodva. Így jön össze az évi 270 ezer km.

vonal

2013-ban a ’14-eshez képest változatlan menetrendet, de évi 296 ezer km futásteljesítményt 1 390 000 utas elszállítása mellett a Kapos Volán 115 millió forintért teljesített, kb. 18 millió forintos ráosztott költséggel együtt. Ehhez képest az összes bevétel 76 millió Ft körül alakult, így 39 millió forintos veszteség keletkezett. A bevételeknél 52,5 millió Ft a menetdíjakból, 16,5 millió Ft a szociálpolitikai menetdíj támogatásból (azaz a korábbi fogyasztói árkiegészítésből), 3,5 millió Ft az állami normatív támogatásból származott. A menetdíj bevételekben a legnagyobb hányadot, 30 millió forintot a vonaljegy bevétel adta.

A 4 db Credo EN12-es 2013 IV. negyedévében állt forgalomba, így a Balaton-parti Kft-nek értük kifizetett 3 milliós bérleti díj 2013-ban még minimális hatást gyakorolt az eredményekre. Nem úgy 2014-ben, ahol már évi 24 millió forintot kellett fizetni, a NABI midi és a frissen felújított 415-ös összesen 4,5 millió forintos könyvelt értékcsökkenése mellett. Ugyan az új buszok forgalomba állásával 2014-ben a karbantartási költségek 5 millió forinttal csökkentek, valamint a fajlagos üzemanyag fogyasztás is mérséklődött 33 liter/100 km-re, a fajlagos önköltség 388 Ft-ról 486 Ft-ra, az éves veszteség pedig 47,5 millió Ft-ra emelkedett. A veszteség emelkedését mérsékelte, hogy a menetdíj bevételek 2014-ben 3,5 millió forinttal nőttek (ezek egy része valószínűleg az új buszoknak is tulajdonítható), és erre az évre lett elszámolva az állományból törölt 4 db régi 415-ös értékesítéséből származó kb. 12 millió forintos bevétel is. Utóbbi természetesen csak egyszeri hatás, ami az eredményt így jelentősen torzítja.

Ha számba veszem azt is, hogy 2013-hoz képest 2014-ben a futásteljesítmény 20 ezer kilométerrel csökkent és a gázolaj átlagos beszerzési ára is majdnem 3%-kal mérséklődött, akkor az 5 milliós gázolajköltség csökkenésből 4 millió nem az új buszok forgalomba állításának tulajdonítható. Számottevő mértékben a személyi jellegű költségek és a ráosztott költségek is emelkedtek. Figyelembe véve a különböző költségek és bevételek változásának torzító hatásait, nem egyszerű a helyzet annak megítélésében, mennyivel is növelték a költségeket az új buszok. De belátható, hogy forgalomba állításuk ebben a konstrukcióban bizony nem évi 8,5 millió forinttal, hanem annál nagyobb összeggel (kalkulációm alapján kb. 19 millió forinttal) emelte volna meg a helyi üzem veszteségét, melyet a futás csökkenésből származó megtakarítás és a régi buszok eladásból származó egyszeri bevétel még részben eltakart. Ha nem változna komolyabban semmi, a következő évben, 2015-ben valószínűleg újabb, sokmilliós veszteség-növekedéssel kellene a siófoki helyi közlekedésnek szembenéznie.

Természetesen a siófoki helyi közlekedés évről-évre növekvő finanszírozási igénye (sok más várossal egyetemben) nem új jelenség, ez az elmúlt 10 évet folyamatosan jellemző tendencia a városban, mely egyre inkább a fenntarthatatlanságát mutatja a jelenlegi rendszernek. Ezért 2012-ben a Pécs és Térsége Közösségi Közlekedéséért Egyesület egy tanulmányt készített a helyi üzem racionalizálására és szolgáltatási színvonalának javítására. Javaslatuk tartalmazza a vonalhálózat átszervezését vonalösszekötésekkel, vonalösszevonásokkal, több viszonylatban a helyközi járatok helyi közlekedésbe vonásával, valamint több gyenge forgalmú vonalon az igénybejelentésre alapuló dinamikus közlekedési rendszer bevezetésével. Üzemvitelileg ez a futásteljesítmény 250 ezer km-re mérséklését és a dolgozó eszközök darabszámának csökkentését is lehetővé tenné. Ennek felel meg az Önkormányzat idén májusban kiírt pályázati felhívása is a helyi üzem 2016 és 2020 közötti üzemeltetésére vonatkozóan, melyre a beadási határidő 2015. november 25. Kérdés, hogy a két eredménytelen tender után a harmadik hoz-e eredményt. Majd kiderül ősszel.

Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
1 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Őrségváltás a háromtengelyeseknél Őrségváltás a háromtengelyeseknél

A bejegyzés trackback címe:

https://kozlekosztaly.blog.hu/api/trackback/id/tr817778206

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tiram 2018.09.16. 11:18:27

Remek cikk, talán frissíteni is érdemes. Az akkori állapothoz képest szerintem változott a helyzet annyiban, hogy a honlapon felsorolták a megállók nevét. Térkép sajnos továbbra sincs.
Külön nyári és őszi-téli-tavaszi menetrend van, teljesen más járatokkal Széplakra. (Nyáron megy az 1-es, a másik időszakban helyette a 16-os és a 61-es, de Széplak-alsóra egyik sem megy ki. Helyette Széplak felső az alternatíva.)
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
süti beállítások módosítása
Dashboard