Sokat gondolkoztam, hogy egyáltalán megírjam-e ezt a posztot. Ha ez eszembe jut egy kiválogatott képanyag kapcsán, az már nem sok jót jelent a pixelkupacok számára... De úgy döntöttem, adok egy esélyt. A tavaly őszi (tudom, marhára aktuális) bicskei villámlátogatásomat nem a nap történéseire, hanem a város közlekedésének, az azt lebonyolító cégeknek a bemutatására szánom. Noha az itt leírtak már nem újdonságok, egy kis visszatekintés, illetve az aktuális állapotok bemutatása sosem árthat. Ez most egyfajta stíluskísérlet is, hátha valakinek tetszeni fog az iromány. Szóval, irány Bicske!
Ahogy azt az évértékelőben is említettem, talán a hónap legszürkébb napjában ejtettem meg eme rövidre szabott kirándulást. A Viszló Transszal eddig főképp Székesfehérváron, illetve Dunaújvárosban sikerült találkoznom, a bicskei térség mindeddig kimaradt számomra. Épp ezért éreztem, hogy egyre indokolt egy látogatás - nincs is messze, téma pedig akad bőven.
Bicske Fejér megye északi szegletében, egy kvázi hármas megyehatár közelében található, ezzel talán nem mondtam újdonságot senkinek sem. Aki jártas közlekedésföldrajzban, az tudja, hogy a megyehatárok mindig is érdekes közlekedési helyzeteket tudnak produkálni: gondolok itt arra, hogy több megye szolgáltatója is tiszteletét teszi a vizsgált településen. Bicske szintén hasonló helyzetben van: Pest megye felől a Volánbusz, Komárom-Esztergom megye felől a Vértes (tavaly ősszel még így hívtuk), saját megyéjéből pedig az Alba Volán szolgálja ki a települést. Ez a helyzet napjainkban is igaz, azzal a megkötéssel, hogy 2007-ben a fent nevezett cégek mindegyike pályázatot hirdetett menetrend szerinti járatok alvállalkozói konstrukcióban történő üzemeltetésére. 2007 nyarától a Vértes Volán színeiben a tatabányai Szöllősi Travel kezdte meg tevékenységét. Októbertől lépett a színre az Alba Volán alvállalkozója, a csákvári székhelyű Viszló Trans. Kezdetben Bicskéről kiinduló, környező településeket (Csákvár, Etyek, Tabajd) érintő vonalakon kezdték meg tevékenységüket. 2008-ban pedig újabb vonalakkal bővült szolgáltatási területük (az érintett vonalak pontos felsorolása itt olvasható). 2008 június 1-től a Volánbusz bicskei járatait a zsámbéki székhelyű Kontakt-Busz közlekedteti.
A vonatról leszállva elsőként a borítóképünk szereplői vártak rám. A King Long hamarosan távozott, így Viszlóék két járgányával kezdtem a napot.
Irisbus Crossway 10.6M Bicske vasútállomás előtt
Alvállalkozói tevékenységük kezdetén a Viszló Trans saját, illetve az Alba Volántól vásárolt, illetve bérelt autóbuszokkal kezdte meg tevékenységét. Az első nagy járműbeszerzésre 2008-ban került sor: ekkor Volvo B12B Alfa Regiok érkeztek a bicskei vonalcsoportra. A képen látható Irisbusok 2009 tavaszán álltak forgalomba, a Volvok pedig áthelyezésre kerültek a martonvásári térségbe. Hat darab érkezett ekkor, LLB-431 - LLB-436 közötti rendszámokkal. Mint ahogy a képen is látható, a Crosswayek egy átrendszámozódást is megéltek már... A flotta azóta újabb járművekkel bővült, erről azonban majd később.
Noha a bevezetésből az következik, hogy az Alba Volán járművei teljes mértékben kiszorultak Bicskéről, mégis hiba volna erre gondolni:
Bicske - Alcsútdoboz útirányon át Székesfehérvárra
A helyközi járatok után essék szó a várost kiszolgáló helyi járatról is. Mint sok helyen az országban, Bicskén a területileg illetékes Alba Volán üzemeltetésében működött éveken át a helyi járati üzem. A cég még az alvállalkozó bevonása előtt vonult ki a helyi közlekedés üzemeltetéséből, szerepét egymás után több magánvállalkozó is (Grószbusz, Viszló Trans) megpróbálta betölteni. Napjainkban a csákvári Régió 2007 Kft az üzemeltető, a városban egy körjárat közlekedik, melynek kezdő- és végpontja is a bicskei vasútállomás.
Az egyetlen Ikarus 223 (napjainkban: JOT-029) hajt ki a vasútállomás bejárati útjáról
Órámra pillantva megállapítottam, hogy vészesen haladunk a műszakváltás klasszikus (14.00) időpontja felé. Ez jó indok arra, hogy beszéljünk a várost érintő szerződéses járatokról. Ottjártamkor a bicskei Spar Magyarország Kft és a biatorbágyi Alpine Elektronikai Ipari Kft dolgozói járataival találkoztam, de a városból indul, vagy érinti azt a herceghalmi Tescot, a tatabányai Nyugati Ipari Parkot, valamint a Törökbálint környéki "Logisztikai Szilíciumvölgyet" kiszolgáló járat is. A járműpark vegyes: a klasszikus "nagy" buszok mellett mikrobuszokkal is végzik a munkások szállítását az érintett cégek.
SPAR - Tatabánya az Ignácz-Busz...
... és Alpine - Tata - Tatabánya a Busz-Plusztól
Egy újabb cég, a Kontakt-Busz Kft következik: ahogy a bevezetésben is említettem, a cég 2008 óta biztosítja a Volánbusz érintett autóbuszjáratainak közlekedtetését. A flotta mondhatni egyhangú, King Long XMQ6121G típusú autóbuszokból áll. A cég járművei a Zsámbéki-medence térségében fordulnak elő, ezek közül Bicskét az alábbi vonalak érintik:
782: Budapest, Széna tér - Páty - Biatorbágy - Etyek - Bicske, vasútállomás
784: Budapest, Széna tér - Páty - Zsámbék - Mány - Bicske, vasútállomás
A kezdéskor ugyan nem említettem, de a várost érintő regionális járatok két helyen végállomásoznak. A Volánbusz járatai minden esetben a vasútállomásra érkeznek és innen is indulnak vissza, a Vértes Volán csak betérést hajt végre, végállomásuk a bicskei Kossuth tér. Az Alba Volán szolgáltatója járatai kisebb részét a vasúttól, a többit pedig a Kossuth térről indítja, de utóbbiak is betérnek az állomási megállóhoz.
Az említett vasútállomási bejárati út továbbra is jó fotóhelynek bizonyult. A következő kép adja meg a lehetőséget, hogy a Viszló Trans egyik, használtan beszerzett Irisbus Crossway 12-jét bemutathassam:
Az évek során a csákváriaknak szükséges volt, hogy a már kiöregedőfélben lévő, vagy bérelt járműveik helyett saját és persze fiatalabb autóbuszokat vásároljanak. Ehhez jött még az is, hogy időközben tovább bővült a szolgáltatási terület. A meglévő Irisbusok mellé pedig kézenfekvő, hogy további típustársak érkezzenek. Így is tettek, ismereteim szerint 3-4 ilyen, 12 méteres Crossway érkezhetett már a céghez.
És elérkeztünk harmadik szereplőnkhöz, a tatabányai Szöllősi Travel Kft-hez. Mint már említettem, elsőként ők tűntek fel a bicskei térségben, így visszatekintve a legtöbb járműtípust mindeddig ők vonultatták fel az általuk kiszolgált viszonylatokon:
8123(8435): Tatabánya - Szárliget - Szár - Újbarok - Bicske
8124(8432): Tatabánya - Szárliget - Óbarok - Bicske
Kezdetben a Vértes Volántól bérelt DUD-631 rendszámú Ikarus 260.32-vel kezdték el a szolgáltatást. Ez a busz éveken át futott a bicskei vonalcsoporton, majd mellé szépen megérkeztek a használtan beszerzett "kocka Mercedesek", főképpen O405-ökkel találkozhatott az erre tévedt közlekedésbarát. 2011 után kezdődött a gömbölyű Setrák korszaka, 200-as, illetve 300-as (két,- illetve háromtengelyes kivitelben is) Setrák érkeztek Európa különböző országaiból, mint például az alábbi, Németországot és Csehországot is megjárt S 313 UL:
De szintén itt debütált az Alba Volán dunaújvárosi üzemétől kikerült KBK-784, alias Ikarus C83 is. E sorok írása idején pedig szlovák eredetű Karosák futnak Bicskén. Mindenki döntse el, hogy mivel utazna szívesebben... :)
A délutáni csúcsot már a Kossuth utca sarkán figyelem. Egyenfotók következnek, elsőként a nyitóképen már látott E91 érkezik:
Ahol van Tesco, ott előbb-utóbb felbukkan vagy a Ventona Kft, vagy a Szalai Busz. Bicskén a földrajzi helyzetből adódóan előbbi cég szolgáltatja az ismeretlen eredetű kisbuszával az ingyenes járatra a kapacitást:
Ex belga Volvo 9700-as érkezik a közkedvelt Felcsútról:
És igen! A típus, amivel kis híján a történet indult Csákváron:
A nagy alvállalkozói tengerben egy újabb Volános jármű, ezúttal a tatabányai vonalra beforgó Vértes Volános kocsik egyike. Most éppen a GPD-430-ra jutott ez a szerep:
Rövidre szabott bicskei látogatásom is elérkezett a végéhez, ideje hát elindulni a vasútállomás felé. Jó szokásomhoz híven egy kicsit hamarabb indultam el, így még 1-2 fotográfia is belefért.
A Bakony Volán negyed órán belül két, Bicskén át közlekedő járattal is megjelent. Ezek név szerint a Budapest-Bicske-Csákvár-Zirc, illetve a Budapest-Bicske-Csákvár-Zirc-Pápa. Utóbbin ma is a KBW-113 jött:
Éééééééés, mivel Bicskén vasút is előfordul nyomokban, ezért a vasutas szakosztályunknak egy románg*ci ASEA a Train Hungary hangszerelésében:
Ekkoriban még javában zajlott a dél-alföldi sóderkampány
Bírtátok, ugye?