... Ikarusok majd később. (:
Az a helyzet, hogy a K.u.K. fővárost nagyon a szívünkbe zártuk, én személy szerint már vagy 10 évvel ezelőtt, amikor még sulinetes koromban először kirándultam erre. Soondee úr májusban egy jót csengetett arrafelé, a bőséges fotótéma miatt adta magát, hogy június végén én is kilátogassak vele egy újabb napra. Egy típusbúcsúztató is jutott erre az alkalomra: a város első alacsonypadlós autóbuszai, a Gräf & Steyr NL 205 és NG 235-ös típusok búcsúztak a fővárostól. Helyükre a a jövő közlekedését jelentő Ikarus 280.49-esek korszerűtlen és elmaradott Mercedes Citaro C2-k, illetve a Localo távoli rokonai, a teljesen elmaradottnak számító hibrid meghajtású Volvo 7900-asok álltak be. Lássuk, mit is adtak nekünk a rómaiak a bécsiek!
Mint minden, vonattal megtett bécsi út, ez is a Südtiroler Platzon kezdődött. Az már kevésbé volt szokásban, hogy előző este frissen államvizsgázott barátainkat ünnepeljük, így az ünnepléssel egybekötött csapatépítő sörözés fáradtságait nem teljesen kipihenve nyúltam a gép után. Ennek eredményeként több érdekességről is sikerült lemaradnom (ez általában jellemezte a napomat), de ezt a gyanúsan "selejtsoros" Setrát már nem hagytam ki:
" 'Morgen, ist es ein ex PostBus?"
Aki nem olvasta, vagy már nem emlékszik az Aaron-Művek ugyanerről az útról szóló posztjára, az további képeket tekinthet meg a Déltiroli térről, én inkább a következő helyünkre, a Karsplatzra váltanék. A Ring Tram sikeres bebukása után felszálltunk egy hibrid Volvora (nem, csakazértsem Rába!), majd 10 perc ácsorgás után elindultunk, hogy aztán egy megálló múlva le is szálljunk. Logikus, tudom. :D
Megérkeztünk a Schwarzenegger Schwarzenbergplatzra, két villamos között ilyen és ehhez hasonló turistabuszok közül lehetett válogatni:
Osztrák Setra helyett egy spanyol felségjelű Irizar
Egy SGP E2 ugyaninnen:
A sok bebukott 500-as Setra miatt már az érvagdosáson gondolkodtunk, de végül még vártunk egy keveset. Ennek köszönhetően lett egy értékelhető fotó az egyik hibridről:
Ebben a közegben visszalépésnek érzem a típust, de idehaza nem bánnám, ha jobban elterjedne
ULF-ok is előfordulnak errefelé, egy fotó erejéig emlékezzünk meg erről a kétes hírnevű termékről:
A badeni HÉV megállójáig elkövetett szerencsétlenkedéseinket inkább nem részletezném, a Facebook oldalunkon már szerepelt angol Setrát viszont ide is beszúrnám, annyira király téma:
Rossz helyre került a névtábla!
Sikeresen felszálltunk az egyik blog által csak "Tram-train jellegű cuccnak" tituált, a Wiener Lokalbahnen által üzemeltetett GT8-asra, majd egészen Wien-Meidlingig utaztunk vele. Néhány, kevésbé sikeres próbálkozás után továbbálltunk az 57A vonalra, ahol is az akkor még alig két napja üzembe állított szóló C2-esek közül vártunk meg néhányat:
Idehaza nagy kihívás egy olvasható kijelző beszerzése, itt alapvető elvárás
A változatos villamosfelhozatalból egy miskolci villamost választottam:
Szóló Citaro kipipálva, de mi a helyzet a csuklósokkal?
Ottakringben most sem ittunk Ottakringert, hanem a vonal egy másik szakaszán, a Flötzersteigen táboroztunk le, hogy újabb csuklós C2-ket vadásszunk magunknak.
Kis túlzással állíthatom, hogy a vonalat végigvártuk, így hát ideje volt csillapítani éhségünket. Erre a már kiválóan bevált, a Ringen tanyázó büfét választottuk, a finom pizzaszelet elfogyasztása közben gyönyörködtünk a hölgyekben, mert belőlük is volt/van téma bőven. :) Igaz, hogy ma még nem sikerült összefutnunk a búcsúzó típussal, de ebéd után sikeresen megörökítettünk egyet a következő típusbúcsúztató alanyai közül:
Ez már egy másik dimenzió, ahol 3 éven belül selejtéretté válnak 2003-as évjáratú autóbuszok... Igaz, hogy az LPG technológia kiváltását is szeretnék minél előrébb hozni osztrák barátaink, azonban nincsenek kétségeim afelől, hogy dízelüzemű változat esetén is ugyanígy cselekednének. Most pedig heves dobpergés:
Néhány szó a típusról a "Bkv-és" rajongók kedvéért: a típus szóló változatát 1992 és 1999 között gyártották Floridsdorfban, a csuklósok ennél egy kicsivel fiatalabbak (1998 és 2001 között készültek). A típus a Volvo B10L Steyr SN12 megfelelője, ezzel a G&S típusjelzéssel azonban csak az osztrák főváros számára készültek autóbuszok. A selejtezett példányok közül több kezdett új életet Lengyelországban, Romániában, vagy más, kelet-európai államban.
A hely király, még maradnánk, de a háttérben 2 percenként elzúgó, napsütötte gépek látványából arra következtetünk, hogy volna még mit keresgélni azon a környéken... Mire odaértünk, a 14 órási rajzásra érkező helyközi járatok mindegyike elfogyott, a villamosok mellett talán csak ezt a Citaro-t fotóztuk:
Hapciék (Gscwindl) bevásárlójárata
A mai napra még egy kötelező helyszínt irányoztunk elő magunknak: Leopoldau városrész a búcsúzó Steyrek utolsó territóriuma. Előtte azonban kirándultunk egyet, Rennbahnweg metróállomásáig utaztunk, hogy szóló Stefivel találkozhassunk. Sajnos nyárra Lion's City-t mellékeltek a 25A-ra, így nem vártuk meg azt a kemény két kocsit, ami a napi kiadást jelentette... Mivel a tervezettnél hamarabb érkeztünk vissza Leopoldauba, így keresgélni kellett, hogy hol lehet jó fotókat készíteni. Szokásunkhoz híven találtunk is egyet - bár NG 235 itt épp nem jár, de ezt egy cseppet sem bántuk:
Richiék sportosra veszik a figurát
A további két menetrendi indulást már egy utcával odébb, Leopoldau és a pusztaság határában lőttük meg:
Ez pedig a Dr. úrék selejtsora... Hülyék ezek az osztrákok... :D
A kertvárosi rész nem vált be, de a híres Gerasdorferstrasse-i pusztaság igen - az előzmények fényében az egész napot külterületeken kellett volna töltenünk. :) Na de itt már akadt jó fény és Stefi is:
Egy utolsó kísérletet tettünk a 30A-n pörgő szóló példány megörökítésére, de sajnos az időnkbe már nem fért bele, hiába céloztuk meg az utolsó REX-et hazafelé... Minden bécsi kirándulást keretbe foglal a Südtiroler Platz, így hát zárásképp körbenéztünk ott is.
A flottafény lemaradt, cserébe még szinte új volt a gumiabroncs
Az elmaradhatatlan osztrák-koszovói utazási iroda, a Bici Com egyik, még egész jó állapotú S 315-jével zárhattuk a napot:
Igazi Jürgen Reisen flottafény :))
Folytatás októberben, a Tramway Tag-on.