...együtt harcol, s issza borát. Folytathatnánk a címet, ám nem irodalmi blogot olvastok, így csak a címben marad eme idézet. Még február vége felé vetette fel szaktársam, hogy menjünk ki Varsóba, mert van olcsó repülőjegy. Igen és az olcsót tényleg értsétek olcsónak, hiszen 5000 forintból megvolt a jegy oda-vissza! Magam sem értem, hogy éri meg ez a légitársaságoknak... Természetesen rábólintottam az útra, hisz lássunk kicsit világot, és nem utolsó sorban hátha kedvez a szerencse és sikerül fotózni néhány a városban még szolgálatot teljesítő Ikarust.
Végül szombaton 1 órakor szállt fel a gép és ~1 óra utazás után már ismét talaj volt a lábunk alatt. Kicsit úgy éreztük magunkat, mintha Pestről Győrbe utaztunk volna. Igaz ez a táv négyszer annyi volt. =)
A felhők felett mindig kék az ég.
Terminálból kikecmeregve konstatáltuk, hogy a jegypénztár zárva. Egy informálódást követően a megállói automatából vettük meg a napijegyet (olcsóbb, mint Pesten). A reptérhez (Chopin) négy nappali és egy éjszakai járat biztosítja az eljutást. Szombati holtidőt tekintve meglepően sűrű volt a közlekedés, mind a reptéren, mind bent a városban is. Kicsit ilyen pesti Rákóczi út érzésem volt, amikor konvojban jöttek a járatok.
Hibrid Solaris a központi pályaudvarnál
Varsó központi pályaudvaráról néhány szót ejtenék. Szóval ott sikerült megvalósítani azt, amit itthon még csak nagyon kis morzsákban látunk, vagyis az intermodális csomópontot! Maga a vasútállomás a föld alá van betéve és elég hosszan alagútban, illetve bevágásban halad a vasút. A pályaudvar mellett a pesti Árkád méretű bevásárlóközpont, valamint buszállomás. Mindezeket aluljárón, egyszerűen el lehet érni.
Először kicsit megzavarodik az ember az ottani viszonylatszámozásokon, amíg ott voltunk nem is igazán próbáltam megérteni, de hazaérkezés után felkerestem a ZTM (helyi BKV) honlapját és teljesen logikus rendszert alkot a számozás:
- 100 alatti tartomány a villamosoké,
- 100-300 között az alapjáratokat találjuk,
- 300-as tartomány az időszakos viszonylatok,
- 400-asok az időszakos gyors viszonylatok,
- 500-as számmal jelölik az alap gyors viszonylatokat (gondolom hasonló lehet, mint Pesten az 'E' jelzés),
- 700-as tartományba kerültek az úgynevezett zónajáratok.
Ezeken kívül vannak még betűvel jelölt viszonylatok, de azokon nem sikerült kiigazodnom. Természetesen az éjszakai járatokról se feledkezzünk meg, ezek egy 'N' előtagot kaptak. Érdekesség benne, hogy a 10 alatti számokat is két jeggyel jelölik, pl: N03.
No ennyit a fejtágításról, akit bővebben érdekel a dolog az nézelődjön a ZTM honlapján. ;)
Irány a belváros kicsit körülnézni, illetve elfoglalni a szállásunk. A megálló ahol leszálltunk, hát hogy is mondjam... Inkább itt egy kép:
Az addig oké, hogy az úttest közepén húzódik a villamossín és nincs külön járdasziget, ilyen van Budapesten is. De az, hogy a buszok se húzódnak le a padkához... Az NKH az sikoltozva szaladgálna, ha ilyet látna Magyarországon! Úgy látszik ők tudnak ezzel együtt élni.
Mit csináljon az ember este ha nincsen állványa (köszönjük a repülésbiztonsági szabályoknak... fotóállvány = baseballütő), hát természetesen utazgat mindenfelé. Ez mondjuk elég könnyen kivitelezhető volt, hisz szombat estéhez képest igazán sűrű volt a közlekedés.
A külső kijelző helyén nem csak a műanyag doboz "tátong", hanem beszereltek egy belsőt is.
Helytakarékosság, persze ezen felül számos kijelző van még a PESA-k utasterében.
Ötletes megoldás, ilyen üléshuzatok találhatóak az újabb generációs Solaris-okon is.
Ahogy bolyongtunk a városban ismerős hang csapta meg a fülemet (igen a Rába hídhang), majd nemsokkal később elhúzott előttünk egy 260-as. Akkor ezt visszafelé megvárjuk! Patent állapotban lévő gépezet, szofita világítással. Látszik, hogy itt odafigyelnek a buszokra! Nem csak az Ikarusra gondolok itt, hanem a hétvége alatt egyetlenegy firkával nem találkoztunk a járműveken! Visszatérve a magyar ipar gyöngyszeméhez, kimentünk vele a végállomásig, hogy valamilyen fotót készítsünk róla, illetve utazni egyet az utolsó mohikánok egyikén.
Állvány hiányában csak ilyen sikerült.
Gyári tábla alapján '93-as gyártás
Összehasonlításképpen: Budapesten ennél csak öregebb Ikarus 200-asok futnak (ne számítsuk ide a Hajdú Volános gépeket)! Sőt mi több, Oroszországba 2000-ben is adtunk el 280-ast. Nem baj, jó lesz nekünk a krédó is, mint "új magyar autóbusz"...
Vasárnap délelőtt még fotózgattunk a városban, aztán indultunk haza. A járatsűrűség még mindig meglepődést okozott, hiszen húsvét vasárnap délelőtt is egymást érték a buszok és a villamosok. Stare Miasto megállóban (fentebbi képen már látható volt) reggel fél kilenckor 20 percen belül jelzett 7 járatot! Vasárnap délelőttről néhány kép:
Solaris U15 a központi pályaudvarnál
Érdekes formavilággal áldották meg ezt a Scania-t
Conecto-k is koptatják Varsó aszfaltját
Helyi maszek Renault PR100-asa
O405 kissé kopott matricázással. Szerintem valami elővárosi járat lehet
Mozdonyos inga, igaz két vezérlővel...
Tatra koppincs Konstal. Érdekes gépezetek meg kell hagyni!
Előkerült vasárnap egy Neoplan is, ráadásul három tengelyes
Összességében Varsó szép város, már amennyit láttunk belőle cirka 23 óra alatt. Igaz a közlekedést lehetne racionalizálni, bár a lakosok nem hinném, hogy túl boldogak lennének, ha csökkennének a járatszámok. Végül is ez is szolgáltatási mód, hogy bármikor kimehetsz a megállóba, úgyis jönni fog valamilyen busz/villamos. Igaz, hogy hétvége volt, de nem találkoztunk olyan járművel ami tömve lett volna, ülőhelyet mindig találtunk.
Nos köszönöm a figyelmet, és ha már repülős képpel nyitottam a posztot akkor foglaljuk keretbe az irományt. =)