Még a nyár beköszöntére esett a ma esti olvasmányunk alapjául szolgáló kirándulás, azonban a - szerintem - jó képanyag és az emlékek kettőse által úgy döntöttem, nem hagyom veszni a témát. Még 2013-ban írtam egy hasonló című blogposztot, melyben az iskolai időszak egyik forgalmas napjával, a "sulipéntekkel" foglalkoztam - emlékeztetőül itt elolvasható - még akkor eldöntöttem, hogy annál több idővel szintén szentelni fogok egy napot a talán még forgalmasabb "sulivasárnap" részére is. Őszintén szólva nem gondoltam volna, hogy majd' kerek 4 év telik el az ötlettől a megvalósításig, de valóban ez történt... Azóta pedig változott ez-az a hazai távolsági és úgy unblock a buszközlekedésben. Képes beszámolónkat erre a vonalra felültetve tálalnám most nektek:
Az alapkoncepció változatlan: egy nap, lehetőleg minél több időt eltöltve a fonódó távolsági buszos útvonalak mentén. Bár 4 éve csak egy bő fél nap állt rendelkezésemre, most szerencsére mind a keleti, mind a nyugati "part" belefért az időmbe, sőt, még némi átfedés is megmutatkozott a korábbi túrával. Téma akad bőven: a hazai szolgáltatók az elmúlt 1-2 évben erőteljes járűbeszerzésekbe kezdtek, ennek következtében az éveken át konstansnak mondható távolsági állomány is elkezdett szépen lassan változni, hellyel-közzel fiatalodni is.
Napunkat a Könyves Kálmán körúton, egy köpésnyire a Népliget autóbusz-pályaudvartól kezdtük. A rendkívül alacsony gépjárműforgalomnak megörülve rögtön ráugrunk az első témára:
Alacsonypadlós territóriummá vált a Nagyonnagykörúti 1-es
A buszos képeket váró olvasóink most biztos köptek egyet, de ahogy 4 éve is, úgy most is lesz offtopic téma, amin még az elején túl fogunk esni, megígérem! Ekkor már pár hónapja futottak hétvégente a Siemens Combinok az 1-es vonalon, de ennek megörökítése részemről még hiányzott. A CAF Urbosokkal kiegészülve pedig nagyon komoly témát és szolgáltatást ad vele a BKK.
Ottartózkodásunk első 20 percében egy nagyon erős rezsifutó etapot bonyolított le a VT-Arriva:
Egy a sok közül - a csuklósok mellett MAN Lion's City-k is iparkodtak észak felé
A Volánbusz és a hazai társszolgáltatók norvég eredetű Volvoit tényleg nem kell már bemutatni senkinek sem. Az alábbi nyolclábú is főleg azért érdekes számunkra, mivel a kissé megszorongatott kocsikiadással küzdő cég (akadt néhány év, hogy Ikarus 280-ast hétvégente nem láttunk a Népligetnél, mostanság ismét ez van...) Volvo 8500-asai között akadt olyan, amelyet kénytelen volt beforgatni a Budapest - Dunaújváros tengelyre:
Nemzetközi fronton pedig elképesztő változásokat lehet tapasztalni a fővárosban, de lassan-lassan már az ország több más pontján is. A német alapítási FlixBus alapjaiban kavarta fel a fapados légitársaságok néhány évvel ezelőtti forradalmához hasonlóan a kicsit már talán haldoklófélben lévő nemzetközi autóbusz-hálózatot. A korábban Eurolines égisz alatt futó járatok helyett a zöld (és nyomokban narancssárga) szolgáltató számos európai partnercégének egységes megjelenésű autóbuszai jelentek meg a Népliget vonzáskörzetében.
Schröder Reisen-féle MAN Lion's Coach
Ismét egy kis Volánbusz: a cég az év elején szabadult meg jónéhány használható távolsági autójától. De ha nem is feltétlenül voltak kifejezetten távolságis autók a Bundeswehr FuhrPark eredetű Lion's Comfort ÜL313-ak, távozásuk mennyiségileg bőven zavarba ejtette a járműgazdálkodást. A későbbi beszerzésű (LHZ, LLB) példányok futnak még, de azzal a bizonyos nagy szarkavaró kanállal jól megforgatták őket a fordákon...
Most már legalább nem csak Kecskemétről van meg...
Nem tudunk betelni a látvánnyal...
Az alépítménnyel is kellene már kezdeni valamit
Még két kép és elhagyjuk első állomáshelyünket. A következő két autóbusznak, bár egy gyártótól származnak és csak egy altípussal térnek el egymástól - további közös pontja is van. Az első egy jelenleg is aktív, a második pedig egy korábban német jármű:
Irisbus Evadys H - Werner Reisen: a magyar felirat a korábbi Volánbusz-alvállalkozás miatt került fel
A minimáldizájnú FlixBus járat után egy szintén minimáldizájnú és Bundeswehr-eredetű busz érkezett:
Egy a négyből: Irisbus Evadys HD - ÉNyKK Zrt.
Egy fecske még itt sem csinál nyarat: a négy darab Evadys HD-ból egy példány jutott Balatonfüredre, ami viszont még nem elegendő a szintén távolsági kialakítású, de öregecskedő Irizar Centuryk kiváltására...
Következő etapunkat az Irinyi József utcánál kezdjük meg. Éppen időben érkezünk, nem sok idő volt élesíteni gépeinket:
Zirc - Székesfehérvár - M7 - Budapest
Az ezen a fordán jelentékeny időt eltöltő GSG-314 kiváltására egy hasonló kaliberű autóbuszt sikerült beállítani. Aprócska érdekesség, hogy az MZF az első, idehaza forgalmi engedélyt szerő ICOM Transport eredetű MB Intouro. Bizonyítja ezt a többitől eltérő, még M-es rendszámplakett is.
A zalai vonalcsoporton kis különbséggel típustalálkozó zajlott:
PEP-697 a Volánbusz alvállalkozója...
... eggyel több tengelyű társa pedig az ÉNyKK prezentálásában
A Volánbusz által üzemeltetett zalaegerszegi telephelyű fordákon a Homm Kft. Van Hool Acronjai helyett idén tavasz óta már a Partiscum Busz Kft. - M6L.O.G. Kft. tandem által beszerzett és üzemeltetett Mercedes-Benz Tourismok láthatóak főképpen. De persze a műsorváltoztatás joga fenntartva, ahogyan ennek szellemében a dányi vonalcsoportról ismerős MAN Lion's Intercity is megtalálható...
A pápai hármas (Pápa - Csákvár - Budapest, Pápa - Veszprém - Budapest, valamint a gyorsvonatpótló Pápa - Győrszemere - Budapest) is megérkezik. Ekkor még a FINA 2017 előtt jártunk egy hónappal, így még érdekességnek hatott a pápaiak - végül nem bevetett - Inovellje:
A kijelző még nem aktív, de cserébe a tábla már az új, ÉNyKK szabvány
A reggeli és kora délelőtti csúcsóra lassan elcsendesedik, így az ebédig hátralévő időt hasznosan eltöltve átugrunk még néhány villamosfotóra a Fehérvári útra.
Még így, CAF nélkül is jócskán változott itt a táj az UV-korszak óta
Bár megemlítettem az ebédet, valójában nem igazán tudtuk még, hogy mikor és hol fogjuk abszolválni. Az biztos, hogy délben még az Üllői úton vártunk 1-1 távolsági járatra, valamint az ajándék képként érkező CAF-okra és 1-1 reptéri transzferre. Életem első FINA dekorációval ellátott autóbuszát pedig itt fényképezhettem:
Már sejthető volt, hogy nem ezek a kocsik végzik majd a munka javát a világbajnokságon
Végül gond nélkül megebédeltünk és a kissé elfáradt hangulatunk is újból inkrementálódni kezdett. Hamarosan már a Helsinki úton kattogott a gép. A dél-pesti hétvégi szólósítási láz is mindeddig kimaradt az életünkből - az utóbbi hónapokban megszaporodó MAN Lion's City-k első generációja itt is megjelent:
És persze közben benépesült a Szállító utca is...
A dunaújvárosi/pécsi irányt a bejegyzés elején emlegettük utoljára. Ez így nem mehet tovább, így hát némi 103-as busszal vegyítve következhetett egy kis függönybemutató a Szerémi útról:
Dél-dunántúli reménység
A Bundeswehr-szállítmányos Irisbus Crossway-ek még 2014-ben érkeztek hazánkba. A DDKK Zrt. szolgáltatási területén 20 példány dolgozik napjainkban, főképp Baranya és Somogy megyében, de a tolnaiaknak is jutott belőlük. A típus gépészetileg szinte tökéletesen illeszkedik a Kravtex Kft. gyártmányai nyújtotta irányvonalba, így fenntartás szempontjából mindenképp előnyös üzlet köttetett. A buszokat - a többi felhasználó társcéghez képest - azonban nagyszámban használják regionális, illetve távolsági feladatok elvégzésére. A fiatal kocsikkal ugyan kiválthatóvá váltak az idősebb EAG-ok, azonban komfortban nem feltétlen jelent előrelépést egy 398/E98 után egy teljesen helyközis Crossway. Bízom benne, hogy 1-2 éven belül rendes távolsági buszok is érkeznek a céghez.
És hogy mitől függönybemutató?
A szegedi fordakocsi hazaindulás előtt még benéz Kéményfalvára is
A 4 évvel korábbi itinerhez képest az időközben Groupama Arénává nemesedett FTC-pálya előtt jóval kevesebb időt töltünk el. Néhány távolságis találat mellett a FlixBus hálózat újabb finomságokkal kedveskedik számunkra:
Német alvállalkozó, cseh rendszámos - és saját arculatos - Setrával
PEPe is elindult Zágrábba
Hadd idézzem magunkat: a Facebookon már szemlézett PFB-772-höz hasonlóan szintén friss, 1 és 3 év közötti MB Tourismokkal végzi a Volánbusz a FlixBus járatait. A buszokat jelenlegi ismereteim szerint a Partiscum Busztól bérlik, ez azonban nyilván egy lazább eszközgazdálkodást feltételez mindkét fél részéről.
Az idő nagyon gyorsan telik, hiszen máris a mai utolsó helyszínünkön éljük át a "sulivasárnapi" forgalom igazi erejét. Az M3 bevezető is egy lerágott csont típusú fotóhely, de tagadhatatlanul hatékony... És persze 2 éve volt már, hogy utoljára itt jártam. Kezdésnek rögtön egy ál-SST 12 érkezik a 74-esen:
A régebbi kasztni is jól fest ebben a színárnyalatban
Az M3-as vonalcsoport és a körülötte fekvő kiterjedt Kelet-Pest megyei hálózat volt az első, ahol igazán érezhetővé vált a Volánbusz alvállalkozók piacának újraosztása. A King Longok kiváltása elsődleges célként fogalmazódott meg a szervezkedések során, noha az elegendő autóbusz mennyiség akkoriban nem állt még rendelkezésre, de a helyzet azóta sem lett sokkal jobb.
Csak a szokásos...
Az újdonsült alvállalkozó, a Partiscum Busz Kft. járműigényét a korábban a térségben szolgáltató Color Tours Kft. igyekszik kielégíteni. Ehhez a fent látható Mercedes-Benz Intourokon kívül számos, nemrég még a Volánbusznál tevékenykedő autóbuszt hívott segítségül. A kocsik a lízingszerződés lejárta miatt távoztak, számomra ma is ismeretlen okból kifolyólag nem maradhattak a Volánbusz állományában... Bár erős a gyanúm, hogy a nagy csúszásban ez volt az egyedüli lehetőség, hogy legalább bizonyos területeken leállíthassák a mostanra már igencsak elfáradt King Longokat. Pozitívum, hogy legalább a cégjelzéseket nem kellett eltávolítani:
Nem ehhez voltak hozzászokva az egri utasok
A korábban a szigethalmi garázsnál is nagyobb számban tevékenykedő, portugál eredetű SÜ MAN-ok mellett a szintén visszaadott KMY-rendszámú Lion's Comfort ÜL313-asok is megjelentek:
A sárga rendszámú példányokat pedig átrendszámozták (lásd a nyitóképet)
Jó volna tudni, hogy ez a szükségállapot meddig tart még, hiszen senkinek sem kívánatos, hogy az utazóközönség hasonlóképpen "szavazzon", mint ahogy a 2000-es évek elején tette a gödöllői üzem fapados autóbuszainak salgótarjáni színrelépésekor. Apró szépségtapasz, hogy a Volánbusz időről-időre megújuló Tempo100 flottájába továbbra is normális kocsik érkeznek:
Elődje is egy Lion's Coach volt
Újabb régi ismerős érkezik - a korábban a Budapest - Szabadka nemzetközi járat (mint évekig egyetlen, nem alvállalkozós nemzetközi VB-járat) egyik stabil kocsijának tekintett FKE-606, immáron fehér rendszámmal:
A BKV csuklós Conectoi már nem jelentenek nagy újdonságot, azonban a 32-es vonali szereplésük ekkortájt indult még csak be:
Zárszónak pedig egy egri zászlóshajó, a korábbi autó díszítéseit megöröklő NZA-654 érkezik Eger felől - ezzel a busszal legalább nem jártak rosszul az ottaniak.
Egészségünkre!